Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Bericht door Kiek »

Je schrijft: Nu zit ik dus 1 en 17.
Of 2 en 18.

Dit is inderdaad anders, Teun.
Maar niet héél anders. Dat is niet mogelijk, zolang het over dezelfde persoon gaat.

Bij jou lab is het probleem dat je FT4 in gehele getallen wordt weergegeven.
Dan kan zomaar de FT4 met dezelfde TSH de volgend keer verspringen 17 naar 18.
Of ook van 17 naar 16. Met diezelfde TSH.
Dat is een nadeel van deze labweergaven.

Door het verlies van je hoge TSH van 40 mU/l kantelt de curve, terwijl de sterkste kromming slechts een tikje verschuift.
Vergeet niet dat je ook rekening moet houden met de verschillen van het prikmoment, van de situatie in lab, en van die van jezelf.
Je kunt nimmer dezelfde situatie kopiëren.
Daarom is het zo belangrijk om altijd weer zoveel mogelijk dezelfde condities na te streven.

Jij lijkt baat te hebben bij een punt dat in ieder geval hoger zit dan de 17.45 pmol/l.
Dus in jouw labsituatie zeker 18 of 19 pmol/l.
Dit is een wat hogere FT4 om het gemiste tikje T3 te compenseren.

Je huidige stand van zaken lijkt te zeggen dat je misschien aan een piezeltje meer levothyroxine wat kunt hebben.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Bericht door Teun »

Ja als je het zo bekijkt is dat natuurlijk helemaal waar. Eens kijken of het me lukt om zoals je zegt een piezeltje meer te krijgen.
Dank je wel voor je kritische blik.Heerlijk zo iemand op het forum.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ik snap niets meer van mijn uitslagen, weer een vraag

Bericht door Teun »

Gisteren weer bloed geprikt, tsh nu bijna op de berekende setpoint, namelijk 2,3 ( setpoint 2,5) maar de
Ft 4 15 (setpoint 18,5) zakt ook weer. Ik voel me nog erg wisselend en zeker nog niet optimaal.
In september wilde de huisarts de dosering niet wijzigen bij een tsh van 1 en ft 4 van 17.
Ik zou nu toch wel gaan denken dat er iets t 4 bij moet, wat denken jullie?
Alvast bedankt.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Bericht door Kiek »

Ik zou stemmen voor een tikje erbij, Teun.
Je laatste waarde staat links van de 15.4, de onderste van het rijtje van drie.
Bijlagen
Teun.dec.2016.jpg
Teun.dec.2016.jpg (39.68 KiB) 1177 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Bericht door Teun »

Dank je wel, zal eens kijken of het me lukt om de ha te overtuigen.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

nieuwe uitslagen, wie denkt even mee?

Bericht door Teun »

Gisteren bloed geprikt. De waardes zijn nu ft4 15 en tsh 1,5.
Hiervoor in december tsh 2,3 en ft 4 15 ft4 en tsh ook 15.
Toen slikte ik alle dag 112 mcg.Euthyrox waarna deze is verhoogd naar 2 maal per week 125 en 5 maal 112 mcg

Ik voel me redelijk, eigenlijk beter als dat ik me de afgelopen 2 jaar gevoeld heb, maar heb ook nog regelmatig mindere dagen, en het idee dat ik meer energie zou moeten kunnen hebben.

De laatste setpoint berekening was ft4 17,4 en tsh 1
Is het slim om i.p.v. 2 maal 125 hier 3 maal van te maken om de ft4 iets op te krikken? Of heeft iemand een andere suggestie?
Alvast bedankt.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Bericht door Kiek »

Hallo Teun,

Waarschijnlijk is je FT4 is realiteit al iets opgeschoven richting set point.
Het lastige aan je FT4 blijft de labweergave zonder decimalen (zonder komma).

'k Heb het beeld iets ingezoomd.
Je laatste waarde staat afgebeeld als het onderste blokje van de rij van vier verticale groene blokjes.
Al je lab met decimalen zou werken, dan vermoed ik dat dat blokje naar rechts zou verschuiven.

Als je het idee hebt dat je iets meer kunt gebruiken, dan moet je dat natuurlijk doen.
Niet met grote stappen, kalm aan.

Succes!
Kiek
Teunmaart2017.jpg
Teunmaart2017.jpg (25.64 KiB) 1102 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Bericht door Teun »

Dank je wel Kiek, ik twijfel heel erg, wel veranderen of toch op deze net niet helemaal happy blijven hangen.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Bericht door Teun »

Ga nu iets met de euthyrox omhoog naar 3 keer 125 en 4 keer 112. Kijken wat dit mij brengt.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Bericht door Teun »

Kort geleden weer geprikt. Nu met deze minimale verhoging ineens een ft4 van 18 en een tsh van 0,53.
Omdat ik me over het geheel genomen wel beter voel maar transpireer als een otter overlegd om de dosis met een minimale stap van de ene week 3 keer 125 en de andere week 2 keer 125 aan te passen. Wat ik me afvraag Kiek is of deze waardes nog wat doet met mijn setpoint.
Plaats reactie