Setpoint berekenen na zwangerschap

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Christuijn
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 nov 2015, 21:48

Setpoint berekenen na zwangerschap

Bericht door Christuijn »

Hoi Kiek,

Ik had een vraagje, ik begreep van de Schildklier organisatie SON dat ik bij jou een setpoint kon laten uitrekenen. Ik heb de ziekte van Hashimoto. In mei bevallen van mijn 3e kindje en voel mij nog steeds niet top. Voor mijn zwangerschap slikte ik 112 mg euthyrox. Ik weet niet of je een setpoint voor mij kan laten uitrekenen of zeg je doe dat over een paar maanden dan krijg je een beter beeld? Ik hoor het graag van je, bedankt alvast. gr Chris

Ik kan mijn waardes wel even doorgeven.
31 juli 2015 (euthyrax 75 mg)
TSH 0.01 T4 20,9
4 sep 2015 (euthyrax 75 mg)
TSH 0.02 T4 18,4
30 sep 2015 (na uitslag start euthyrax 100 mg)
TSH 10,6 T4 3,2
11 nov 2015 (na uitslag euthyrax 112 mg)
TSH 3,8 T4 17
Laatst gewijzigd door Christuijn op 30 nov 2015, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint berekenen na zwangerschap

Bericht door Kiek »

Hallo Chris,

Met zo'n druk gezin valt het vast niet mee om je dan ook nog bezig te moeten houden met schildklierhormonen!

Je waarden:
TSH 0.01 T4 20,9
TSH 0.02 T4 18,4
TSH 10,6 T4 3,2
TSH 3,8 T4 17

Ik heb deze 4 sets TSH/FT4-waarden in de app gezet, en combinaties daarvan.
Maar het lukt de app niet om er een verband/relatie uit te halen.

Misschien komt dat omdat in juli nog je post-zwangerschapshormonen meespelen?
Of misschien omdat je niet altijd 's ochtends heel vroeg nuchter en zonder pillen in je maag naar het lab gaat? (Hoe zou je dat moeten doen met zoveel kleintjes om je heen...)
Of misschien gebruik je andere medicatie van invloed op schildklierhormonen?

Het gaat om waarden waarvan de voorbereiding voor het lab steeds constant is, door dezelfde omstandigheden na te streven.

- Altijd 's ochtends vroeg, dus ca. 08.00 uur.
- Altijd nuchter.
- Altijd zonder levothyroxine in je maag. Dus de pillen pas slikken na het prikken.
- Altijd minstens een maand na de laatste dosiswijziging.
- Altijd een strikt pillen-slik-regime: iedere dag dezelfde tijd (behalve de labdag).

Pas dan krijg je waarden die je met elkaar kunt vergelijken.

Jammer genoeg toont nu geen enkele combinatie van bovenstaande waarden een verband binnen de fysiologische realiteit.

Misschien lukt het je om de komende tijd de condities te veranderen, zodat de waarden meer betekenis krijgen.
Ik wacht af!

Sterkte en een
vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Christuijn
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 nov 2015, 21:48

Re: Setpoint berekenen na zwangerschap

Bericht door Christuijn »

Hoi Kiek,

Bedankt voor je reactie.
Ik had al zo'n vermoeden dat het nu moeilijk te meten is. Ik heb bij mijn laatste 2 zwangerschappen een postpartum thyroiditis gehad en dat zie je nog duidelijk bij de meting van 2015 juli en September. Ik slik verder geen andere medicatie.

Na mijn 2e zwangerschap heeft de internist mijn medicijnen helemaal afgebouwd en stond ik op een gegeven moment op
tsh 75 - T4 4. Sinds die tijd heb ik mij nooit meer echt goed gevoeld.

Bedankt voor de tips. Ik kom graag over een paar maandjes weer terug en hoop ik dat je een setpoint voor mij kan berekenen.

Groet,
Chris
Plaats reactie