Patricia31 stelt zichzelf voor

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Patricia31 »

Dag, 4 weken terug hypothyreoidie gediagnostiseerd met een TSH van >100 en een T4 van 1.
Opgestart met 25 microgram Thyrax, na 10 dagen op eigen verzoek omhoog naar 50 microgram en weer na 10 dagen naar 75 microgram. Een week na de laatste dosisverandering is de T4 gestegen naar 6 en de TSH nog steeds >100.
Overleg tussen huisarts en internist en deze dosis aanhouden en over twee weken opnieuw bloedcontrole.
Zal morgen eens op mijn gemak de topics doorlezen. Weet er wel wat vanaf door mijn medische achtergrond maar ben benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen.
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Patricia31 »

Daar waar ik de T4 schrijf bedoel ik de FT4
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door laura »

Welkom Patricia,

Misschien vind je het leuk om dit te lezen?
Of leuk ... het helpt je op weg.

- http://schildkliertje.blogspot.nl/2014/ ... e-van.html
- http://schildkliertje.blogspot.nl/2013/ ... en-op.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Patricia31 »

Ik heb de aangeraden pagina's doorgelezen en het moet nog een beetje dalen.
Dank je wel!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Kiek »

Hallo Patrica,

Je hebt een heftige hypothyreoïdie.
Het leren van nieuwe kennis is dan moeilijk.
Want ook je hersencellen hebben veel last van dit tekort.

Het belangrijkste is om je FT4 hoger te krijgen.
Dat proces kan maanden duren.
Het lab reageert als eerste op je Thyrax (=T4).
Maar je gevoel zal achterlopen bij je labwaarden.
De organisatie van schildklierhormonen in je lichaam heeft veel langere tijd nodig te herstellen.
Hoewel dat ook afhankelijk is van de duur van zo'n tekort.

Heb je last van je gehoor, je spieren/gewrichten?
Veranderde het begrijp 'tijd'?
Zodat de wereld en mensen om je heen snel leven/leefden, en die niet meer bij te benen waren?
Dit zijn enkele gemeenschappelijke ervaringen van een groep mensen met een ernstige hypothyreoïdie.
Zelfs pianospel vertraagde.

Het herstel duurt lang.
Dat vergt dus geduld.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Patricia31 »

Dag Kiek

Bedankt voor je antwoord.
In zekere zin ben ik "blij" dat dit eruit is gekomen want de klachten die jij beschrijft heb ik allemaal in hele erge mate. Ik weet niet hoe lang ik al pijn in mijn spieren heb, dit kan gerust al jaren zijn (met een hoge spiertonus).
Er is bij mij al heel vaak dit bloedonderzoek gedaan maar steeds zonder dat er iets uitkwam. Vorig jaar is er toen tenslotte maar gezegd dat ik dan wel fibromyalgie moest hebben!
Een week voor de herfstvakantie kreeg ik ineens zichtbaar myxoedeem onder mijn ogen en toen had ik zelf zoiets van....daar gaat ie dan.
Een jaar geleden had ik het ook en was ik tevens erg moe maar binnen een week was het weer weg dus toen is er geen bloed geprikt.

Ik laat het allemaal maar een beetje over mij heenkomen want zoals ik al schreef zegt de materie mij genoeg maar ik laat mezelf niet gek maken.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Kiek »

Hallo Patricia,

Gelukkig stijgt je FT4 tamelijk snel: binnen drie weken al opgevuld van 1 naar 6 pmol/l is best vlot.
Het feit dat je pas afgelopen maand last had van wallen onder je ogen, kan een signaal zijn dat je niet zo lang in dit stadium hebt gezeten.
Het is vreemd dat je TSH achterloopt.
Heb je een echo van je schildklier laten maken?

Laat voortaan altijd je bloed 's ochtends vroeg prikken, nuchter, zonder Thyrax.
Schildklierhormonen zijn eenvoudig te beïnvloeden.
Daarom is het van belang steeds onder dezelfde omstandigheden je TSH en FT4 te laten prikken.
Dan krijg je waarden die je met elkaar kunt vergelijken.
En in principe krijg je pas een juist beeld als je een week of vijf dezelfde dosis gebruikt.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Patricia31 »

Dag Kiek

Nee, geen echo en ik begreep uit meerdere documentatie dat de TSH pas echt 6 weken na de laatste dosisaanpassing te volgen is in het bloed.
Is dat volgens jou niet zo? De Ft4 is nog steeds te laag dus ik kan me ook voorstellen dat de Hypofyse nog steeds overuren draait en de TSH omhoog stuwt.
Ik had het al terug gelezen van dat bloed prikken dus dat ga ik zeker doen.

Bedankt weer
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Kiek »

Je bent vast een jonge vrouw, met een mooie en actieve hypofyse!
Zodra je een FT4 van 7 zult bereiken, zal je TSH weer te voorschijn komen.

Zodra je FT4 weer steeg door de Thyrax, zorgde je hypofyse dat de TSH daalde.
Daar zit een vast patroon in, dat bij jou past.
Alleen is de TSH bij jou door de beperking van het lab nog niet zichtbaar, want verstopt achter de > 100 mU/l.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Patricia31 »

Dag, dag, je hebt helemaal gelijk.
Na drie weken een tussenmeting gedaan en die was: TSH van 59 en een T4 van 8.
Ik voel mezelf toch echt al wat beter alleen komt het myxoedeem rondom de ogen weer terug. Kan dit zijn omdat ik dan toch weer teveel doe?
Over een week weer prikken, dan hebben we zes weken 75 microgram achter de rug.
Ik zal de waardes weer posten.
Plaats reactie