Grote labafwijkingen, relatief weinig klachten?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door Kiek »

Dan ben je de pineut.
Als je je na een verhuizing goed voelt: laat dan zo snel mogelijk TSH/FT4 prikken.
Zo heb je een nieuwe uitgangswaarde.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

vlaggetje schreef:Blijkbaar is je huisarts tot in zicht gekomen want een tsh van 4 is inderdaad hoog voor mensen die schildklier medicatie slikken. Heb je weinig klachten van het ophogen? Dan is 12,5 misschien nog te weinig.

Sterkte met vriendelijke groet janet
Het valt me op dat ik de laatste dagen zo ontzettend sloom ben alsof ik geen med slik.
Had 10dagen geleden een FT4 van 17,6 en een TSH van 4,4(in 6 weken slechts van 16 naar 17,6 na verhoging met 25 mcg)
Voel me gewoon hypo-achtig als voor de behandeling ,ondanks redelijke FT4.
Huisarts had 10 dgn geleden dosering 12,5 mcg verhoogd ,maar het effect lijkt averrechts.
Is de verhoging te weinig ,of kunnen dit soort klachten ook een vreemde reactie zijn op hyperen?
vlaggetje
Berichten: 142
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:55

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door vlaggetje »

Goedemorgen pga wat voor klachten heb je vooral? Soms lopen hyper en hypoklachten door elkaar.

Bij allebei speelt vermoeidheid bv een rol, gespannen heid en nerveus kan ook bij beide, maar bv diaree, veel eten niet aankomen is tipisch hyper.

Als je hypo bent tenmnste zo ervaar ik het maakt je trager, in denken, bewegen, maar ook je organen worden trager je kunt het kouwer krijgen.

Beterschap groetjes janet
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

vlaggetje schreef:Goedemorgen pga wat voor klachten heb je vooral? Soms lopen hyper en hypoklachten door elkaar.

Bij allebei speelt vermoeidheid bv een rol, gespannen heid en nerveus kan ook bij beide, maar bv diaree, veel eten niet aankomen is tipisch hyper.

Als je hypo bent tenmnste zo ervaar ik het maakt je trager, in denken, bewegen, maar ook je organen worden trager je kunt het kouwer krijgen.

Beterschap groetjes janet
Veel eten doe ik altijd al ,dus dat is helaas een slechte graadmeter :lol:
Gewicht is stabiel ,wel wat aan de hoge kant.
Fysiek is er wel sprake van vertraging ,ook een erg rustige polsslag ,doet dus een beetje hypo-achtig aan .
Zou eigenlijk willen verhogen(werkte vorige keer ook prima),maar omdat de klachten nu optreden na een kleine verhoging door huisarts twijfel ik.
Maar los van alles, als het een tijd ''goed'' gaat op 125 mcg ín de zin van FT4 bereikt ermee van 17,6 ,hoe kun je dan toch hypoklachten krijgen?
De FT 4 was dus min of meer normaal ,de TSH nog wat verhoogd,de ha verhoogt puur op basis van de TSH.Als ik het goed heb begrepen ,maakt alleen de FT4 uit voor hoe je je voelt,de TSH is alleen reactie op hormoon.
Waarom blijft zo'n TSH dan verhoogd en focust men zich zo sterk op de streefwaarde ervan en niet op hoe men zich voelt bij een gegeven FT4?
vlaggetje
Berichten: 142
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:55

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door vlaggetje »

He pgs het lastige is dat als je gaat ophogen naar klachten en niet naar aanleiding van bloeduitslagen dan raak je soms de draad kwijt.
Wat komt waar vandaan, het kan zijn dat je klachten hebt van het ophogen, maar het kan ook zijn dat je tsh weer wat hoger is en je inderdaad weer wat op moet hogen.
Een ft4 van 17 is niet erg hoog voor mij te hoog, maar veel mensen hier voelen zich bet met een ft4 aan de hoge kant.

Het is een hele zoektocht en gepuzzel.

Heb je al je waardes op een rijtje en weet je waar je je goed bij voelt?

Succes vlaggetje
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door Teun »

Ik snap dat je de klachten als vervelend ervaart, maar misschien reageert je lichaam nu pas weer op deze waardes en moet je de verhoging even een kans geven. 10 dagen is nog wel kort om te spreken van resultaat. Bij werkt het in ieder geval wel zo. Lijk me na verhoging na een week of 4 beter te voelen om vervolgens weer minder te worden. En dat heeft zich tot nu toe steeds zo herhaald, ben nog geen moment goed ingesteld geweest. Of de tsh nu te hoog of te laag was maakt bij mij niet uit, reageer steeds hetzelfde bij veranderingen van de dosis.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Teun schreef:Ik snap dat je de klachten als vervelend ervaart, maar misschien reageert je lichaam nu pas weer op deze waardes en moet je de verhoging even een kans geven. 10 dagen is nog wel kort om te spreken van resultaat. Bij werkt het in ieder geval wel zo. Lijk me na verhoging na een week of 4 beter te voelen om vervolgens weer minder te worden. En dat heeft zich tot nu toe steeds zo herhaald, ben nog geen moment goed ingesteld geweest. Of de tsh nu te hoog of te laag was maakt bij mij niet uit, reageer steeds hetzelfde bij veranderingen van de dosis.
Heb gisterenavond om te kijken of eea te wijten was aan hyperklachten,eenmalig 150 mcg ingenomen ipv 137,5 mcg .Tot mijn verbazing nu al in de middag diarreeklachten en wat palpitaties,en beetje last van drukkend gevoel in het bolletje,bleek mijn bloeddruk richting 170 geschoten.Begin nu toch aan hyperklachten te denken bij de laatste verhoging.Denk dat ik maar even een dagje oversla.
ernstguus
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 jun 2016, 12:02

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door ernstguus »

Wat houd het eigenlijk in " goed ingesteld zijn "?
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

ernstguus schreef:Wat houd het eigenlijk in " goed ingesteld zijn "?
Vraag ik me ook wel eens af,die huisarts van me heeft nog nooit gevraagd hoe ik me voel,die kijkt alleen naar de cijfertjes,of ze binnen de norm zijn.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Welk aantal gegevens van het lab zijn eigenlijk nodig om zo'n handig setpointgrafiekje te maken?
Is daar een handleiding voor?
Plaats reactie