Grote labafwijkingen, relatief weinig klachten?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door Kiek »

Ja, dit is in jouw situatie normaal.
Je hebt vanaf het begin 100 µg Euthyrox gebruikt.
Zolang je FT4 steeg, voelde jij je steeds beter.

Nu is de verbetering gestopt, en je waarden gestabiliseerd.

Je laatste cijfers tonen dat 100 µg Euthyrox onvoldoende is.
Je hebt nog steeds hypowaarden.
Je mist de laatste weken de chronische verbetering.
En je hebt nog steeds een hypothyreoïdie.
Dat geeft klachten.

Je bent er dus nog niet.
Je streefwaarden liggen in de richting van een TSH tussen de 1 en 2 mU/l, met een FT4 van ca. 20-21 pmol/l.
Je begrijpt dat een [TSH van 16, later gecorrigeerd:] FT4 van 16 dan nog onvoldoende is, zoals ook opgemerkt door je nog steeds verhoogde TSH.

Een verhoging van 25 µg zou je best kunnen gebruiken.

Sterkte!
Kiek
Laatst gewijzigd door Kiek op 20 mei 2016, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Kiek,
volgens onderstaande referentiewaarden ben ik toch al op normaalwaarden aangeland mbt FT4?
Die TSH waarden schijnen niet zo van invloed te zijn op de ziektebeleving begreep ik.De TSH daling volgt toch wat later op de stijging?

http://schildkliertje.blogspot.nl/p/bloedonderzoek.html
De meest gebruikelijke waarden

TSH : 0,4 – 4,0 mU/l

FT4 : ca. 7,0 - 16 pmol/l tot ca. 10 - 23 pmol/l - - - (0,7 – 1,8 ng/dl)*
http://umcg.net/schildklier/
De normale waarde voor vrij T4 ligt in het UMCG tussen de 8,0 en 18,0 pmol/l. Overigens ligt deze normale waarde voor ieder individu anders. De één heeft een ‘normale’ waarde van 12, en de ander bv. van 17 pmol/l.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door Kiek »

Dan reageer je niet doorsnee, PGA.
Ik ga uit van een doodnormale hypo, net zoals ik, waarvan de waarden zich gemiddeld ontwikkelen.
Want T4-pillen gedragen zich op een bepaalde wijze, en je FT4-TSH eveneens.

Nee, de daling van TSH volgt direct op de stijging van FT4.

Maar okee, andere situatie dan: je slikt je pillen bijvoorbeeld niet op het geschikte moment.
Zoals een paar dagen vergeten, dan plotseling even de boel slikken, en vervolgens naar het lab.
Het gevolg is vaak een verhoogde TSH met een middenmoter/hogere (nu blijkt zelfs al een hoog-normale Groninger-) FT4.

En er zijn nog meer scenario's te bedenken.
Zoals de levothyroxine slikken, en vervolgens naar het lab gaan. Dat geeft ook een tijdelijke (paar uur) (te) hogere FT4.

Wat zegt je behandelaar?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Die vindt dat het de goede kant op gaat,en wil doorgaan met die 100 mcg.Vindt mijn lab normaal mbt FT4
Los van die slomigheid ,heb het bijv totaal niet koud meer,luchtweginf. ook verdwenen als sneeuw voor de zon.Is een wat raar klachtenpallet.
Dagenlang goed/wakker ,veel fietsen etc ., dan een terugval naar dagenlang suf en initiatiefloos/moe,alsof je niet behandeld bent.
Ha zegt dat dit overgaat op termijn.

Pillen worden consequent geslikt op elke dag dezelfde wijze .
Lees wel her en der dat mensen die dufheidsklachten incl. wazig in het hoofd vaker hebben bij Euthyrox.
O.a.:
Doordat er straks een tekort is aan Thyrax, ben ik nu al overgestapt naar Euthyrox 75mg 1x dgs. Ik merk na twee weken dat ik steeds moeier wordt. Het liefst lig ik na wat boodschappen halen op de bank. En moet me echt er aan toezetten om iets te gaan doen. Echt ik heb nergens zin in. Down gevoel. Hoe ik me nu voel, zo voelde ik me ook voordat het echt duidelijk was dat ik een traagwerkende schildklier had.
Lees meer via https://www.mijnmedicijn.nl/schildklier ... ROD1fTJ.99
https://www.mijnmedicijn.nl/schildklier ... ortOrder=3
Zou omzetten naar Thyrax / Tirosint oid positief van invloed kunnen zijn?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door Teun »

Ik ben heel benieuwd hoe je waarden zullen zijn over een aantal weken als je op 100 mcg blijft staan. Persoonlijk zou ik echt iets meer willen hebben om beide waardes toch te verbeteren vind de TSH nog erg hoog, menigeen begint dan met de medicatie. Ik denk dan ook dat je je nu minder goed voelt omdat de huidige dosering tekort schiet. Tuurlijk voelde je je tussendoor beter omdat je eindelijk weer t4 kreeg, je lichaam lijkt hier aan gewend maar heeft blijkbaar behoefte aan iets meer. Dus erg benieuwd naar de uitslagen van de volgende keer.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door laura »

hoi pga,

Het lijkt me dat je meer euthyrox nodig hebt.
Dat is te zien aan de hoge tsh.

Aan die sites met al die klachten hecht ik weinig waarde.
Iedereen reageert anders en je weet verder helemaal niets van die mensen.

Ik heb altijd euthyrox geslikt en ik ben met een goede dosis van dat duffe hoofd verlost geraakt.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Bedankt voor de hulp ,zal maandag eens contact opnemen met de ha.
Hoelang denk je dat het duurt voordat zo'n kleine dosisaanpassing effect sorteert?
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Was zelf 3 dagen geleden al op eigen houtje 125 mcg gaan gebruiken.Moet zeggen dat het ergste drukgevoel al snel verdwenen was uit mijn hoofd.Sloomheid blijft.Huisarts(telefonisch )akkoord met dosisverhoging,prikken na 6 weken.
Wat me wel opvalt is dat mijn reactievermogen erg matig is.
Heb zo'n reactietestje op mijn comp staan
https://www.justpark.com/creative/reaction-time-test/
Doe ik wel eens .
Bij een onbehandelde hypo haalde ik zelfs toen nog vaak de concentratie van iemand van 47 jaar(ben 55)
Bij het begin van de therapie toen mijn T4-spiegel omhoog vloog,was het 42 jaar met gemak,met zelfs een uitschieter naar 32 jaar.
Nu scoor ik veelal 50 jaar ,met concentratie 42 en soms zelfs 60 jaar....Laatste getal dus slechter dan met hypo.
Vind ik wel vreemd,bij een spiegel van boven de 16
Laatst gewijzigd door pga op 25 mei 2016, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door Kiek »

Wat een lollige, snelle en korte test! 42-60-24
Nu is mijn humeur weer helemaal goed!
Oh ja, haast 70.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

En het malle is ,althans bij mij ,dat de scores het best zijn als ik ''om me heen kijk'' naar het ''landschap'' aan de zijkant van het beeld ,recht vooruit scoort lager,altijd zo geweest.
Plaats reactie