Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Bericht door Kiek »

Je laatste waarden passen in het bekende beeld.
Er is een groen blokje bijgekomen pal op de curve.
Je set point staat ongewijzigd op FT4 ca. 18.5 pmol/l met een TSH van ca. 2.5 mU/l.

De vorm van je curve is niet scherp stijgend/dalend, maar rustig.
Op het forum is dan de ervaring dat mensen met zo'n kalme curve juist geen uitgesproken problemen hebben met dosiswijzigingen van zelfs 25 µg als er 'fijn' afgesteld moet worden.

Jouw TSH's tonen wel een nog slomer gedrag dan gemiddeld.
En jij hebt wél moeite met de wijzigingen, met zelfs hypergevoel, daar waar je het niet zou verwachten.

Zijn je andere hormonen al onderzocht?
Ik heb weleens gelezen dat het met een tekort van b.v. cortisol niet mogelijk is een goede FT4 instelling te krijgen zonder flinke klachten.
Bijlagen
Teun.maart 2016.jpg
Teun.maart 2016.jpg (23.47 KiB) 896 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Bericht door Teun »

Dank je wel Kiek. Er is niet gekeken naar de cortisol, wel naar de vitamines en ik heb ook geen idee of toch stiekem de fibromyalgie ook invloed heeft, dit is niet bekend, maar ja dat zegt natuurlijk niet alles. Ik heb zelf wel gelezen over de cortisol, addison, maar herken eigenlijk alleen maar de klachten van moeheid, spier en gewrichtspijnen. Verder heb ik wel wat vreemde klachten als brandende mond en niet lekker voelen/ weeïg voelen. Als ik kauwgom kauw dan kan ik dat beperken. Tot nu toe houdt de huisarts dit op de hypothyreoïdie. Was/ ben van plan om hier ook komend consult daar weer over te hebben. Denk je verder dat het stap voor stap ophogen per tablet een goede keus is gezien de reacties van mijn lichaam?
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Bericht door Kiek »

Als je alleen naar je FT4 kijkt dan lijkt het dat je nog voorzichtig kunt ophogen.
Maar je hebt al eens hoger dan de 18 pmol/l gezeten.
Dat is dat groene puntje onder het oranje sterretje, rechts onderaan.
Voelde je je toen ook niet lekker?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Bericht door Teun »

Toen ik daar zat voelde ik me hondsberoerd, alsof ik hyperde. Dacht echt dat ik dood ging zo verschrikkelijk voelde ik me. Toen bewust de dosis weer verlaagd van 112 naar 100 mcg. Waarop gelijk weer zakte naar een ft4 van 13. Dus maar weer omhoog. Ging weer niet lekker waarna we gekozen hebben voor een trage verhoging waarop ik wel goed reageerde. Hier zit ik dus nu.
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Bericht door Kiek »

Nou, blijf dan zitten waar je zit.
Zou je niet verder willen kijken naar de oorzaak van je reactie?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Bericht door Teun »

Wat bedoel je met blijf dan zitten waar je zit?
Ik zou toch denken dat het beter kan. Ik hyper niet nadat ik langzaam naar dezelfde dosis ben gegaan als toen ik het gevoel had dat ik hyperde.

Natuurlijk wil ik weten waar de klachten die ik nog heb en de racties vandaan komen. Daarom zeg ik ook dat ik daar in het komend consult daar weer over wil hebben.
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Bericht door Kiek »

Ik bedoelde inderdaad letterlijk: blijf zitten waar je zit.
Wat ik opwerp zijn slechts ideeën van deze kant.
Vanuit mijn voorzichtig perspectief bekeken.
Ik kijk vaak met bewondering naar durfallen.

Jouw ervaring is vele malen belangrijker.
Jij kunt het beste de situatie inschatten.
En heel traag wat meer, kan misschien wel inderdaad een veel beter gevoel betekenen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Bericht door Teun »

Oke nu snap ik het. Ik vond zelf al dat ik een durfal was door toch op te hogen met deze stappen ondanks de negatieve ervaringen met deze dosering. Was een goede keus, maar heb dus geen zin meer om me weer giga beroerd te voelen dus daarom liever voorzichtig. Wat dat betreft ben ik de periode van durfal wel voorbij :D zal ook wel met de leeftijd te maken hebben. Ik ga dus voorstellen weer met 1 tabletje verhogen te beginnen.
En hoop dat ik de ha kan overtuigen dat toch verder kijken misschien wel een goed plan kan zijn. Ben benieuwd. Hij is niet echt lekker benaderbaar.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Bericht door Teun »

Vandaag weer naar de huisarts geweest. Op het moment dat ik aangaf dat ik toch wel twijfel of alle klachten die ik heb wel bij de schildklierafwijking hoorde begon hij eerst een hele verhandeling over de Hasimoto, tsh ft 4 en t3. Zei vervolgens dat de kalchten die ik nu aangaf daar eigenlijk niet bij paste en legde dit vervolgens naast zich neer om zich op de cijfers te richten van de labuitslagen. Wilde me gelijk op 7 maal 125 mcg euthyrox zetten. Heeft dan echt weer geen beeld hoe de ophoging bij mij verliep. Heb zelf maar aangegeven dat ik met kleine stapjes wil verhogen. Dat gaat nu ook gebeuren.
Voor hem was het consult daarmee klaar, voor mij nog niet en ben opnieuw begonnen over de andere klachten die heb. Ga nu in eerste instantie weer bloedprikken voor bloedarmoede, lever functies etc. Volgende week is hij op cursus, daarna telefonisch contact. Stiekem hoop ik dat de hb weer wat lager is en nu onder de grens zit zodat daar wat ondersteuning in kan komen en ik me beter ga voelen. Vorig jaar zat het net boven de grens.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Bericht door Teun »

Ondertussen weer heel wat gebeurd, afgedwongen bij de huisarts dat ik naar de internist wilde, stond hij niet achter, maar mocht wel. Uitgebreid lab onderzoek bij de internist, hier overal precies op de grens dus geen bijzonderheden. Gelukkig zou ik zeggen maar ja blijf toch rare klachten houden. Hiervan is de nare hartacties het vervelendst. Door internist doorgestuurd naar de cardioloog, ecg, echo en 24 uurs ecg gehad. Op deze laatste waren duidelijk overslagen te zien, maar mijn hart zelf was in orde. De cardioloog herkende de klachten wel als reactie op de medicijnen. Verwacht dt dit op termijn over gaat.
Drie weken geleden had ik het gevoel dat ik nu op de goede weg was, mijn hart werd rustiger en mijn energie meer. Maar ja dat werd alsmaar minder, ben weer moeier, transpireer meer en ook de klachten van brandende mond, weeig voelen en rare hartacties werden meer. Daarnaast ook enekele kilos afgevallen. Had eigenlijk het gevoel dat ik nu naar de verkeerde kant doorsloeg, dit blijkt ook wel uit de uitslagen, Tsh nu 0,35 en ft 4 op 19. Wijken dus duidelijk af van het berekende setpoint van Kiek. Maar passen wel bij mijn gevoel. Nu weer volledig terug naar 112 mcg. Over drie maanden weer controle.
Bij de huisarts nog geopperd om van merk te wisselen, hij zag hier beslist geen heil in omdat de Euthyrox en de Thyrax de medicijnen waren volgens hem die het meest betrouwbaar waren en inderdaad bij de een wat sneller op rit was als bij de ander, denkt nu ineens zelf ook dat de vreemde klachten van mij komen door het nog niet goed ingesteld zijn. Ik wacht dus met frisse tegenzin maar weer af.
Plaats reactie