Patricia31 stelt zichzelf voor

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Kiek »

Fijn dat je je alweer wat beter voelt.
Die wallen kunnen terugkomen omdat je waarden nog lang niet stabiel zijn.
Ze passen heus bij een hypothyreoïdie.
En niet omdat je teveel doet.
Vergeet niet dat je nog steeds een hypothyreoïdie hebt.
Ik ben benieuwd naar je volgende waarden!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Patricia31 »

De waardes zijn versneld vandaag geprikt omdat ik sinds gisteren weer erge spierkrampen heb dus zodat ik ze morgen heb zal ik ze posten!
Ben zelf ook benieuwd.
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Patricia31 »

TSH 36 en T4 is 10 .
Ik ga nu omhoog naar 4 tabletten van 0,025 Mg en over 2 a 3 weken opnieuw prikken.
Niet slecht maar nog lang niet goed.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Kiek »

Je bouwt al heel wat schildklierhormoon op, Patricia.
Dat geeft onderweg flinke klachten van spierpijnen en ander ongemakken.
Iedere cel moet weer wennen aan de steeds stijgende, dus wisselende, hoeveelheden schildklierhormoon.

Als je in de normaalwaarden terecht bent gekomen, dan begint de fijnafstelling met je levothyroxinepillen.
Normaal gesproken krijgen mensen het recept om 6 weken op een dosering te staan voordat opnieuw een TSH/FT4 geprikt wordt.
Jij gaat vaak naar het lab.
Is dat een voordeel?
Je krijgt immers een grof idee van de stand van zaken.
Is dat geruststellend?

Het allerbeste is om je waarden altijd 's ochtends vroeg, nuchter, zonder Thyrax te laten prikken.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Patricia31 »

Dag Kiek

Ja die spierpijnen zijn heel erg heftig, komt dat alleen door het wennen van de cellen aan dit hormoon?
Ik,gebruik nog andere medicatie en omdat mijn Huisarts deze slechte waardes nog nooit had meegemaakt, wil ze het wat vaker controleren. De interactie tussen mijn verschillende medicatie speelt daarin ook mee
Voor mij werkt dat geruststellend maar dat zal wel door mijn achtergrond komen.
Kan het allemaal heel goed relativeren en het komt zoals het komt, verander er toch niets aan.
Ben alleen nog steeds erg benieuwd hoe de waardes in april nog zo goed konden zijn en dat het dan ineens zo slecht kan zijn.
Ook de arboarts vroeg zichzelf af wat de trigger is geweest......heel veel stress???.
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Patricia31 »

Dag dag daar ben ik weer even.
Op 6/1 waren de waardes: TSH 13,74 en T4 van 12
Alle waardes tot nu toe zijn niet nuchter geprikt omdat dat met mijn beroep en tijden niet mogelijk is. Wel op hetzelfde tijdstip geprikt en in hetzelfde lab bepaald.
Deze week zijn de zes weken om en wordt er weer gekeken.
Maar jonge jonge wat voel ik mezelf nog brak en wat een pijn in mijn spieren.
Ik kan nu wel een stukje verder lopen want tot voor enkele weken terug kon ik na een klein stukje het ene been niet meer voor het andere krijgen.
Ook de benauwdheid lijkt iets minder te worden, mijn hartslag is nog steeds rustig zo rond de 60 per minuut.
Myxoedeem rondom mijn ogen is nog steeds aanwezig met de ene dag meer en de andere dag minder.
Ik ben nu ook erg verkouden, is het dan normaal dat je jezelf terug voelt glijden?
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Kiek »

Je bent al aardig op weg naar je uiteindelijke resultaat.
Toch ben je er nog niet. Dat zie je op de curve.
Zolang je niet op je juiste waarden zit, zolang hou je klachten van spierpijn, enzo.

Het nuchter-zijn voordat je je laat prikken helpt om dezelfde omstandigheden na te bootsen, evenals de vroege ochtend.
Zelfde tijdstip van prikken en zelfde labmethode is al prettig.
Hoeveel uur is dit na het slikken van je levothyroxine?

De app geeft nu dus wel een curve aan.
Het sterretje geeft jouw streefwaarde aan.
Misschien zit je het best als je ietsje lager op de curve gaat zitten dan het oranje sterretje.
Bijvoorbeeld een FT4 van tegen de 19 pmol/l. Niet hoger.
Je TSH zal dan ongeveer op de 1.2 mU/l uitkomen.
Je set point staat op een TSH van ca. 1.9 mU/l met een FT4 van ca. 17.6 pmol/l.
Dit is hoe je hypofyse/TSH afgesteld staat op je schildklierhormonen-FT4.
Die is bij ieder mens verschillend.
Bijlagen
Patricia31.jpg
Patricia31.jpg (39.51 KiB) 700 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Patricia31 »

Dank je wel Kiek voor het maken van de curve en het beantwoorden van de vragen.

Wanneer ik deze week de nieuwe waarden heb zal ik ze weer posten en ik kan nu ook gelijk kijken hoe ik zit op,de curve.
De voorgaande waarden zijn ongeveer tussen de 3 en 4 uur na inname van de medicatie geprikt.

Mag ik vragen wat je beroep is want ik ben hier eigenlijk best benieuwd naar.
Je kennis is groot en je uitleg fijn......dank daarvoor! :D
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Kiek »

Haast 20 jaar geleden slurpte ik alle informatie op die maar beschikbaar was, los en vast.
Want toen bleek dat er in mijn familie mensen waren, ik ook, met een schildklierziekte.

Ik begreep niet waarom de T4/T3-behandeling zo controversieel was, en wilde per se weten wat daar aan schortte.
Daarom vroeg ik mijn internist naar de leerboeken van zijn arts-assistenten: Greenspan, Basic & Clinical Endocrinology. Een paar jaar later kwam DeGroot met de online-Thyroidmanager. Dat is tot op de dag van vandaag een fantastisch naslagwerk op internet, chronisch geupdate.

De achtereenvolgende fora hebben geholpen aan een vorm van discipline: een antwoord dient goed onderbouwd te zijn.
Verder blijf ik een nieuwsgierige grootmoeder, alweer jaren met pensioen.
En volg dagelijks de schildkliergebieden die mij interesseren: de praktische behandeling en alles wat daaraan vast zit.

Tot je volgende waarden!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Patricia31 stelt zichzelf voor

Bericht door Patricia31 »

Leuk om te lezen Kiek en petje af voor je inzet.

Ik heb vandaag weer laten prikken en helaas de laatste drie weken weinig veranderd met een TSH van 12,78 en een FT4 van 12.
Morgen overleg met de HA, heb nu 0,1 Mg en zal dus wel omhoog moeten.
Wat denk je dat verstandig is.........0,0125 of 0,006 Mg want 0,025 zal wel teveel zijn??

Heb nog even een vraag over de spierpijn. Ik heb het idee dat dit steeds erger wordt.
Zit ik rustig dan is er niets aan de hand maar zodra ik wil opstaan weet ik niet waar ik het zoeken moet. Loop ik dan weer even dan gaat dit weer weg.
Plaats reactie