Grote labafwijkingen, relatief weinig klachten?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote labafwijkingen, relatief weinig klachten?

Bericht door Kiek »

Ja pga, het past wel.

De vorm van je curve is aan de slappe kant, tussen de 0.35 en 0.44.
Dat wil zeggen dat je TSH wat slapjes reageert op je FT4.
Gemiddelde vorm geeft ca. 0.50 -0.60.
Om te relativeren: ik heb een scherpe curve van 0.80.....

Mensen met een "slappe" curve lijken een hogere FT4 te hebben met een relatief hoge TSH. Die richting past ook bij jou. Je set point varieert met je laatste drie waarden van FT4 18.5 - 18.6 - 18.5 - 18.5 pmol/l met een TSH van resp. 1.8 - 2.0 - 1.7 - 1.6 mU/l.

Je passingsgraad daalde na 19.7 - 3 en 17.4 -1.4.
Er lijkt iets gewijzigd.
Nu is ie weer gestegen van 85% via 79, 76 naar nu 81%.
Maar ja, alles is relatief: hoe meer waarden hoe dikker de brij waaruit de curve de vorm kan kiezen, hoe hoger de passingsgraad.

De passingsgraad laat ook zien hoe nodig het is, om de kwaliteit van de waarden serieus te nemen.

Tot een volgende!
Kiek
Bijlagen
pgaApril2019.jpg
pgaApril2019.jpg (40.45 KiB) 2365 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen, relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Dank weer Kiek
Blijft vreemd dat ik me tegenwoordig hypo voel bij een TSH die lager ligt ligt dan de TSH/FT4 van voorheen waar ik me compleet hyper van werd .
Nu werd ik pas hyper op TSH van 0,3 wat nu correspondeerde met het lab (grens 0,27),dus voor t eerst reageer ik ''normaal''
Pruts wat met B1 en zink ,verder is er niets veranderd aan dieet etc.
Blijft interessante materie.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote labafwijkingen, relatief weinig klachten?

Bericht door Kiek »

Nu werd ik pas hyper op TSH van 0,3 wat nu correspondeerde met het lab (grens 0,27),dus voor t eerst reageer ik ''normaal''

Maar, pga, referentiewaarden hebben heus niets met jouw grenswaarden van doen. Het is informatief als je een FT4 aan de onderkant of bovenkant van normaal hebt. Je hebt immers ref.-waarden van 7 - 16 en van 12 - 26 pmol/l.
Je TSH's bewegen zich ook in een individueel patroon. Maar niet van 0.26 - 4.0 mU/l.

Jouw grenzen zitten rondom een FT4 van 18.5 pmol/l met een TSH van ca. 1.5 mU/l.
Zoiets kan grofweg variëren en nu zeer ruim genomen FT4 17.5 - 20 pmol/l (dit is heel ruim) met een TSH van 2.5 tot 0.5 mU/l (aardig extreem).
Hiertussen zitten jouw referentiewaarden. Met een TSH van 0.3 mU/l kukel je echt af.

Laat je prikken op dezelfde tijd?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen, relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Kiek schreef: 15 apr 2019, 13:24 Nu werd ik pas hyper op TSH van 0,3 wat nu correspondeerde met het lab (grens 0,27),dus voor t eerst reageer ik ''normaal''

Maar, pga, referentiewaarden hebben heus niets met jouw grenswaarden van doen. Het is informatief als je een FT4 aan de onderkant of bovenkant van normaal hebt. Je hebt immers ref.-waarden van 7 - 16 en van 12 - 26 pmol/l.
Je TSH's bewegen zich ook in een individueel patroon. Maar niet van 0.26 - 4.0 mU/l.

Jouw grenzen zitten rondom een FT4 van 18.5 pmol/l met een TSH van ca. 1.5 mU/l.
Zoiets kan grofweg variëren en nu zeer ruim genomen FT4 17.5 - 20 pmol/l (dit is heel ruim) met een TSH van 2.5 tot 0.5 mU/l (aardig extreem).
Hiertussen zitten jouw referentiewaarden. Met een TSH van 0.3 mU/l kukel je echt af.

Laat je prikken op dezelfde tijd?
Ja op dezelfde tijd ,maar sinds ik aan de B1(paar mg) ben kan en moet ik meer gebruiken ,bij 1,4 was ik hypo heb toen 2 x opgehoogd en pas bij 0,3 ging het mis en niet eens zo extreem als bij mijn hypers vroeger bij 2,5 op 138 mcg.
Snap het ook niet ,175 mcg al 6 weken(daarvoor een tijd lang 163) en nu pas wat klachten ,dus ga weer terug naar 163 mcg.Dus nu lijk ik gereset te zijn naar een TSH van om en nabij de 1 of er net onder .
Maw dat individuele patroon van mijn TSH lijkt gewijzigd.Heel raar ,nu doe ik dus eigenlijk hypo op een TSH van 2,5 waar ik voorheen hyper werd op 2,5.
Ik reageer ook minder heftig dan voorheen op een dosiswijziging valt me op .Dalen en stijgen gaat langzamer qua gevoel,maw ophogen duurt langer voordat er effect is ,hetzelfde geldt voor overslaan /afbouwen.Heb ook minder fysieke dips.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote labafwijkingen, relatief weinig klachten?

Bericht door Kiek »

Het nieuwste wondermiddel: B1 :))
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen, relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Kiek schreef: 15 apr 2019, 15:09 Het nieuwste wondermiddel: B1 :))
Alleen geloof ik niet in die belachelijk hoge megadoses uit die onderzoeken ,3 x de ADH lijkt me wel ok voor de lange termijn.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen, relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Mijn FT4 is nu 18,5 ,setpoint dus .TSH een op de grens liggende 0,41.
Voor een setpoint TSH van 1,5 zal ik een andere FT 4 hebben.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote labafwijkingen, relatief weinig klachten?

Bericht door Kiek »

Neem je 's avonds je levothyroxine etc. in?
Dynamiek is afhankelijk van de sliktijd.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen, relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Altijd s'avonds ingenomen ,laatste was 21,5 over 0,3 uit de avondcyclus.
Altijd eind van de ochtend prikken.
Nu dus 18,5 over 0,41.
Maarrr met nieuw leuk experiment waarbij ik op het middaguur mijn medicatie inneem volgens het verboden protocol.
De resultaten zullen u verbazen.
viewtopic.php?f=10&t=3481
Zou misschien dat experiment lagere FT4 verklaren omdat ik aan ''het eind'' vlak voor med inname nu laat prikken.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote labafwijkingen, relatief weinig klachten?

Bericht door Kiek »

Dat is me wat te rommelig, pga.
Je zit vast aan de eigenschappen van thyroxine.
Je TSH rommelt daaromheen.
Blijf je wel bij hetzelfde lab?
En dezelfde meetapparatuur?
Meestal zijn gewijzigde ref-waarden een rode vlag.

Aanvullend: Tirosint wordt razendsnel opgenomen -> snellere FT4-piek.
Je TSH reageert op die snelheid.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie