Patricia31 stelt zichzelf voor

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Kiek »

Ja, je stapelt je voorraad op.
Stel je slikt 's ochtends je levothyroxine om 8.00 uur.
Na een paar uur, grofweg 10 of 11 uur, zit je op het hoogste niveau van FT4 voor die dag.
Daarna daalt het niveau rustig tot de volgende ochtend.

Je curve laat zien dat er best nog ruimte bestaat om iets op te hogen.
En de forum-ervaring is dat het beter lijkt om vlak onder de oranje ster te zitten op de curve.
Een FT4 van 17 lijkt voor jou misschien prettiger dan chronisch op de 15 te hangen.

Bijbehorende set point-cijfers: TSH 1.68 mU/l met een FT4 van 16.93 pmol/l.
Bijlagen
Patricia31dec2016.jpg
Patricia31dec2016.jpg (40.82 KiB) 606 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Patricia31 »

Dag Kiek, bedankt voor je antwoord.
Ik heb vandaag weer laten prikken en helaas FT4 weer 15 met gelijkblijvend TSH ondanks het twee maal ophogen.
Ik begin wat meer activiteiten te ontplooien. Kan dit het blijven hangen op 15 verklaren?
En wordt de voorraad die je opbouwt die zelfde dag al op gemaakt of blijft er een kleine voorraad T4 achter?

Ik neem nu mijn medicatie om 6.00 en heb steeds rond 10.00 laten prikken omdat nuchter prikken niet mogelijk is.
Ik denk dat ik dan op de 10.00 juist het hoogste nivo FT4 heb. Misschien volgende keer toch maar eens proberen om een collega nuchter te laten prikken.
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Kiek »

Hallo Patricia,

Het verbruik van de levothyroxine is divers en individueel.
Dat wordt bepaald door de cellen die op hun eigen moment zelf bepalen om daar waar nodig de hormonen uit de bloedstroom te halen om deze in hapklare brokjes om te zetten.

Na het slikken van een vaste dosis levothyroxine stijgt je voorraad naar het voor die dosis vaste maximum.
Daarna zakt je voorraad gestaag totdat 24 uur later het nieuwe niveau 90% is van het vorige.
Je bent 10% gezakt.
Vervolgens neem je weer je pil, waardoor je voorraad weer aangevuld wordt met 10%, waarna je na 24 uur weer 10% bent gezakt.
Etc. etc..
Zolang je dezelfde dosis blijft slikken, blijft je voorraad dus gemiddeld op hetzelfde niveau.

Probeer eens je dosis 10% op te hogen.
Wie weet voel je je over 6 weken beter!

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Patricia31 »

Tja, en nu loop ik tegen een huisarts aan die niet verder durft te verhogen want 200 microgram is toch wel het maximale ;)
Morgen maar eens gaan praten want ieder individu is verschillend, ik ben zwaar en ik had natuurlijk een hele slechte uitgangspositie
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Patricia31 »

Daar ben ik weer even.
Allereerst bedankt Kiek voor het antwoord op mijn privebericht.

Ik gebruik sinds 12/12: 225 microgram Euthyrox

Ik heb weer wat nieuwe waarden:
16/01 TSH:1,4 FT4: 17 4 uur na inname geprikt
3/2 TSH: 0,58 FT4: 18 voortaan inname in de avond om 22.00 en geprikt de volgende dag om 10.30 dus 12 uur na inname van de euthyrox. Dit in overleg met de apotheker in de hoop dat de diarree wat minder wordt.

Ik ben dus doorgeschoten maar moeilijk te interpreteren door een ander tijdstip van inname en prikken.

Kiek heb je een advies, zelf denk ik aan verminderen naar 212,5 microgram?
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Patricia31 »

Ik vergeet erbij te vermelden dat ik eerder bloed heb laten prikken omdat ik mijzelf belabberd voelde:
opgejaagd gevoel, huilen om niets, raar gevoel in mijn hoofd, trillerig, warm etc.

Heb zoals ik al vaker heb gelezen nu twee dagen niets ingenomen en het gaat een klein beetje beter maar mijn hart lijkt in mijn keel te zitten.

Vanavond zal ik terug gaan naar 212,5 microgram of ik moet een ander advies krijgen. Mij huisarts leunt heel erg op de kennis van Kiek dus zal dit advies volgen.
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Kiek »

Ik kan je alleen de curve verschaffen, Patricia.
En jij weet het beste hoe je op verhogingen en verlagingen reageert.

Op de curve zie je onderaan rechts het groene blokje.
Dat is je laatste set waarden.
Je set point beweegt nauwelijks.
Patricia31feb2017.jpg
Patricia31feb2017.jpg (39.81 KiB) 510 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Patricia31 »

Dat snap ik Kiek, echter ik heb nog nooit verlaagd dus vroeg mijzelf af welke stap ik zou nemen.
Verlagen met 25 microgram of 12,5 microgram?
Bedankt weer voor de nieuwe curve!

Ben wel blij dat ik snel in de gaten heb aan welke kant ik zit.
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Kiek »

Patricia, je mailde me per pb een paar extra waarden.
Hieronder een inzoomer van je curve.
Je laatste set staat genoteerd als de onderste van het groene rijtje van drie net links van het set point.
Je setpoint verandert wederom nauwelijks. Het scheelt 1/10.
En je hebt een prettig relaxte TSH.
Ja, hou je dosis op dit niveau.
Het blijft lastig dat je FT4 niet weergegeven wordt met/in decimalen.
Daarom weet je niet precies op welke afstand je van de 17 pmol/l zit.
Die 17 pmol/l is dus iets hoger dan het setpoint.

Patricia31 mrt2017zoom.jpg
Patricia31 mrt2017zoom.jpg (31.44 KiB) 469 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Patricia31 »

Bedankt voor je reactie weer!
Heb nog een paar vragen:
Ik schreef van het oedeem rondom de ogen. Deze middag zag je het slinken nadat het twee weken lang aanwezig is geweest en ik begin mezelf weer wat beter te voelen. Kan het zijn dat het toch is gekomen door een te laag Ft4 nivo en dat dit nu weer op peil is.
Ook vraag ik mezelf steeds af wat er gebeurd wanneer je een aantal dagen erg druk bent geweest.
Kan het zijn dat in een drukke periode het gehalte Ft4 relatief te laag is?
Plaats reactie