Patricia31 stelt zichzelf voor

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Kiek »

Je apotheek heeft je toch wel de juiste levothyroxine gegeven?
Van tweemaal daags zou je eerder denken aan verminderde opname vanwege je maaltijden overdag.
Zou dat dus zo weinig effect hebben?

Het kan een verhoging zijn van ruim 2 pmol/l.
Maar ook van net iets meer dan 1 pmol/l.
Het ontbreken van de komma doet dus wel een beetje raden.

Ja, even 2 dagen rust.
En verlaag maar niet al te drastisch.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Patricia31 »

Ja Kiek, daar heb ik ook gelijk naar gekeken maar was de juiste.

Wat ik mijzelf zou kunnen voorstellen is, dat toen ik de hele dosis om 7.00 nam, ik frequent diarree had en soms rond 8.00 wel 3 keer moest rennen en nu heb ik dat totaal niet. De darmpassage is dus een stuk langzamer dus meer tijd voor opname.

Ik nam tot voor eergisteren 5 dagen 212,5 microgram en 2 dagen 225 microgram.
Denk dat ik daar nu 7 x 212,5 van maak?!
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Patricia31 »

Hoi Kiek, wil je even meedenken aub
12/10: TSH 0,48 en FT4 18 met duidelijke hyperklachten. 2 dagen niets ingenomen
14/10 verlaagd van 5 x 212,5 en 2 x 225 naar 6 x 212,5 en 1 x 225......in de praktijk nu 6 x 212,5 op
Zoals je weet splits ik de dosis in twee en volgens de HA kan dit een andere opbouw in het lichaam geven??

Vandaag weer helemaal hyper met zweetaanvallen, trillen, snelle hartslag, veel pijn in rugspieren (heb ik altijd als ik te hoog zit)
Het lijkt dus wel of ik nog steeds te hoog zit maar dus niet geprikt.
Heb veel zin om weer een dag niets te nemen en terug te gaan naar 1 dosis per dag en dan te hopen dat de wattenbollen 5 a 6 uur na inname weg blijven.
Wat denk jij?
Laatst gewijzigd door Patricia31 op 20 okt 2017, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Kiek »

Maar Patricia, nu je al veel te lang hypert, ondanks een paar dagen geen levothyroxine, dat zet een verlaging van 2 x 225 naar 2 x 212.5 toch µg geen zoden aan de dijk? Dat is slechts 2 x 12.5 µg per week minder. Slechts een ruime 3 µg per dag!
Dat is dus niks op 212.50.
Zet dan je dosis op 200 µg per dag. Zeven dagen lang.
Zo verlaag je je dosis met 6%.
Vergelijk het met een gemiddelde dosis van 100 µg, waarbij met 6.25 µg doses erbij/eraf gespeeld wordt.

De tweemaal daagse dosering blijft per 24 uur dezelfde hoeveelheid LT4.
Aan het eind van de 24 uur zit je dus weer op hetzelfde niveau.
Het enige verschil is de maximale boost na 2 à 3 uur, die door 2x daags in te nemen lager is.
Dat werd me verteld door een geïnformeerde vriend.

Misschien ook wattenbolletjes door het gehyper?
Ik hoop dat je er snel vanaf bent.
Want vervelend is het zeker!

Set point:
Nu FT4 16.54 pmol/l was 16.57
Nu TSH 1.45 mU/l was 1.47
Phi 0.48- passingsgraad 98%
Bijlagen
Patricia31Okt.2017.jpg
Patricia31Okt.2017.jpg (40.24 KiB) 500 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Patricia31 »

Dank je Kiek.
Een paar berichtjes terug gaf je als advies niet te drastisch te verlagen dus vandaar mijn idee om het zo te doen. Maar inderdaad dat is erg weinig als je het zo uitlegt.

En wat betreft de gesplitste dosis, ik kon daar ook niet zo achter staan omdat de dosis hetzelfde blijft.
Je had het blijkbaar ook nog nagevraagd!

En inderdaad ik hoop dat ik er zo snel mogelijk vanaf ben want ik vind het echt akeliger dan te lage waardes.
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Patricia31 »

Ik heb de vraag over opname in het lichaam bij de apotheker neer gelegd, ik denk dat zij daar het meeste over kan vertellen.
Ben nu gedaald naar 5 x 200 microgram en 2 x 212,5 microgram en dat is een gemiddelde van 200,3 microgram per dag.
Er is dan precies 6 % van de dosis af. Heb zaterdag en zondag 100 microgram op en voel me nu al wat beter worden.

Heb het de HA in een bericht uitgelegd dus hopelijk staat hij erachter. Zo niet dan toch :o
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Kiek »

Ik denk ook dat je apotheek het meest kan vertellen.
Hieronder nog een schets van eenmaal daagse dosis (zwart lijntje) en een tweemaal daags (rood lijntje).
Dit stelt alleen de 'rimpeling' aan de bovenkant voor, want je grote voorraad T4 staat er niet op. Die voorraad bevindt zich lager dan het plaatje laat zien.
Bijlagen
Kinetiek1en2daags.jpg
Kinetiek1en2daags.jpg (3.74 KiB) 466 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Patricia31 »

Mooi plaatje en bevestigt in ieder geval wat wij al dachten.....lagere Tmax maar uiteidelijk kom je op hetzelfde nivo uit.
Wat de HA denk ik bedoelt is dat de tweede rode piek iets hoger uitkomt dan de eerste rode piek.

HA is het er helemaal mee eens :D
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Patricia31 »

Zo, nu heb ik zelf weer even advies nodig.
Ik zit nu twee weken op de lagere dosis en heb vorige week veel spierkrampen gehad die nu weer weg zijn. Zal wel iets te laag hebben gezeten na in het totaal drie dagen niets ingenomen te hebben.
Vandaag Fiat gekregen om de overstap naar Thyrax te maken om te kijken of mijn spierpijn, die soms hels is, minder wordt.
Van Euthyrox naar Thyrax ........ik zal wel net iets meer nodig hebben!
Ik kan helaas niet meer terug vinden op welke dosisverlaging de meeste uitkwamen bij de omgekeerde overstap.
Wie kan me helpen?!
De HA stelt voor om met dezelfde dosis over te stappen maar ben zelf bang dat ik dan echt in de hypowaardes kom.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door pga »

Ken de oude thyrax niet,maar heb euthyrox/tirosint en thyrax gebruikt .Ook hoger met de laatste ingestapt gezien alle verhalen,maar bij mij pakte de thyrax het felst uit ,zelfs dus in vergelijking met tirosint dat velen hyper doet steigeren...
Plaats reactie