Grote labafwijkingen, relatief weinig klachten?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

pga schreef: 22 apr 2017, 13:01
Kiek schreef: 29 mar 2017, 10:09 Neu, je TSH beweegt zich om dat punt van 1.7 mU/l.
Zelfs als ik het punt met je hoogste TSH uit de app verwijder, een belangrijk houvast, bereikt het set point nog steeds een FT4 19.44 met een TSH van 1.77.
En als ik je 2de waarde verwijder met een TSH van 31 mU/l, dan houd je een set point van FT4 19.40 met een TSH van 1.84 mU/l.
Als jij je goed voelt, hou je dosering zeker vast, en verlaag niet.
Nou , Kiek,dat ging niet goed op 138 mcg.Heb het 6 weken gebruikt ,toen begonnen de hyperachtige klachten ,prikkelbaar en onrustig.Geen enkele hartoverslag overigens itt bij hypers bij Euthyrox.
Mijn vriendin vond dat ik me maar vreemd gedroeg,dus maar weer eens 2 dagen overgeslagen ,knapte meteen op .Nu maar weer langzaam opbouwen ,138 blijkt teveel.Op een paar dagen 112 voelde ik me weer prima ,nu maar zien van wat ophogen weer doet.

Ik heb voor mezelf mijn Tirosint TSH'seens uitgezet tegen het gemiddeld aantal mcg over de 6 weekse periodes.
Eigenlijk zat er maar een vreemde eend in de bijt tussen, de laatste andere 4 waardes ,daar kon werkelijk een rechte lijn door getrokken worden ,opmerkelijk.
Zou volgens mijn grafiek (bij deze gedeponeerd als pga-setpointhulp®) met 138 op 0.5 uitkomen ,veel te laag vergeleken met mijn setpoint dat je voor me uitrekende.
Dus het zal wel iets moeten zijn icm 125 mcg(TSH 2,5) en 112 (TSH 4,5).Om en om die twee zou volgens mijn grafiekje op 3,5 uitkomen,op zeg maar 118 gemiddeld.Of anders gewoon 125 mcg,dan heb ik 2,5 schat ik zo in .
Bij deze dan de laatste 4 waardes in een grafiek , aantal mcg tegen de TSH .De eerste 4 waardes dus een zo goed als rechte lijn ,en dat ook nog bij dynamisch doseren ,dus gemiddelden over de prikperiodes (diverse doseringen binnen de 6 weken..)
De 2 laatste heb ik toegevoegd als fictief ,gezien mijn geknutsel nu met 125 dan wel 138 .
138 mcg zou dan uitkomen op 0,5 ,gezien mijn setpoint van rond de 2 en mijn hypergedrag na 6 weken 138 mcg teveel van het goede.Dus heb weer verlaagd.
125 mcg lijkt theoretisch obv de grafiek op de langere termijn dan wel meer in de richting te zitten.
Afbeelding
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door Kiek »

Dit is leuke manier om in kaart te brengen wat er met je waarden gebeurt.
Je laatste grafiek gaat over de relatie van TSH met je dosering levothyroxine.
Eigenlijk zat er maar een vreemde eend in de bijt tussen, de laatste andere 4 waardes ,daar kon werkelijk een rechte lijn door getrokken worden ,opmerkelijk.
De relatie van FT4 en levothyroxine is nog nooit onderzocht.
De relatie TSH-FT4 is 'krom' (= exponentieel- geen rechte lijn/niet lineair).
Dat is wel onderzocht.

Je grafiek TSH-levothyroxine is een rechte lijn.
Dat zou betekenen dat de relatie tussen FT4 en levothyroxine niet-lineair is.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Je grafiek TSH-levothyroxine is een rechte lijn.
Dat zou betekenen dat de relatie tussen FT4 en levothyroxine niet-lineair is.
Klopt inderdaad was me ook opgevallen in een andere grafiek.

Heb je trouwens een verklaring voor het feit dat Tirosint blijkbaar een lagere TSH oplevert bij gelijke t4?
Zie mijn grafiek uit 3 posts eerder
Afbeelding
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door Kiek »

Heb je trouwens een verklaring voor het feit dat Tirosint blijkbaar een lagere TSH oplevert bij gelijke t4?
Nee.
Ik verbaas me over de variaties aan TSH's die Tirosint oplevert bij de Tirosintgebruikers.
Zou het spul toch niet zo stabiel zijn?
Misschien is het gevoeliger voor licht en temperatuur, zodat de stoffen in de capsules ontleed worden en veranderingen van effectiviteit veroorzaken?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Kiek voor de duidelijkheid,had ik ook in mijn eerdere post gezet,de eerste 4 waardes zijn die met Euthyrox ,de volgende die met Tirosint .Ongeveer dezelfde t4 maar lagere TSH,mi redelijk stabiel.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door Kiek »

Maak dan even een lijstje, pga.
Onder elkaar.
Dat scheelt tijd.
Ik moet steeds terugzoeken.
Bovenstaande grafiek geeft geen details weer.

Van belang is ook hoe de FT4 wordt weergegeven.
Van hetzelfde lab? Decimalen of niet?
Dat heeft nogal consequenties.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Kiek schreef: 28 apr 2017, 11:51 Maak dan even een lijstje, pga.
Onder elkaar.
Dat scheelt tijd.
Ik moet steeds terugzoeken.
Bovenstaande grafiek geeft geen details weer.

Van belang is ook hoe de FT4 wordt weergegeven.
Van hetzelfde lab? Decimalen of niet?
Dat heeft nogal consequenties.
Terugzoeken?
Grafieken zijn van gisteren,de FT4 waardes staan er toch in ,zijn van hetzelfde lab en in decimalen .Of zie ik wat over het hoofd?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door Kiek »

pga,
Ik zie een lijn op de grafiek.
Er staan geen waarden bij.

Op de set point curve staan ook waarden, maar het rijtje staat niet per se in de juiste volgorde.
Dat komt omdat ik soms enkele waarden verwijder, om te zien wat voor curve-resultaat dat oplevert.
Als ik ze vervolgens weer bijvoeg, kan de volgorde gewijzigd zijn.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Waarden staan toch op de x en y as?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door Kiek »

pga, de manier waarop je je gegevens in de grafiek presenteert, maakt ze niet zo makkelijk toegankelijk.
Beter is dan een tabel.
En als dat te ingewikkeld is, dan niet.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie