Steven met vragen over hypothyreoïdie

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
StevanoH
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 dec 2016, 17:03

Re: Steven met vragen over hypothyreoïdie

Bericht door StevanoH »

BB1100XX schreef: 24 jul 2017, 13:20 Hoi steven
Ik herken veel uit je verhaal.

Betreft dat vage gevoel in je hoofd en je zegt dat er in het verleden aan meniere is gedacht.
ben je bril dragend? en of eventueel al bij een opticien geweest om je ogen te laten controleren?? En dan wel een uitgebreid onderzoek naar eventuele prisma afwijking.

ik heb ook heel lang last gehad van een vaag gevoel in me hoofd, het gevoel van wagenziek. terwijl ik dan helemaal niet in een auto gezeten had.
Met een bril zijn die klachten in mijn hoofd over. de nekpijn, duizelig, licht, draaiduizelig en het vage gevoel.

Ik hoop dat je er wat mee kan en evt snel van je klachten af bent!

Bedankt voor je reactie.

Ik draag zachte lenzen van de kruidvat. Heb mijn ogen begin dit jaar laten meten. Het is een gevoel wat niet te omschrijven is. Het is een vaag gevoel alsof m'n hoofd zwaar is en als ik hem snel draai moeite heeft om te volgen. De ene dag wat duizelig. De andere niet. De klachten verschillen ontzettend. Maar ze blijven terugkomen. Mijn nek voel ik dus ook. Weet me geen houding aan te nemen. echter als ik aan het werk ben lijken de klachten wat op de achtergrond te vallen.

Ik zou geen bril willen. En hoe ben je erachter gekomen?
StevanoH
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 dec 2016, 17:03

Re: Steven met vragen over hypothyreoïdie > Overstap Thyrax

Bericht door StevanoH »

Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik dubbel zie. Wel ga ik opnieuw alles laten meten een deze dagen denk ik.

Ander nieuwtje is dat ik na 1,5 jaar gedoe wel klaar ben met de Euthyrox. Nu ook weer op 88 angstig en paniekerig terwijl de waarden goed zijn. Wattenhoofd. Zwaar. Etc etc.

Ben 2 dagen gestopt en voel het onrustige afnemen. In overleg met mijn ha ga ik Thyrax proberen. Begin op 75. Vandaag na 2 dagen geen schildklier hormoon ingenomen begonnen met de Thyrax en voelde me in de middag erg duizelig. Hoop dat deze klacht afneemt in de loop der dagen. Zal wel even tijd nodig hebben.
StevanoH
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 dec 2016, 17:03

Re: Steven met vragen over hypothyreoïdie

Bericht door StevanoH »

Ik heb een tijd niet gepost hier, wat voor mij positief is omdat ik aardig ben gestabiliseerd sinds ik Thyrax slik vanaf afgelopen zomer.

Ben hier nu terug omdat ik mijn afgelopen waarden gek vind en graag advies zou willen ontvangen.
Loop nog steeds met wat kleine klachten en ben momenteel mijn D aan het opbouwen die ook veel te laag was. Vandaar dat ik ook weer ben gaan prikken om te kijken wat de stand momenteel is.

Ik slik al een half jaar ongeveer 87,5MCG en ben daarop aardig rustig geworden. Ik heb hieronder mijn laatste 3 prikmomenten staan op de thyrax maar het valt me op dat mijn FT4 zo hoog blijft icm die TSH die ook hoog is en langzamer is geworden op de 87,5.

09-09 (TSH 2/FT4 24)
24-11 (TSH: 3,7 FT4: 21 )
28-02-2018 (TSH 4,1 FT4 21)

Als het aan mijn HA ligt ga ik naar 100MCG. Maar ik weet niet wat voor mij het beste is. Kan iemand mij hier in adviseren? Mijn Setpoint had een T4 van rond de 25 dus in dat geval kan ik het proberen. Ik zag ook in mijn dagboek dat bij de waarde van 09-09 ik me best goed voelde

Gr
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Steven met vragen over hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Hallo Steven,

Je schrijft een set point van een FT4 van 25 pmol/l. Dat is niet juist. Daar zou je op hyperen, denk ik.
Je setpoint was stabiel op een FT4 van 24.1 pmol/l met een TSH van 1.85 mU/l.
Met je 3 recentste waarden staat de FT4 op 23.96 pmol/l met een onveranderd TSH van 1.85 mU/l.
Ook de kromming van de curve is hetzelfde gebleven.
De passingsgraad nu op 82%.

Je individuele referentiewaarde van je hypothalamus/hypofyse (de FT4) ligt dus tamelijk hoog.
Waarom dat zo is, weet ik (nog) niet.
Er zijn een paar dingen te verzinnen, maar dat is nog geen praktijk.

Je TSH is verder niet van belang.
Daarop moet niet gedoseerd worden.
Je slikt immers T4, dus gaat het om de FT4.

Een tikje meer levothyroxine lijkt beter om die 21 pmol/l op te hijsen naar 24 pmol/l.
Dus een verhoging van 12.50 µg zou je heus wel kunnen overwegen.

Succes!
Kiek
Bijlagen
StevanohMrt2018.jpg
StevanohMrt2018.jpg (43.63 KiB) 3419 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
StevanoH
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 dec 2016, 17:03

Re: Steven met vragen over hypothyreoïdie

Bericht door StevanoH »

Kiek schreef: 02 mar 2018, 10:02 Hallo Steven,

Je schrijft een set point van een FT4 van 25 pmol/l. Dat is niet juist. Daar zou je op hyperen, denk ik.
Je setpoint was stabiel op een FT4 van 24.1 pmol/l met een TSH van 1.85 mU/l.
Met je 3 recentste waarden staat de FT4 op 23.96 pmol/l met een onveranderd TSH van 1.85 mU/l.
Ook de kromming van de curve is hetzelfde gebleven.
De passingsgraad nu op 82%.

Je individuele referentiewaarde van je hypothalamus/hypofyse (de FT4) ligt dus tamelijk hoog.
Waarom dat zo is, weet ik (nog) niet.
Er zijn een paar dingen te verzinnen, maar dat is nog geen praktijk.

Je TSH is verder niet van belang.
Daarop moet niet gedoseerd worden.
Je slikt immers T4, dus gaat het om de FT4.

Een tikje meer levothyroxine lijkt beter om die 21 pmol/l op te hijsen naar 24 pmol/l.
Dus een verhoging van 12.50 µg zou je heus wel kunnen overwegen.

Succes!
Kiek
Dank je voor jou zeer vlotte antwoord! Ik had even verkeerd gekeken denk ik met de waarden.
Ik denk dat ik ga overwegen om van 87,5 naar 100 te gaan. Ik voel mij eigenlijk al best goed! Maar soms nog dat slome wat ik had onder te traag maar dan maar 1 a 2 dagen. Het voelt alsof ik er bijna ''ben'' maar dat het laatste zetje nodig is.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Steven met vragen over hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Als je je nu al goed voelt, dan is misschien een zetje van 6.12 µg al voldoende.
Dat is een kwartje van 25 µg.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
StevanoH
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 dec 2016, 17:03

Re: Steven met vragen over hypothyreoïdie

Bericht door StevanoH »

Kiek schreef: 02 mar 2018, 10:36 Als je je nu al goed voelt, dan is misschien een zetje van 6.12 µg al voldoende.
Dat is een kwartje van 25 µg.
Misschien is dat een beter idee ja.
Was begonnen met 100MCG 3 dagen geleden maar reageer hier echt heel gevoelig op. 2 dagen last van mijn hoofd gehad, duizelig etc. waarna ik alweer spijt had omdat ik in mijn laatste half jaar van school zit. Ben dus gestopt en slik nu even mijn oude dosis. Is dit misschien dan wat te veel van het goede? Ik snap dat je even moet wennen maar deze reactie was wel heel hevig! Net of het lichaam het niet bepaald leuk vond. Ook omdat ik me al aardig goed begon te voelen en de mindere dagen steeds minder zijn geworden. Beetje finetune verhaal.

Hiernaast kwam ik erachter dat mijn Vitamine D bijna 2 jaar lang te laag is geweest en niemand mij hierop heeft gewezen bij de HA. Dit was al sinds het begin van mijn trage schildklier. Deze hing toen rond de 25 en afgelopen zomer rond 35. Ik slik hier nu 3000IE voor per dag (Sinds 4 weken nu) en voel zelfs dat bepaalde klachten ook afnemen! Ik heb gelezen dat deze ook voor veel klachten kan zorgen en het belangrijk is bij hypo wel in de gaten te houden. Misschien dat ik mij hierdoor al beter ga voelen en niet aan de 87,5mcg hoef te komen. Alleen vind ik de hoge TSH zo apart. Mijn FT3 zit op 4,9 kreeg ik te horen. Ik weet alleen de labrange zo niet op te noemen.

Beetje in dubio nu. Ophogen met 12,5 lijkt me te gek omdat ik het ook druk heb met school en dit prima ging op de dosis die ik nam. Met een ophoging ben ik er sowieso weer even vanaf.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Steven met vragen over hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Steven schrijft:

Alleen vind ik de hoge TSH zo apart. Mijn FT3 zit op 4,9 kreeg ik te horen.

Je FT3 zit best binnen referentiewaarden.

Je hogere TSH bij een FT4 van 21 past best bij je curve. Het is niet raar.
Kijk maar naar het groepje van 3 groene blokjes aan de linker kant van de blauwe curvelijn. Je FT4's worden de laatste tijd gemeten in getallen zonder waarden achter de komma.
Van je huidige FT4 van 21 pmol/l weet je dus niet welke waarde het echt is: 20.5 of 21.4?
Bij jouw FT4 van 20.6 pmol/ past een TSH van ca. 6 mU/l.
Zo werkt je TSH op je FT4.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
StevanoH
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 dec 2016, 17:03

Re: Steven met vragen over hypothyreoïdie

Bericht door StevanoH »

Kiek schreef: 09 mar 2018, 10:46 Steven schrijft:

Alleen vind ik de hoge TSH zo apart. Mijn FT3 zit op 4,9 kreeg ik te horen.

Je FT3 zit best binnen referentiewaarden.

Je hogere TSH bij een FT4 van 21 past best bij je curve. Het is niet raar.
Kijk maar naar het groepje van 3 groene blokjes aan de linker kant van de blauwe curvelijn. Je FT4's worden de laatste tijd gemeten in getallen zonder waarden achter de komma.
Van je huidige FT4 van 21 pmol/l weet je dus niet welke waarde het echt is: 20.5 of 21.4?
Bij jouw FT4 van 20.6 pmol/ past een TSH van ca. 6 mU/l.
Zo werkt je TSH op je FT4.

Sinds de meest recente berichten ben ik de 87,5 blijven slikken omdat ik te heftig reageerde op een verhoging van 12,5. Ik werd de eerste dagen al super duizelig en had er niet echt veel zin in om te doorlopen weer aangezien ik in de afstudeerfase van mijn studie zit.

Ik overweeg nu wel een verhoging van 6,25 om op die 24 T4 te komen. Ik voel me best aardig als ik op tijd me bed uit ga en er wat regelmaat zit in de dagen. Ik probeer nu ook op vastere tijden te slikken voor mezelf. Dit verschilde nog wel eens met de ochtend, al weet ik niet of dit wat uit gaat maken.

Wel heb ik dus nog geregeld een licht suf/sloom hoofd wat ik dus erger had toen ik nog niet ingesteld was. Dit zou voor mij een reden zijn om nog 6,25 erbij te nemen al heb ik geen garanties. Daarnaast zal ik mijn vit D nog even laten meten na 2 maanden 3000IE geslikt te hebben.

Misschien een idee dat ik straks alle juiste waarden nog eens erbij pak voor een totaalplaatje aangezien ik de tel even kwijt ben. Het duurt soms even voor dat de resultaten bij het ziekenhuis in mijn digitale dossier staan.
StevanoH
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 dec 2016, 17:03

Re: Steven met vragen over hypothyreoïdie - Update mei

Bericht door StevanoH »

Hallo Kiek,

Zou jij met deze recente waarden voor mij opnieuw een berekening kunnen doen?

07-09-2017 2,8 - 24,2
24-11-2017 3,7 - 21
28-02-2018 4,9 - 21,4
30-04-2018 2,8 - 22,3

(Standaardbereik staat op 12,0-22,0)

De laatste waarden zijn voor mij niet heel gek, maar heb nog steeds dagen dat ik me niet ok voel. Spierspanning door nek, hoofd en lichaam maar ook vermoeidheid en traagheid. Dit kan er een paar dagen zijn en daarna voel ik me weer goed. Het lijkt in in de buurt te zitten van waar ik moet zitten. Maar ik vind het eens tijd worden dat ik me helemaal goed voel.

Mijn vitamine D staat momenteel op 74, ben dus in 2 maand tijd op 3000IE van rond de 30 naar 74 gegaan waar ik zelf minimaal 100 wil halen. Ook heb ik een verwijzing gekregen voor de sk-poli in Groningen omdat ik niet het gevoel krijg bij mijn huisarts dat die aandachtig met mij meedenkt. En het verhaaltje duurt nu toch al 2 jaar met veel ups en downs. Ik mag niet klagen hoe ik me momenteel voel maar het is nog niet waar ik wil zijn.
Plaats reactie