Patricia31 stelt zichzelf voor

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Patricia31 »

VRAAG VOOR KIEK
Dag Kiek, ik ben vandaag bij mijn nieuwe huisarts geweest en ik denk dat ik een hele goede heb getroffen.
Hij was helemaal lyrisch toen hij de setpointcurve zag en vroeg gelijk of hij daar ook gebruik van kon maken. Dit stukje mist hij enorm dus wie weet of jij hem kunt helpen met een link!!!!!??????

Ik heb weer een laatste nieuwe waarde en deze valt keurig op de lijn: TSH 6,33 en FT4 van 14.
Over 1 week zijn de 6 weken weer voorbij, laat ik opnieuw prikken en dan dank ik weer wat omhoog.
We zijn nu ruim 4 maanden verder en ik begin me nu pas een beetje redelijk te voelen maar al met al mag ik niet mopperen als ik de uitgangssituatie zag.
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Kiek »

Helaas, helaas, je huisarts moet nog best geduld hebben.
Want de app is nog niet voor algemeen gebruik beschikbaar.
Kon dat maar!
Ja, het geeft ook artsen een houvast.
Literatuur over het set point is wel beschikbaar.
http://tbiomed.biomedcentral.com/articl ... 4682-11-35

Hieronder een nieuwe curve.
Het set point is dus niet gewijzigd met je 2 laatste waarden erbij.
Bijlagen
Patricia31mrt2016.jpg
Patricia31mrt2016.jpg (38.89 KiB) 844 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Patricia31 »

Ja leuk dat de nieuwe waardes precies op de curve zitten.
Jammer van de App....maar waarom is deze nog niet beschikbaar als het zo'n mooie houvast is?

Kiek, bedankt weer!
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Kiek »

Hallo Patricia,
In een berichtje elders schrijf je:

Ik heb nu na zes weken weer laten prikken.
Met 0,125 mg heb ik nu de volgende waardes: TSH 3,7 met een FT4 van 15
Ik zal dus nog omhoog moeten maar met hoeveel: 0,025 of 0,0125
Natuurlijk heb ik het er ook met de HA over maar vind het fijn om jouw advies erbij te hebben.


Als je je curve bekijkt dan zie je inderdaad dat je laatste groene punt op de curve nog best lager kan schuiven.
En dat je dosis dus omhoog moet.
Op de fora blijkt dat finetuning het beste is met 12,50 µg of zelfs met 6,25 µg T4.
Prettig is dat jouw curve niet zo steil is. Daaraan geeft de app ook een cijfer.
Het blijkt dat hoe steiler de curve, hoe sneller men doorschiet met levothyroxine.

Met jouw curve zou ik met 25 µg verhogen. Maar jouw curve is de mijne niet....
Daarom voorzichtig: verhoog rustig aan met 12,50 µg.

PS: Ik heb geen enkel inzicht in de wereld rondom de app.
'k Ben blij dat ik hiermee kan experimenteren.

Succes!
Kiek

Patricia31 maart 2e.jpg
Patricia31 maart 2e.jpg (34.39 KiB) 813 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Teun »

Wat ga je goed met instellen Patricia, ik hoop dat je je ook zo voelt.
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Patricia31 »

Dank je Kiek en fijn dat je hier geantwoord hebt.
Dan doe ik het even rustig aan met 0,0125 mg.
Mijn Huisarts vind de curve echt helemaal geweldig en baalt dat hij er geen gebruik van kan maken voor andere patienten.

Teun, ik voel me sinds vorige week iets meer mens worden en ik ben blij dat de waarde dat ook aangeeft.
Teken dat ik mijn lichaam goed ken maar poe poe wat was het een heftige tijd. Ik ben natuurlijk van heeeeeel ver gekomen.
Werk inmiddels al weer 17 uur per week dus nog 2 uur te gaan en dan zit ik weer op mijn uren.

Kortom we houden de moed erin en dan zal het wel goed komen. :)
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Patricia31 »

Dag Kiek en anderen.
Even een update:
12/4 TSH: 3,93 FT4: 15 14/4 omhoog naar 0,15 mg en gestart met Levothyroxine Teva 0,15 mg
12/5 TSH: 2,25 FT4: 15 eerder laten prikken daar ik mezelf akelig voelde met veel spierpijn.

Kiek jij vond het jammer dat ik de 6 weken niet heb kunnen volmaken maar blijkbaar zijn de laatste inzichten vanuit de endocrinoloog dat je na 4 a 5 weken ook al veel kunt zeggen over een dosis verhoging?????
Ben onlangs bij de HA geweest en omdat de spierpijn bij de Teva erger was dan bij de Duotab heeft hij Euthyrax voorgeschreven in de hoop dat ik hier minder klachetn bij heb.
Ik ben 1 op 1 overgestapt daar de Ft4 nog gerust hoger mocht worden.
Kijken wat dit brengt.

Kiek zou aub jij kunnen kijken of de laatste twee waardes op de curve passen?
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Patricia31 »

Even een udate:
Ik voelde mezelf op de Levothyroxine Teva niet lekker en kon soms amper lopen. Ben nu sinds vijf weken horizontaal overgestapt op 150 microgram Euthyrax omdat de FT4 nog wat omhoog kon. Deze was de laatse keer 15.
Vorige week erg naar met agressief zijn, angstig voelen, misselijk zijn en heel erg onrustig. Dit was al langer licht aanwezig maar nu alles 100x sterker.
Huisarts wilde de waarde weten en deze was 17 dus eigenlijk heel netjes.
Ik gebruik nog een aantal andere medicamenten en de apotheker dacht gezein de klachten aan oa cortisolproblemen.
Ik wordt nu doorgestuurd naar de endocrinoloog omdat ik mezelf ondanks de waarden erg beroerd en ellendig blijf voelen.
Is er iemand die zegt, dat ken ik?
vlaggetje
Berichten: 142
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:55

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door vlaggetje »

Hallo Patricia ik herken wel wat je zegt, helaas vind je zo weinig over hoe mensen met deze klachten omgaan. Voel jij aggressie naar anderen? Is het een tejen van hypo of hyper of beiden.

Van nature zou niemand bij mij denken dat ik absoluut niet aggressief ben en gelukkig kan ik deze gevoelens onderdrukken maar ik vind het heel angstig dat je onder invloed van hormonen zo kan veranderen in gedrag. Voor mij zijn de geestelijke klachten veel moeilijker te hanteren dan de lichamelijke. Maar bij een schildklieraandoening heeft het helaas impact op beiden. Dat is met neme ook moeilijk om te snappen door mensen.

Hoe reageren mensen om jou heen op de buien?

Het is ook lastig om in te wachten tot je naar een endicrinoloog kan want je zit er maar wel mooi mee. Ik ben nu medicijnen aan het minden ivm hyperklachten en ben weer zo sloom en labiel als een deur bleeeeeeuh.

Sterkte en veel succes, groetjes vlaggetje
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Patricia31 »

Dag Kiek en anderen

Ben weer even terug van weg geweest.
Hieronder de laatste nieuwe waarden en volgens mij volg ik aardig de curve met een terugval op 28/10
Heb inmiddels een ACTH stresstest gehad en gelukkig doen de bijnieren het nog goed.

Ik heb met name een aantal vragen voor Kiek:
Je bouwt een voorraad T4 op, hoe kan het dan dat je energie in de middag als een kaarsje opbrandt? Je zou dan toch moeten kunnen putten uit die voorraad?
Ik ben nu meer als een jaar bezig en de betere dagen overheersen over de slecht dagen. Doordat ik mezelf wat beter voel ga ik ook weer proberen wat activer te worden. Heb ik dan straks ook weer meer Euthyrax nodig omdat er meer Ft4 "gevraagd" wordt?
Komende week laat ik weer prikken en ik weet nu al dat er nog wat bij zal moeten.
Zou het heel fijn vinden om antwoorden te krijgen omdat ik dan ook snap hoe dingen werken.


12/4 TSH: 3,93 FT4: 15 14/4 omhoog naar 1,5 Teva
12/5 TSH: 2,25 FT4: 15 21/5 gestart met Euthyrax 0,15 mg
13/6 TSH: 5,82 FT4: 17 dosis handhaven
6/7 TSH: 5,51 FT4: 15 0,0125 omhoog naar 0,1625 mg en 0,175 mg om en om
12/8 TSH: 2,94 FT4:16 alle dagen 0,175 mg vanaf 13/8
16/8 N TSH: 4,5 FT4:14
28/9 TSH: 4,81 FT4:15 omhoog naar 0,187 mg
28/10 TSH: 3,29 FT4:15 omhoog naar 0,2 mg
Plaats reactie