Grote labafwijkingen, relatief weinig klachten?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Wat ook wel een rol zal spelen bij het overreageren op de med,is dat ik er al heel lang mee rondloop.Schat zelf op minstens 10 jaar.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door Teun »

Pga even over de uitslag doorkrijgen van de assistente, op zich is dit niet vreemd, zij doet dit vanuit de status van de huisarts. Als ik zelf niet zeg dat ik een afspraak wil zal ik de huisarts ook nooit zien, als ik jou was zou ik gewoon een afspraak maken. Je kan dan gelijk je nog bestaande klachten bespreken, maar ik zou tevens niet verzwijgen dat je zo giga aan jet rommelen bent geweest met de medicatie waarvan ik me afvraag of dat wel slim is.

Je kunt op deze manier niet goed ingesteld worden en krijgt m.i. dan niet een betrouwbaar beeld van je waardes. Ik heb ervaren en ervaar nog dat het een kwestie is van een lange adem hebben en af en toe op je tanden bijten om door te zetten en de 5-6 weken in acht blijven houden voordat je weer laat prikken en de dosis gaat veranderen.

Het effect wat je gelijk voelt bij een dag stoppen is toeval en is dus een schijneffect, je zult als je de dosis normaal had genomen waarschijnlijk een zelfde " goede" dag hebben gehad. Ik ben nu 1,5 jaar bezig om ingesteld te worden en ervaar met dagelijks dezelfde dosis ook regelmatig goede en minder goede dagen. Heel frustrerend.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Teun ,ik stel dan ook mijn prikdata uit bij dit soort geknutsel.

Daar ik nu al 3 a 4 keer die proef met stoppen heb gedaan en elke keer was het effect positief,ga ik niet meer van toeval uit.Ga vanavond weer starten ,na 2 dagen niets .Ik heb de hele middag bomen gesnoeid in de tuin ,voelde me prima :D

Maar denk toch aan weggaan bij mijn ha.
Las op independer weer een malle recensie over hem :shock:

LOL
De huisarts toont geen empathie en ik twijfel over zijn deskundigheid. Hij heeft een keertje letterlijk gezegd: "Je man heeft longontsteking, dus waarschijnlijk heb jij het ook." en schreef mij dezelfde antibiotica voor, zonder dat hij wist of ik echt longontsteking had.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Had zelf al zo mijn vermoedens ,heb er eens op gezocht in de Engelstalige media.
En zie ,het correspondeert met wat ik zelf al dacht.Mijn klachten nemen opeens sterk toe bij zomerse omstandigheden.Vandaar wellicht mijn gericht zijn op lage doses de laatste tijd.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6420646
In the patients, serum T3 and FT4 levels were slightly but significantly lower in winter, and TSH levels and delta TSH at 30 minutes in the TRH tests were significantly higher. In the controls, there were no significant differences between summer and winter in these values. These findings suggest that the dose required for replacement of thyroid hormone in patients with hypothyroidism may be higher in winter than in summer.
Exact mijn ervaring:
https://healthunlocked.com/thyroiduk/po ... mer-winter
TSH is higher in autumn/winter than spring/summer and some people can feel slightly overstimulated during the warmer weather and find a small dose reduction helpful. If you feel too hot, too sweaty and perhaps a bit jittery/anxious then a reduction of 12.5mcg to 25mcg may be helpful. Not everyone notices any difference between winter/summer so it may not affect you. It isn't something to worry about, just to bear it in mind if you do feel overstimulated and reduce dose accordingly and raise it again if you feel a bit hypo when the weather cools.
Uit een comment uit(trouwens goed artikel)
http://evolutionarypsychiatry.blogspot. ... mones.html
In addition to the other innovations I've mentioned previously, my endo found early on that hypothyroid patients need more thyroid hormone supplementation in the winter and less in the summer, with the other seasons in between. This pattern is so consistent that he uses it when making dose recommendations. For example, if I seem a little overdosed (by labs and/or how I feel) in September or October, he might suggest keeping the doses constant since I will very likely need a little more soon anyway.

He has told me that be believes any doctor who reviews his or her records will easily find this pattern in their own hypothyroid patients. The academic endos will have none of it, however, as one might expect.

"On the other hand, it is hard to interpret some of these small variations in thyroid hormone function as the serum levels may have very little to do with what is going on within the cell, where all the action is."

This is why my endo doesn't slavishly rely on lab work to make recommendations. He uses them mainly to make sure dosing isn't grossly off one way or the other and to provide hints to the optimal direction of dose adjustments, particularly in the context of an individual patient's historical sense of well being at different levels. And it varies a lot. Some, for example, feel their best with very low TSH below 1, but some need a TSH of 3. T3 levels are so uncorrelated with well being that he does not measure them at all.

He always emphasizes that what really matters, hormone levels in the tissues, is unmeasurable and relying rigidly on what can be measured in the serum makes no sense when patients are perfectly capable of reporting how they feel and how their thyroid related symptoms and signs are doing.
Laatste 11 regels van de endo komen ondergetekende Euthyrox-knutselaar natuurlijk bekend voor :mrgreen:
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Omdat ik maar hyperklachten bleef houden maar eens naar de ha geweest.Zelfs bij 100 mcg klachten ,palpitaties ,zeer duf in het hoofd ,moeheid,innerlijke onrust .Na stoppen namen klachten meteen weer af ...
Ha adviseert me nu eens rustig te herstarten met 75 mcg .Vindt het wel vreemd dat ik op deze 100 mcg doses steeds klachten had .Ik gebruikte 1,5 maand 125 mcg..
Laat cortisol ,leverfuncties en nierfuncties opnieuw bepalen.
Lab was nu wel flink gedaald ,FT4 14,1 en Tsh 10....(laatste keer 17,6 en Tsh 4,4)En toch hyperklachten ,ha kon het ook niet plaatsen.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door Kiek »

Nog eentje, pga, met je laatste 2 waarden:
Het setpoint is van een FT4 van 20 via 19.8 naar 19.4 pmol/l verschoven met een TSH van resp. 1.9 via 1.8 naar 1.7 pmol/l.
pga mrt2017.jpg
pga mrt2017.jpg (39.4 KiB) 1450 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Ah, weer een grafiek ,dank Kiek.
Nou niet steeds de lat steeds hoger leggen (1,7) ;)
Was al zo tevreden dat ik na een dieetwijziging zo klachtenvrij maar kon blijven doorladen :)
Van 100 via 112 via 125 naar 138 mcg in 6 weken.
Mijn totaal gemiddelde voor deze 6 weken was 122 mcg.De laatste weken dus 138 mcg.
Wat is dan raadzaam ,doorgaan op 138 ?Of nu continu op 125 gaan zitten?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door Kiek »

Neu, je TSH beweegt zich om dat punt van 1.7 mU/l.
Zelfs als ik het punt met je hoogste TSH uit de app verwijder, een belangrijk houvast, bereikt het set point nog steeds een FT4 19.44 met een TSH van 1.77.
En als ik je 2de waarde verwijder met een TSH van 31 mU/l, dan houd je een set point van FT4 19.40 met een TSH van 1.84 mU/l.
Als jij je goed voelt, hou je dosering zeker vast, en verlaag niet.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Kiek schreef: 29 mar 2017, 10:09 Neu, je TSH beweegt zich om dat punt van 1.7 mU/l.
Zelfs als ik het punt met je hoogste TSH uit de app verwijder, een belangrijk houvast, bereikt het set point nog steeds een FT4 19.44 met een TSH van 1.77.
En als ik je 2de waarde verwijder met een TSH van 31 mU/l, dan houd je een set point van FT4 19.40 met een TSH van 1.84 mU/l.
Als jij je goed voelt, hou je dosering zeker vast, en verlaag niet.
Nou , Kiek,dat ging niet goed op 138 mcg.Heb het 6 weken gebruikt ,toen begonnen de hyperachtige klachten ,prikkelbaar en onrustig.Geen enkele hartoverslag overigens itt bij hypers bij Euthyrox.
Mijn vriendin vond dat ik me maar vreemd gedroeg,dus maar weer eens 2 dagen overgeslagen ,knapte meteen op .Nu maar weer langzaam opbouwen ,138 blijkt teveel.Op een paar dagen 112 voelde ik me weer prima ,nu maar zien van wat ophogen weer doet.

Ik heb voor mezelf mijn Tirosint TSH'seens uitgezet tegen het gemiddeld aantal mcg over de 6 weekse periodes.
Eigenlijk zat er maar een vreemde eend in de bijt tussen, de laatste andere 4 waardes ,daar kon werkelijk een rechte lijn door getrokken worden ,opmerkelijk.
Zou volgens mijn grafiek (bij deze gedeponeerd als pga-setpointhulp®) met 138 op 0.5 uitkomen ,veel te laag vergeleken met mijn setpoint dat je voor me uitrekende.
Dus het zal wel iets moeten zijn icm 125 mcg(TSH 2,5) en 112 (TSH 4,5).Om en om die twee zou volgens mijn grafiekje op 3,5 uitkomen,op zeg maar 118 gemiddeld.Of anders gewoon 125 mcg,dan heb ik 2,5 schat ik zo in .
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Afbeelding

Heb wat gegevens van FT4 en TSH achter elkaar gezet ,de eerste 4 metingen zijn van mijn voormalige medicatie Euthyrox,die erna van Tirosint .
Wat me opvalt is dat de TSH bij ongeveer gelijke FT4 waardes bij Tirosint toch eigenlijk beter uitpakt dan bij Euthyrox.
Plaats reactie