Ik voel me beroerd Hashimoto in de overgang

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
jikkemiene
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 nov 2015, 16:22

Ik voel me beroerd Hashimoto in de overgang

Bericht door jikkemiene »

Hallo allemaal,

Ik ben 3 jaar geleden geopereerd aan een struma, gevuld met cysten en nodulen en bleek na weefsel onderzoek de ziekte van Hashimoto te hebben.
Het is een hele tijd goed gegaan, tot dit jaar. Ik bleek in ene een voor mij te laag TSH (0.14)te hebben en had ook veel last van hoge bloeddruk en migraine. Ook was ik weer depressief aan het worden. Erg snauwerig ook. Ik bleek aan het hyperen te zijn. Mijn medicatie werd aangepast van 137.5 naar 125 thyrax, nu dus een witje en een blauwtje, een halfje minder. Het ging een tijdje beter, mijn TSH waarde was gestegen naar 0.3, maar het lijkt nu wel, of ik allemaal hypo klachten aan het krijgen ben. Heel kouwelijk, oorsuizen is verergerd. Last van de stoelgang, hoofdpijn, vermoeidheid, algehele malaise dus.
Ik moet over 2 weken weer naar de endocrinoloog. Ik wilde nog even mijn vitamine D en B12 na laten kijken, maar ze was 2 weken afwezig. Dit heb ik nu aan de huisarts gevraagd, om zeker te weten, dat er geen vitamine tekort in het spel is.
Ik ben 51 jaar en midden in de overgang.
Herkennen jullie dit ?
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ik voel me beroerd Hashimoto in de overgang

Bericht door Kiek »

Welkom, Jikkemiene!

Ben je eenmaal afhankelijk van levothyroxine, dan betekent dat levenslang aanpassen, naar gelang de omstandigheden.
Je leef- en eetgewoonten veranderen in de loop van de tijd.
Je gewicht kan wijzigen.
En ook ziekten en gebruik van nieuwe medicijnen zorgen vaak een noozakelijke aanpassing van de levothyroxine.

Dat geldt evenzo voor de veranderingen als gevolg van de overgang.
Want oestrogenen hebben invloed op de werking van levothyroxine.

Wat waren je beste waarden in de afgelopen 3 jaar?
Zouden dat weer je richtwaarden kunnen worden?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
jikkemiene
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 nov 2015, 16:22

Re: Ik voel me beroerd Hashimoto in de overgang

Bericht door jikkemiene »

Morgenochtend moet ik weer voor een echo. Vanmiddag naar de huisarts geweest en moet toch weer het halfje erbij nemen. Voel mij heel beroerd. De huisarts dacht te voelen dat aan een kant de schildklier , wat er nog van over is, iets vergroot is. Morgenmiddag mag ik bellen naar de huisarts voor de uitslag. Ik ben best wel weer gespannen en heb vanmiddag even een potje gehuild van de narigheid.
Plaats reactie