Voorstellen Mark 1974

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen Mark 1974

Bericht door Kiek »

Hallo Mark,

De combinatie van je laatste waarden liggen wat ver van de curve, het meest linker groene blokje.
Dat betekent dat de vorm van de curve iets wijzigt.
Die helt een beetje meer naar het groen bloekje.
En dat heeft weer gevolgen voor de plaats van het set point.
Ook is de passingsgraad gedaald.
Dat komt door de verre positie van je laatste waarden.

Je set point FT4 staat wat lager, maar nog net boven de 18 pmol/l.
En je set point TSH staat met je waarden op 1.3 mU/l.

Ja, je zou toch eens je dosis moeten aanvullen, Mark.
Je bent niet lekker ingesteld.
Je hebt heus wat meer nodig.

Deze laatste waarden laat je nuchter prikken, 's ochtends vroeg, ongeveer 24 uur na je laatste levothyroxinedosis?

Je hebt haast 4 pmol/l meer nodig in je lijf.
Heb je niet het idee dat je denkvermogen het zo nu en dan het laat afweten?
Het is geen juiste beslissing van je huisarts om je FT4 zo te verwaarlozen.
Dit is geen goede zorg.

Je dosis moet omhoog.

Sterkte!
Kiek
Bijlagen
Mark1974April2021.jpg
Mark1974April2021.jpg (39.7 KiB) 1372 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Mark1974
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 nov 2020, 08:22

Re: Voorstellen Mark 1974

Bericht door Mark1974 »

Thanks Kiek,

Ik heb de huisarts gevraagd om opmeten hogen naar 106 microgram, ik wacht het antwoord af. Als het te lastig blijkt te zijn om pillen te splitsen of om en om 100 / 112 te pakken dan wil ik wel eens kijken wat 112 doet.

Qua denkvermogen weet ik niet of dat anders of minder is alhoewel, ik kan vaker warrig zijn. Ik blijf ook last van vermoeidheid houden en dan met name in de ochtend, ben niet vooruit te branden. Ondanks dat blijf ik wel regelmatig sporten maar er zitten dagen bij dat ik ook dat skip.

Het blijft een beetje aan rommelen maar we gaan door totdat ik me weer beter voel.

Gr.
Mark
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen Mark 1974

Bericht door Kiek »

Mark, je vermoeidheid in de ochtend zou je misschien kunnen tackelen door je levothyroxinepillen in te nemen ongeveer 3 - 4 uur voordat je gaat sporten?
De piek bevindt zich ongeveer 3 à 4 uur na het slikken (scheelt niet alleen per individu (metabolisme) maar ook per levothyroxine ->Tirosint piekt per definitie het snelst).
Ik ervaar meestal een licht activiteitsgevoel ongeveer een uur of 4.5 na slikken.
Dus door handig gebruik te maken van allerlei levothyroxineweetjes kan het leven beter worden.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Mark1974
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 nov 2020, 08:22

Re: Voorstellen Mark 1974

Bericht door Mark1974 »

Mag van de huisarts 106 gaan slikken (100 om 112) ben benieuwd of ik me beter ga voelen en wat dit met het setpoint gaat doen.
Mark1974
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 nov 2020, 08:22

Re: Voorstellen Mark 1974

Bericht door Mark1974 »

Hoi Kiek,

Afgelopen weken 106 mcg Euthyrox mogen slikken en gisteren weer nuchter geprikt.

Dit zijn de uitslagen:
TSH: 3.9
FT4: 18.4

Ik ben reuze benieuwd hoe dicht deze tegen mijn setpoint aanzitten, zou je deze waardes in kunnen voeren.

Bij voorbaat dank,
Mark
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen Mark 1974

Bericht door Kiek »

Hoi Mark,

Je prikt nuchter, ca. 24 uur na je laatste dosis, veronderstel ik.
Pak eens het set pointplaatje erbij en positioneer je laatste waarden op het plaatje.
Het nieuwste groene blokje komt dan terecht aan de rechter kant van de curve, ergens rechts in de ruimte bij blokje 18.4/3.9.
De passingsgraad daalt.
Voor iemand met een set point van ca. 18 pmol/l lijkt me een nuchtere 24 uur ná de laatste levothyroxine van 18.4 pmol/l absoluut geen prettige waarden.
Dit is overdosering.
En je voelt je toch lekker?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Mark1974
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 nov 2020, 08:22

Re: Voorstellen Mark 1974

Bericht door Mark1974 »

Ja prik nuchter, zelfs 25 uur na laatste inname, op zich voel ik me wel prima maar denk ik dat of is het echt zo. Ik heb wel het idee dat ik minder moe ben.

Ik had verwacht om met de inname van iets meer Euthyrox dat ik dichter naar het setpoint toe zou komen, niet dus. Maar weer terug naar 100mcg.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen Mark 1974

Bericht door Kiek »

Een tikje omlaag met je dosis.
Niet teveel, wel iets.
Niet met 25 µg's, maar een kwartje ervan: 6.25 µg of zoiets.
Ik zie dat je dan op 100 µg valt.
Probeer een fractie onder het set point te komen, dus een fractie lager.
Geprikt zonder levothyroxine.

Of misschien zijn de referentiewaarden gewijzigd in je lab?
Dat betekent wel een andere situatie.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Mark1974
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 nov 2020, 08:22

Re: Voorstellen Mark 1974

Bericht door Mark1974 »

Hi Kiek,

En inmiddels weer een tijd op 100. Afgelopen week wederom nuchter bloed geprikt met deze waardes:
TSH: 3,6
FT4: 16,9

Zou je deze in de grafiek er bij kunnen zetten?

Bedankt maar weer.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen Mark 1974

Bericht door Kiek »

Hoi Mark,

Er verandert vrijwel niets.
En set point vrijwel ongewijzigd: 18.3 pmol/l - 1.3 mU/l.

Dag!
Kiek
Bijlagen
Mark1974September2021.jpg
Mark1974September2021.jpg (39.74 KiB) 1083 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie