Wat is precies reden dat je aankomt?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
SarahRoos
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 feb 2015, 20:55

Wat is precies reden dat je aankomt?

Bericht door SarahRoos »

Ik heb deze vraag:

Je schildklier werkt langzamer... Je krijgt medicatie en je komt aan. Waarom? Waardoor?
Ik ben in 10 jaar langzaam maar zeker en vooral de laatste paar jaar aangekomen. Heeft dat iets te maken met de hoeveelheid medicatie? Ik slikte 150 mcg Thyrax en waarschijnlijk was dat te hoog maar ik dacht dat je dan een snellere stofwisseling en spijsvertering zou krijgen. Er werd gezegd dat de waardes goed waren. Nu weet ik dat mijn TSH te laag was. Heeft dat iets met in gewicht aankomen te maken?
Ik was eerst op 150 mcg Euthyrox overgegaan maar ik kreeg hoofdpijn, nu sinds 3 weken 125 mcg Euthyrox maar ik val niet af en eet toch verstandig. Tot mijn spijt heb ik het idee dat afvallen nu helemaal niet meer lukt.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Wat is precies reden dat je aankomt?

Bericht door laura »

Bij mij is het - vrees ik -: elk pondje komt door het mondje.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wat is precies reden dat je aankomt?

Bericht door Kiek »

Dat is volgens mij ook de belangrijkste reden.
Prof. Wiersinga schreef lang geleden al dat de gewichtstoename van mensen door een bestaande hypothyreoïdie maximaal 10% bedraagt.

Zojuist las ik een Pools onderzoek, waarin o.a. het gewicht van 45 mensen werd gevolgd vanaf het moment van diagnose, zowel hypers als hypo's.
Deze mensen werden driemaal voor van alles en nog wat doorgemeten.
Bij de start van de behandeling- na 12-16 weken - en na 24-32 weken vanaf de start.

Aan de cijfers van het gewicht zie je dan dat de hypers door de schildklierbehandeling aankomen van 61.6 kg tot 65.2 kg.
En de mensen met een hypothyreoïdie gewicht verliezen van 72.35 kg tot na 24/32 weken 68.9 kg.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26884294
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
SarahRoos
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 feb 2015, 20:55

Re: Wat is precies reden dat je aankomt?

Bericht door SarahRoos »

Dus eigenlijk had ik iets minder moeten gaan wegen. :(

Dan hoop ik snel echt goed ingesteld te raken, zodat ik meer ga bewegen en ga doen. Ik had eigenlijk al heel lang last van een middagdip. Dank voor jullie reactie.
Plaats reactie