Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Bericht door Kiek »

Hallo Teun,

Ik heb gespeeld met je waarden.
Je set point met je nieuwste waarde erbij veranderde niet:
FT4 van 17.03 naar 17.02 en
je TSH van 1.12 naar 1.11.

Ik heb toen je 2de waarde van FT4 12- TSH 24 weggehaald.
Dat gaf het set point een dreun.
Van FT4 17.02 naar FT4 van 16.14 en de TSH van van 1.11 naar 1.65.
Daarnaast werd je setje waarden van FT4 10 TSH 2.7 een rood kruisje.

Vervolgens heb ik je eerste hypowaarde geschrapt: TSH 40 FT4 van 8.
Nu blijven je 'lage' waarden over, en je aanvankelijke set point wijzigt minimaal:
FT4 17.06 pmol/l met een TSH van 1.05 mU/l.
Je passingsgraad blijft staan op 53%.

Je eerste 2 setjes waarden doen dus niet mee.
Het lijkt net of die twee niet samenwerken met de rest.
Maar nu is je curve zonder rode kruisjes.

Je setpoint lijkt stabiel.
Ik denk dat je passingsgraad zal stijgen naarmate er meer waarden bijkomen.
Teun.aug2017.jpg
Teun.aug2017.jpg (39.87 KiB) 1520 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Bericht door Teun »

Dank je Kiek. Er zijn twee dingen die ik me afvraag, de eerste is wat de setpoint voor waarde overhoudt als er uitslagen weggelaten worden. Prikken consequent zelfde lab, zelfde tijd, nuchter behalve de eerste waarde van tsh 40.

De tweede is van andere orde en dat is of jij of iemand anders kan verklaren waarom de ft4 regelmatig op 15 bleef steken terwijl de tsh daarbij wisselde 6,2 - 4,4 - 2,3 - 1,5 en dan nu ineens omhoog schiet naar 18 met slecht 13 mcg meer euthyrox per week (nog geen 2 per dag)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Bericht door Kiek »

Hallo Teun,

Als er voldoende FT4-uitslagen zijn, dan kan het gebeuren dat er een uitslag bij is die fout is gegaan.
Je hebt misschien wel de discussie gevolgd over de methoden om FT4 te meten.
Dat blijkt voor FT4 ingewikkeld.
Het lukt dus niet altijd om de goede waarde van FT4 vast te stellen in het lab.
Zo kan je in plaats van op 15 pmol/l te zitten plots op 16.5 of 13.5 komen te staan.
Een meetrobotje dat z'n eigen gang gaat.

Zo'n aparte waarde valt op als een die er niet bij hoort.
Een buitenstaander dus.
Ook wel een uitbijter genoemd, of een outlier.
Dat zijn bekende begrippen in een lab.
Ik wil die rode kruisjes vermijden.

Het is mij ook al opgevallen dat er in het laatste halfjaar in toenemende mate onverwacht hogere TSH's voorkomen.
Ik heb geen idee wat de oorzaak hiervan is.
'k Heb nog niet gelezen dat er meetproblemen zijn met de TSH's.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Bericht door Teun »

Dag Kiek, zou je voor mij willen kijken wat er nog klopt van het setpoint. Ik moet zeggen dat ik na de laatste wijziging me beter ben gaan voelen. De waardes in oktober 2017 waren 0,58 en ft4 van 16. Wel afwijkend van het berekende setpoint, maar voelde me oke. Ben toen met dezelfde dosering euthyrox doorgegaan, de ene week 3 maal 125 en 4 maal 112 en de andere week 2 maal 125 en 5 maal 112 mcg.
Helaas voelde ik me daarna steeds minder goed zodat ik vorige week weer geprikt heb. Hier kwam een tsh van 1,9 en een ft4 van 17 uit. Mooie ft4 dus, maar een vreemde verhoging van de tsh. Kan ik me daar weer zo anders door voelen?
De huisarts wil hier niets mee doen en eerst andere onderzoeken uit gaan voeren.
Zelf heb ik het idee dat het wel aan de schildklierhormonen ligt, Hoe zit het nu met mijn setpoint.
De waardes die nog niet gebruikt zijn zijn dus 0,58 en 16 en dan deze laatste van 1,9 en 17.
Hopp dat je er wat mee kunt. Alvast bedankt.
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Bericht door Bella »

Hoi Teun,

Voor wat het waard is: door die aparte manier van slikken (geen vaste dagelijkse dosis) kan het natuurlijk zijn dat je op het prikpunt, ondanks nuchter, nét te maken hebt met afwijkende waardes... (bv als gevolg van die iets hogere dosis van enkele dagen daarvoor)...

Kiek, klopt het dat de app ‘gebouwd’ is op ‘stabiele’ toevoer van T4? Of is het verband tussen TSH en FT4 ALTIJD hetzelfde?

Het zijn maar spinsels, hoor :D

Groet,
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Bericht door Kiek »

Teun, je blijft ze goed houden die waarden!
Je set point is nu
FT4 17.01 (was 17.06 pmol/l)
TSH 0.9 (was 1.05 pmol/l)

Je phi was 0.67 nu 0.7
Je passingsgraad gestegen van 53% naar haast 58.81%.
Nog steeds wat magertjes, maar ala, het beeld verstevigt.
Bijlagen
Teun.Jan2018.jpg
Teun.Jan2018.jpg (39.42 KiB) 1441 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Bericht door Kiek »

Bella, de app bepaalt aan de hand van de labwaarden wat de vorm moet zijn van de curve.
En op welke plek die ligt.
De vorm en de plaats bepalen dus de waarden van het set point.
Ik denk niet dat wat slikrumoer met een verschil van 12.5 µg per dag tussen de 112,5-125 µg erg veel uitmaakt.
Bij een wedstrijdje precies meten zou ik het zo niet doen. Maar dit valt weg in 'ruis', zoals andere verstoorders dat kunnen zijn.

Dat het uiterst individueel bepaald is, zie ik aan de totaal verschillende vormen en posities van de curven van de forumgangers.
Er wordt heus wel gedonderjaagd met waarden, slecht lab, of per ongeluk verkeerd doorgegeven, of wat dan ook.
Maar het is een prachtig instrument, zoals blijkt uit mijn eigen laatste experiment.
Mijn persoonlijke proefje laat zien dat al licht verhoogde TSH's bij ouderen een ernstiger betekenis voor de FT4 heeft dan bij jongeren. ( Dat betekent dus voor de zgn. gezonde ouderen: minder stimulans van de hypofyse en afnemende productiekracht van de schildklier.) Dat gebeurt als je ouder wordt.
En dan menen de experts dat je langer leeft met een hogere TSH...... Dat is hetzelfde als je zegt dat hoe vaker je je verjaardag viert hoe je langer leeft. Bloedserieus onderzoek!
Daarom des te bozer over de minachting voor ouderen met een subklinische hypothyreoïdie door onderzoekers en behandelaars. De ouderen worden naar huis gestuurd.
Nu nog mijn FT4 opbouwen [FT4 11 TSH 11] voor de broodnodige energie en helderheid om hierover te kunnen schrijven.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Bericht door Teun »

Dank je Kiek. Wat denk je, zou ik nu toch nog een minimale dosis omhoog moeten vragen? Zoals gezegd de huisarts wil niets doen, maar persoonlijk heb ik me beter gevoeld van juli tot oktober, toen zat ik dus op 0,58 en 16, hierna weer minder. Ft4 is natuurlijk prachtig, maar de tsh kan nog een fractie lager. Natuurlijk wordt er nu eerst weer ander lab geprikt, maar daar verwacht ik niets van.
Overigens zit jij nu ook verre van lekker zie ik wel. Hoop dat dit gauw verbeterd.
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Bericht door Bella »

Duidelijk: licht slikrumoer valt weg in ruis. Teun, vergeet wat ik zei :)
Kiek schreef: 17 jan 2018, 17:46 Mijn persoonlijke proefje laat zien dat al licht verhoogde TSH's bij ouderen een ernstiger betekenis voor de FT4 heeft dan bij jongeren. ( Dat betekent dus voor de zgn. gezonde ouderen: minder stimulans van de hypofyse en afnemende productiekracht van de schildklier.) Dat gebeurt als je ouder wordt.
En dan menen de experts dat je langer leeft met een hogere TSH...... Dat is hetzelfde als je zegt dat hoe vaker je je verjaardag viert hoe je langer leeft. Bloedserieus onderzoek!
Daarom des te bozer over de minachting voor ouderen met een subklinische hypothyreoïdie door onderzoekers en behandelaars. De ouderen worden naar huis gestuurd.
Nu nog mijn FT4 opbouwen [FT4 11 TSH 11] voor de broodnodige energie en helderheid om hierover te kunnen schrijven.
Deel je kwaadheid over flauwekul-onderzoek waar ‘experts’ zich op baseren. Ongelooflijk taai, die zogenaamde communis opinio (‘experts’ + evidence based + blijven voortborduren op aantoonbaar foute aannames + blind voor serieuze patiënten-inbreng).

Gelazer over sub-hypo bij ouderen begon al in de loop van de jaren negentig (Leiden Aging Study); mijn moeder had ten tijde van de diagnose Alzheimer een TSH van 11 en een FT4 aan de ondergrens. Slaande ruzie met geriater over de kromme redenering (dan gaat je moeder sneller dood) waarom zij niet behandeld hoefde worden...

Kijk mee uit naar meer helderheid. Hoop dat je gauw weer op peil bent.

Hartelijke groet,
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ik snap niets meer van mijn uitslagen

Bericht door Teun »

Ik zal het vergeten Bella. Had je wat gezegd?😀
Plaats reactie