setpoint berekening

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Tatske
Berichten: 81
Lid geworden op: 13 nov 2015, 12:04

setpoint berekening

Bericht door Tatske »

Tsh ft4

0.01 81
0.02 11.9
0.02 24.5
0.03 9
0.03 14
0.11 10

Na mijn operatie ( halve sk eruit)

25 4
5 12.6
0.63 19.3
0.11 20.1
6.5 13.1
1.1 17.7
1.2 16.9
3.3
0.46 20
0.97 18

Zoals je ziet schommel ik heel erg en raak ik niet echt studielast
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: setpoint berekening

Bericht door Kiek »

Ik heb je waarden genomen vanaf je operatie.
De eerste waarde heeft de app eruit gegooid (dat rode kruisje links bovenaan).
Die past dus niet bij de rest. Daarom doet ie niet mee.
Ook die ene TSH van 3.3 kan ik niet invoeren: altijd een TSH met een bijbehorende FT4.
Je set point staat hiermee op een FT4 van 16.1 pmol/l en een TSH van 1.6 mU/l.
Je neigt dus nu heel licht naar een beetje hyperige waarden.
Gebruik je Thyrax/Euthyrox?
Bijlagen
Tatske.jpg
Tatske.jpg (39.05 KiB) 822 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tatske
Berichten: 81
Lid geworden op: 13 nov 2015, 12:04

Re: setpoint berekening

Bericht door Tatske »

Ik zat en hele tijd op 62.5 met die tsh van 1.2 . Toen ik na 12 weken naar 3.3 gegaan. Voelde me knap beroerd.
Ik heb zelf opgehoogd naar 69.5 euthyrox en toen binnen 5 weken gegaan naar 0.46/20 (uitslag v 2nov) dat ik me vorige week weer lichtelijk depressiefvoelde met lusteloosheid hen ik nog end geprikt. Dat was 0.97/18

Ik weet dat ik te snel heb geprikt maar ik had het idee dat ik weer trager ging. Ook weer sneller koud en zeer moe.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: setpoint berekening

Bericht door Kiek »

Had je eerst een nodus die in z'n eentje enorm veel produceerde?
Een FT4 van 81 pmol/l lijkt me een verschrikkelijke ervaring.
Is het al lang geleden dat je bent geopereerd?
Denk je dat je altijd aan de Euthyrox vastzit?

Je laatste 8 labwaarden laten dus zien dat je set point in de buurt ligt van iets meer dan 16 pmol/l met een TSH van ongeveer 1.5 mU/l.
Misschien is het beste om te proberen rondom die waarden te blijven.

Ik ben geen dokter, hoor.
Ik heb een gewone Hashimoto.
En ik ben een beetje meer dan gemiddeld geïnteresseerd in de schildklier.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tatske
Berichten: 81
Lid geworden op: 13 nov 2015, 12:04

Re: setpoint berekening

Bericht door Tatske »

Ik heb graves en ben in januari geopereerd 2015. Nu 11 mnd geleden.
Ik denk dat ik wel aan de medicatie moet blijven Ja.
Ik ga vanmiddag naar een natuurarts kijken wat hij kan betekenen. Misschien dat hij ook mijn t3 laat prikken

Ik blijf grwoon teveel klachten houden. Ik ben nu ook weer zo moe. Ik voel me gewoon een zeur echt pff
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: setpoint berekening

Bericht door Kiek »

Tatske, van een beetje teveel hormoon kun je ook moe zijn.
En van wisselende hormoonhoeveelheden.
Je slikt 62,50 µg.
Dat wil zeggen dat je eigen schildklier ook (onregelmatig?) schildklierhormoon produceert.

Daar kan een natuurarts niets tegen doen.
Laat je geen supplementen aanpraten die je niet nodig hebt.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tatske
Berichten: 81
Lid geworden op: 13 nov 2015, 12:04

Re: setpoint berekening

Bericht door Tatske »

Ik slik op moment 65. Maar na mijn idee te weinig. Bij 0.46/20 voelde ik me goed. Ik nam totem 69

Nu bij 0.97/18 begin ik mij echt slecht te voelen (65 euthyrox ) ik ben weer de weg kwijt. Raar in mijn hoofd steeds paniek om niks. Lusteloos moe slap in de armen. Depressieve gevoelens. Inwendig onstabiel
Lijkt mij te weinig nu
Ik denk dat ik tussen de 69 en 75 moet uitkomen om weer te zakken naar tsh v 0.46. Ik had bij die tsh geen klachten alleen na 7 weken voelde ik weet dat hij trager ging dus geprikt en toen was hij 0.97/18
Ik reageer erg op schommelingen en ben fan intens ongelukkig. Niet Day ik dat wil maar mijn lichaam trekt het niet
Is de andere helft uithalen een optie om stabiel te raken? Laura had het ovet een volledige dosering van 100?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: setpoint berekening

Bericht door Kiek »

Je hebt zulke sterk wisselende klachten!
Daardoor moet je je wel erg onzeker voelen.
Je weet nooit hoe je je de volgende dag voelt.
Nu lijkt het alsof de overgebleven helft een flinke deun vals en onafhankelijk meezingt.

Wat zegt je endocrinoloog hierover?
Is er een reden waarom ze niet je hele schildklier eruit gehaald hebben?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tatske
Berichten: 81
Lid geworden op: 13 nov 2015, 12:04

Re: setpoint berekening

Bericht door Tatske »

Mijn endo zegt dat dat stuk werkt of niet en niet de ene dag meer afgeeft dan de andere dag. Tja..
Ze hebben de helft gedaan omdat ik zo nog kans had dat ik geen medicatie hoefde.

Het is zoals laura ook zegt, na 6 weken ophoging begin ik me weer minder te voelen. Net of je jezelf niet herkent. Zwaar beladen psychische en lichamelijk ook elle dag anders.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: setpoint berekening

Bericht door Kiek »

Ja, dat is een belangrijk argument om nog een stukje van je schildklier te laten zitten.
Want je eigen schildklierhormonen zijn de allerbeste.
Die kans is belangrijk.

Toch wel opmerkelijk dat je endo overtuigd is dat je schildklierrestant altijd dezelfde regelmatige afgifte geeft.
Je waarden laten zien dat dat niet zo is.
Het restant heeft de productie flink moeten aanpassen.
Dat betekent een andere werking dan voorheen.

Ik zou niet durven ophogen naar 100 µg in jouw situatie.
Dat is meer iets voor gewone Hashimoto/hypo-schildklieren.
Niet iets voor speciale schildklieren die naar hyper neigen.

Heb je vanaf je eerste hypowaarden Euthyrox geslikt?
Wat zou er gebeuren als je je dosis naar beneden bijstelt?
Zou dat stukje schildklier zich na verloop van tijd aanpassen, en wat meer produceren?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie