Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Bericht door Kiek »

Welke dosis erbij hoort, weet ik niet, Teun.
Ik denk dat jij meer feeling hebt voor verandering van je hoeveelheid levothyroxine.
Je FT4 is 17 pmol/l.
In verband met het ontbreken van komma's is je FT4 maximaal 17.5 pmol/l.
En minimaal 16.6 pmol/l.
Gebruik die waarde als referentie.
Niet je TSH.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Bericht door Kiek »

Ja, Leiden 85+-studie.
Hoewel nog geen 85+, ervaar ik nu een subklinische hypothyreoïdie.
Ouderen met een jaren bestaande en behandelde hypothyreoïdie glijden traag naar een hyperthyreoïdie bij gelijkblijvende dosis.
Knetter door subhyper, en nu suf door subhypo.
Nog even herstellen, en dan tijd voor actie!

Teun, doe je ook mee?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Bericht door laura »

Kwaadheid over flauwekul-onderzoek waar ‘experts’ zich op baseren. Ongelooflijk taai, die zogenaamde communis opinio (‘experts’ + evidence based + blijven voortborduren op aantoonbaar foute aannames + blind voor serieuze patiënten-inbreng).
Op twitter: https://twitter.com/simonhspearce/statu ... 9888297985

En met afbeeldingen: viewtopic.php?f=17&p=19788#p19787
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Bericht door Kiek »

Purchase this article for $31.50 USD
Dank u.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Bericht door Bella »

Ja, ja. Wie serieuze wetenschap (...) wil bedrijven, moet poen hebben...

Wat ik moeilijk (onverteerbaar) vind, is het principe dat het oorspronkelijk artikel (hoe fout ook) blijft staan, en kritiek en commentaar zelden wordt bijgevoegd in de citaties. Daar komt dus dat ‘voortborduren op evident foute conclusies’ vandaan. Het zit dus (opgesloten) in het systeem van wetenschappelijk/medisch publiceren/nadenken...

Hoe doorbreken we dat?!

Groet,
Bella

PS Het speelt niet alleen bij subhypo bij ouderen, maar ook in kwesties als zowel TSH als FT4 prikken, gebruik van de app, iemand met een bijschildklieradenoom niet eerst tien jaar laten lopen voordat je ‘m opereert enzovoort. Het zit me hoog en dwars!
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Bericht door laura »

Kiek schreef: 28 jan 2018, 12:47 Purchase this article for $31.50 USD
Dank u.
Dat is een artikel van de firma Erasmus in de Lancet.
Heb op twitter ook gereageerd met opmerking over geld.

Vind het ook erg dat oorspronkelijk NEJM-artikel maar blijft staan.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Bericht door Kiek »

Die mensen zitten vast in een aangeleerd stramien, met bijbehorende rituelen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Bericht door laura »

Het is een andere wereld.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Bericht door Teun »

Wat is een mens een onverklaarbaar wezen. Nadat ik me in januari niet helemaal lekker voelde en bloed had geprikt ben ik met de euthyrox echt heel minimaal omhoog gegaan. In totaal 13 mcg in de 2 weken dus van de ene week 4 x 112 en 3 x 125 en de andere week 5 x 112 en 2 x 125 naar elke week hetzelfde en wel 3 x 125 en 4 maal 112 mcg.

Ik voel me sinds 10 februari weer goed. De huisarts wilde dat ik 6 weken na de wijziging ging prikken, is 8 weken geworden omdat ik pas een week na het consult omhoog ging. Maar gisterochtend geprikt en wat schets mijn verbazing? Van een tsh van 1,9 en een ft4 van 17 nu een tsh van 0,52 en een ft4 van 22.
Als ik het uitreken heb ik de afgelopen weken sinds de verandering in totaal maar 52 mcg in 8 weken tijd (4 keer 125 i.p.v 112) meer gehad dan voorheen en begrijp dan niet dat dit zoveel verschil maakt. Eigenlijk ben ik bang dat als dit de reactie is van zo'n minimale verhoging dat ik binnenkort doorschiet naar hyperwaardes. Maar gelijktijdig met heel iets minder niet fit was. Wat is slim, iemand een idee?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Bericht door Kiek »

In het licht van je laatste set point-waarden lijk je nu duidelijke hyperwaarden te hebben, Teun.
Zowel je TSH als je FT4.
Set point van tegen de 17 pmol/l en en TSH van ca. 1 mU/l.
Leuk experiment voor een jonge blom.

Maar ik zou van die notie onrustig worden.
En niet talmen om de dosis minstens te verlagen met 6.12 µg levothyroxine.
Een hoeveelheid van in totaal slechts 53 µg/5 weken verhoogt in de werkelijkheid natuurlijk geen FT4 van 17 naar 22 pmol/l.

In je set point lijstje van ca. 12 waarden staat een setje met een FT4 van 20 bij een TSH van 2.7 mU/l.
Daarmee was de passingsgraad slechts 58.8%. Na het weghalen steeg de passing naar 94.4%.
Blijkbaar is er iets loos met die FT4 van 20 of met de TSH van 2.7. Bij een TSH van 2.7 past bij jou meer een FT4 van 15 dan eentje van 20. En andersom past een FT4 van 20 beter bij een TSH van 0.15 mU/l.

De mens is niet onverklaarbaar.
Het lab heeft je gefopt.

Heb je een alternatief lab?
Bijlagen
TeunMrt2018.jpg
TeunMrt2018.jpg (43.45 KiB) 1292 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie