Patricia31 stelt zichzelf voor

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Patricia31 »

Dag Kiek, heel erg bedankt!
Inderdaad bij een FT4 van 17 en 18 voelde ik mijzelf vreselijk (zelfs agressief) en nu zijn de klachten iets minder heftig maar nog steeds niet helemaal oke.
En ja je hebt helemaal gelijk, doorgaans de dag werden de klachten gelukkig milder wanneer de FT4 weer dalende was.

Dan ga ik nu verder op het pad met 5 x 212,5 en 2 x 200 microgram.

Heb je een fijne vakantie gehad?
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Patricia31 »

Kiek, zou je mij nog even wat kunnen verduidelijken aub, ik raak in de war.

Ik las bij Jeroen over sub hyperwaarden.........
Als ik nu nuchter laat prikken en er komt een waarde van TSH: 0,78 en FT4: 16 uit terwijl ik een setpoint heb van 16,57, is daar bij mij dan na inname ook sprake van sub hyperwaarden of zie ik dat niet goed?
Wat zou bij mij dan een goede nuchtere FT4 waarde zijn om deze sub hyperwaarden te voorkomen? Dacht dat je probeerde op je setpointwaarde uit te komen bij nuchter prikken?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Kiek »

Als ik nu nuchter laat prikken en er komt een waarde van TSH: 0,78 en FT4: 16 uit terwijl ik een setpoint heb van 16,57, is daar bij mij dan na inname ook sprake van sub hyperwaarden of zie ik dat niet goed?

Zowel gezonde schildklieren als schildklieren die afhankelijk zijn van levothyroxine bewegen de TSH/FT4 zich chronisch over 24 uur.
Bij levothyroxine-gebruikers gaan de TSH-waarden na de pillen omlaag, en de FT4 omhoog.
Men vermoedt dat men een fractie meer FT4 dan je setpoint nodig zou kunnen hebben, om de T3 eventueel te compenseren.

Misschien geeft dat over de dag deels subhyperwaarden.
En misschien hebben mensen met een steile curve daar meer last van, zoals ik.
Ik wil liever geen waarde meer boven m'n set point-FT4. Misschien heeft dat de maken met ouder worden.
Andere mensen zich beter voelen met een fractie hogere set point- FT4.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Patricia31 »

Als ik hier dan op voorborduur, dan is die Ft4 van 16 (helaas zonder decimalen) een redelijk veilige.
Ik zou dan alleen de eerste uren direct na inname iets te hoog kunnen uitkomen. Heb ook echt het gevoel dat ik dat voel.
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Patricia31 »

Hoi Kiek en anderen.
Heb weer even wat te vertellen. Had steeds het gevoel dat ik een aantal uren na inname voelde dat de FT4 omhoog ging. Dit was de afgelopen weken zo erg dat ik echt niet lekker in mijn hoofd werd. Leek wel op het gevoel als je onder narcose gaat en je jezelf voelt weg glijden.
Heb de proef op de som genomen en het moment van inname verschoven naar laat in de middag en dat bevalt veel beter want dan heb ik het pas als ik naar bed toe ga.
Ne lees ik net je reactie bij Jackie over verhoogde gevoeligheid en ik denk dat ik ook eens ga proberen om het twee maal per dag in te nemen om te kijken of dat scheelt.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Kiek »

Een leuk experiment, Patricia!
Voor nop een prettig energieboostje in de middag.

Nog steeds denk ik dat hoge phi's zouden kunnen profiteren van tweemaal daags een halve dosis.
Jij hebt een prettige phi van ca 48.
Stel je voor dat 2 x 1/2 bij jou werkt!

Ik zou het ook best willen uitproberen.
Maarrrrr, mij ontbreekt de discipline om een vast slikmoment in de middag in te lassen.
Dat mondt zeker uit in chaos. Met krankzinnige waarden tot gevolg.
Dat doe ik maar niet.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Patricia31 »

Dat hoop ik ook Kiek want dat gevoel is werkelijk zo akelig, vooral omdat je weet dat het zeker 4 a 5 uur aanhoudt. Huisarts wil nog wel voor de zekerheid een 24 uurs ritmebewaking om uit te sluiten dat ik dat gevoel heb door een aritmie. Hij is ook zo bezorgd en was zo blij dat ik achter bovenstaande ben gekomen.
Ben even benieuwd naar wat je verder schrijft. Je hebt het over een chaos, bedoel je daarmee dat je de medicatie soms gaat vergeten waardoor je krankzinnige waardes zou kunnen krijgen?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Kiek »

Misschien zou je je verhoogde FT4 kunnen vangen in een labmeting x uur na slikken?
Zo zou je je associaties mede kunnen checken.
Hopelijk ben je snel van dit unheimiche gevoel af.

's Ochtends is het slikken standvastig ingebed in mijn leefpatroon.
De invulling van de middagen varieert nogal eens.
Daar zou het halve middagpilletje onder kunnen lijden.
Uiteindelijk geeft zulks geheid gedonder in de meetglazen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Patricia31 »

Dat gedonder moet je inderdaad niet hebben!
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Patricia31 »

Ik neem het nu twee x daags in maar dan blijkt de resorptie van het medicament toch weer anders te zijn want ik ben met dezelfde dosis in twee weken tijd van een FT4 van 16 naar 18 gegaan en dat betekent voor mij echt fikse hyper klachten en een tachycardie van 120 per minuut waar ik wakker van werd.
Neem nu even twee dagen niets in en dan weer iets lager gaan zitten.
Plaats reactie