Goed ingesteld, en toch verplicht naar een andere pil, wat dan?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Goed ingesteld, en toch verplicht naar een andere pil, wat dan?

Bericht door Knoffie »

Sopje,
Ik was jaren stabiel met 100 mcg Thyrax maar werd doodziek na de wijziging in de verpakking eind 2014. Ik was niet meer stabiel te krijgen. In dec. 2014 zat ik op 0.75 mcg Thyrax en moest in 1 week van de internist naar 125 mcg Euthyrox. Zo'n grote stap doe ik nooit meer. Wat een ellende. We zijn inmiddels een jaar verder en ik ben nog steeds niet stabiel. Waarschijnlijk omzettingsproblemen.
Het is inderdaad zo dat de Euthyrox bij mij sterker werkt dan de Thyrax. Ik slik momenteel 81.25 mcg maar denk niet dat ik er dan ben. Als ik met de wijsheid van nu over zou moeten stappen dan zou ik inderdaad 88 mcg gaan nemen. Ik zou alleen gekozen hebben voor 0.75 mcg tabletten aangevuld met 0.25 mcg. 0.75 en een halfje van 0.25 mcg maakt 0.875. Mocht dit teveel zijn dan kan je evt een kwartje eraf halen zodat je op 81.25 mcg zit en dat kan niet met de tabletten van 0.88 mcg.
Maar goed ik vind jou dosering een hele verstandige keuze en ben benieuwd of je er meteen bent met die 0.88 mcg, ik hoop het voor je :)
sopje
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 sep 2015, 09:28

Re: Goed ingesteld, en toch verplicht naar een andere pil, wat dan?

Bericht door sopje »

Dank je knoffie,
ik ben nog steeds niet op de juiste dosis en dus waardes. Ben nog aan het instellen dus ik denk dat ik er nog niet ben.
Ik hoog inderdaad in hele kleine stapjes van een kwart blauwtje thyrax op anders word ik niet lekker.
Ben al vanaf april 2014 bezig en nog steeds geen blijvende mooie waardes en helemaal lekker in mijn vel.
Alhoewel ik afgelopen zomer wel wat goede maanden gehad heb.
Jou optie is ook een goede.
Maar ik kan zowel de 88 tabletjes als de 25 tabletjes in halfjes of kwartjes doen, en dan zijn er veel doseringen mogelijk.
Krijg eerst voor 8 weken en dan kan ik altijd een andere dosis bestellen indien nodig.
Eerst maar eens kijken of ze te leveren zijn.
Ik heb nog thyrax dus moet maar even zien wanneer het binnenkomt.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Goed ingesteld, en toch verplicht naar een andere pil, wat dan?

Bericht door Kiek »

Mijn vraag aan het CBG:

Nu Thyrax binnenkort niet meer leverbaar is, wil ik kunnen beslissen welk alternatief het beste is.
Nederland bezit de bioequivalentie rapporten over levothyroxine-producten.
Wil u mij op de hoogte brengen wat de bioequivalentie is van de verschillende merken levothyroxines ten opzichte van Thyrax (ref.-middel)?

Ontvangen 25 januari 2016 om 17.30:

Geachte Mevrouw...,

Hartelijk dank voor uw bericht.

In antwoord op uw vraag kan ik u meedelen dat informatie over de beschikbaarheid van alternatieve producten is vermeld op de website van de KNMP: www.apotheek.nl.

De informatie met betrekking tot de bio-equivalentie van geneesmiddelen betreft vertrouwelijke informatie die niet beschikbaar is voor derden. Wel kan ik u mededelen dat er geen ander medicijn is dat precies hetzelfde is als Thyrax.

We verwijzen u graag naar meer informatie op de website van het CBG: http://www.cbg-meb.nl/voor-mensen/voor- ... antwoorden

Met vriendelijke groet,

College ter Beoordeling van Geneesmiddelen
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Goed ingesteld, en toch verplicht naar een andere pil, wat dan?

Bericht door laura »

Vertrouwelijke informatie? Zijn ze gek geworden :evil:
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Goed ingesteld, en toch verplicht naar een andere pil, wat dan?

Bericht door Kiek »

Als de farma eigenaar is van dat onderzoek, dan kunnen zij daarmee doen wat ze willen.

Ik vraag me af, waarom Australië/Nieuw-Zeeland wel een openbaar rapport hebben.
Misschien hebben zij meebetaald, en bedongen dat het openbaar is?

Een onderzoek dat door de pillenmaker zelf wordt gedaan en betaald, heeft eigenlijk geen enkele waarde.
Dus je kunt ook stellen dat het dan niet uitmaakt wat eruit komt.

De forumervaring toont verschillen tussen Thyrax en Euthyrox die zó groot zijn, dat je je afvraagt of er eigenlijk ooit wel een onderzoek heeft plaatsgevonden.

Het onderzoek met Euthyrox kan dan wel begin jaren negentig zijn uitgevoerd, maar inmiddels natuurlijk al zo vaak gewijzigd, inhoud en machines, dat ie zeker nu al flink van z'n merk is....
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Goed ingesteld, en toch verplicht naar een andere pil, wat dan?

Bericht door Rick »

sopje schreef:Jij had dus ook minder euthyrox nodig in verhouding met de thyrax rick.
Ik heb met mijn huisarts afgesproken dat ik met tabletten van 88 euthyrox begin ipv 100. ( zoals bij de thyrax)
Daarnaast krijg ik dan een aantal tabletten van 25 om bij te kunnen stellen indien nodig. :idea:
Yup. Prikken op 168,75 niet afgewacht, toch weer omlaag naar 162,5 mcg
Al met al, meer dan 1 tablet van 25 mcg minder.
Uiteindelijk lijkt euthyrox dan goedkoper dan thyrax :roll: :lol: :geek:

Op 162,5 heb ik al 2 weken gebivakkeerd maar was ik erg moe (hypo?). Maar van hyper word je ook moe.
Hypergevoelens afgelopen nachten waren niet te missen.
Vandaag even niks om het teveel aan T4 snel te lozen. Morgen 162,5 mcg. Kijken of ik dat wel 6 wkn volhoud om te laten prikken.
Het blijft een zoektocht. Moet, net als met de thyrax, mezelf 'opnieuw uitvinden'.

Ik denk dat jij het goed aanpakt met je dosering. Succes!
Plaats reactie