Setpoint berekening

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
mascha
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 nov 2015, 11:38

Setpoint berekening

Bericht door mascha »

hallo,

ik lees hier ervaringen met de setpoint berekeningen. Aan de hand van het artikel heb ik destijds mijn grafiekje getekend en op het oog het setpoint gezocht. Ik ben geinteresseerd in de app: kan je die ergens downloaden/invullen?

groetjes,
Mascha
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint berekening

Bericht door Kiek »

Nee, Mascha, die app is niet te downloaden.
Door een geluk heb ik dat ding ter beschikking.
Ik wil best je waarden in de app hameren.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Setpoint berekening

Bericht door Rick »

Hoi Mascha,

Vooralsnog wordt de app niet beschikbaar gesteld (helaas)
Er is wel een bedrijf mee bezig geweest zo heb ik begrepen, maar zij hebben vanwege commerciële belangen hun activiteiten moeten staken.

Kiek heeft wel een ruwe versie beschikbaar. Je kunt haar vragen je setpoint te berekenen obv een aantal van je waardes. Dat moeten dan wel waardes met hoge(re) TSH zijn, bijvoorbeeld uit de begintijd toen je nog aan het instellen was.
mascha
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 nov 2015, 11:38

Re: Setpoint berekening

Bericht door mascha »

hallo Kiek,

wat super dat je dat wilt doen!
Hier mijn lijst'je', beginnend bij januari 2010, ik ben vermoedelijk vrij vlot (bij de 5e keer?) begonnen met nuchter prikken, maar kan eerder zijn, dat werd in dit forum toen direct aangeraden (en om zo'n lijstje bij te houden trouwens ;-)).

TSH: FT4: T3:
9.30 12
8.40 12 1.7
4.50 12.4 1.5
6.50 12.2 1.7
3.20 15.3 1.6
5.10 14.4 1.5
4.50 15.2
0.16 16.0
1.00 15.3
0.28 17
0.19 17.0
0.10 17.0
0.69
1.30 14.0
0.76 18
2.50 17
0.14 17.0
3.80
1.80 15.0
5,5 13.0

Ik ben benieuwd!

groetjes,
Mascha
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint berekening

Bericht door Kiek »

Hallo Mascha,

De plaats van de maximale kromming, het set point, is niet te 'zien'.
Want de schalen van TSH en FT4 zijn niet gelijk.
Als die schalen gelijk zouden zijn, dan zou de maximale kromming beter waarneembaar zijn.

Op onderstaand plaatje zie je dat op grond van het lijstje waarden het set point (oranje ster) ligt bij een FT4 van ca. 15.5 pmol/l met een TSH van 0.8 mU/l.

Praktische ervaringen met de app op het forum lijken een bepaalde duiding te geven aan de plaats en vorm van de curve. Theoretisch wordt het geduid, maar praktisch?
Mensen met een smalle curve lijken gevoelig(er) te reageren op de kleinste dosisverandering.
Jouw curve is redelijk smal: je TSH stijgt al snel, mogelijk door kleine dosiswijzigingen.
Misschien is een dosisverschil van 6.12 µg LT4 (nog beter 3.06 µg) al voldoende om de TSH flink te doen reageren.
Deze ervaringen zijn dus uitsluitend gebaseerd op reacties van mensen op dit forum. Inclusief die van mijzelf.

Vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Mascha.jpg
Mascha.jpg (40.08 KiB) 1047 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
mascha
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 nov 2015, 11:38

Re: Setpoint berekening

Bericht door mascha »

hallo Kiek,

bedankt voor je uitleg.
Het klinkt fijn dat ik niet gek ben en dat er iets wijst op dat de dosering bij mij wel nauwkeurig komt (en bij alle andere Hashimoto patienten van mijn huisarts niet, hij heeft niet veel begrip voor mijn fine-tuning gehad).

Enige ervaring met de invloed van ferritine (tekort) op de schildklier of andersom?

vr grt,
Mascha
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint berekening

Bericht door Kiek »

Hallo Mascha,

Het is echt zo dat ieder mens een unieke reactie heeft op schildklierhormomen.
Alle curven verschillen, net zoals alle mensen verschillen.

Gebruik kwartjes van de kleinste doseringen als je denkt te moeten verhogen of verlagen.
Het gebrek aan mini-hoeveelheden kan praktisch het best opgelost worden door de ene dag een iets lagere dosering te nemen, en de andere een iets hogere.
Zo gebruik ik afwisselend per week 4 dagen 87.5 µg en 3 dagen 100 µg.
Denk ik iets meer nodig lijk te hebben dan verhoog ik door 4 dagen 100 en 3 dagen 87.5 te nemen.

Ferritine-deficientie is geen zeldzaamheid bij een hypothyreoïdie, las ik.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25673171

Hopelijk leert je huisarts van jouw ervaringen.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tatske
Berichten: 81
Lid geworden op: 13 nov 2015, 12:04

Re: Setpoint berekening

Bericht door Tatske »

Ik zou ook graag mijn setpoint willen laten berekenen.
Hoe gaat dat?
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint berekening

Bericht door Kiek »

Dag Tatske,

Dan heb ik enkele setjes TSH mét de Ft4 nodig. Niet de T3.
Liefst nuchter geprikt, 's ochtends vroeg, ongeveer zelfde tijd.
Van hetzelfde lab.
Dan krijg je waarden die je met elkaar kunt vergelijken.

En ook fijne hypowaarden.
Van die hoge TSH's met dus te lage FT4's.

Die waarden stop ik in een app.
Als je waarden een relatie met elkaar hebben, dan komt er een curve en een set point uitgerold.
Die kopieer ik hier.

Dag!
Kiek

PS: Dit onderwerp is van Mascha.
Maak maar een eigen onderwerpje aan.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tatske
Berichten: 81
Lid geworden op: 13 nov 2015, 12:04

Re: Setpoint berekening

Bericht door Tatske »

Ok even kijken hoe dat moet . Ben nog niet zo bekend hier
Plaats reactie