Grote labafwijkingen, relatief weinig klachten?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Wonderlijk ,nadat de huisarts me 100 mcg liet continueren met een FT4 van 16 en een TSH van 10,7,heb ik mede op advies van hier 125 mcg bij hem erdoor gedrukt.
Nu 6 weken laten is mijn FT4 17,6 en mijn TSH 4,4.
Nu zegt de huisarts via assistente opeens ''TSH is nog te hoog ,je moet er 12,5 mcg bij''
Referentie ia 0,4 tot 4,0 ,dus waarom nu opeens die actie van die man bij 4,4??
Niet dat ik wat tegen die verhoging heb,maar van deze huisarts krijg je ook weinig hoogte....
Zou deze min. doseringsverhoging wel het gewenste resultaat moeten hebben?
Ik begreep uit een ander bericht dat men vaak streeft naar een TSH laag in het spectrum(richting 1)
vlaggetje
Berichten: 142
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:55

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door vlaggetje »

Blijkbaar is je huisarts tot in zicht gekomen want een tsh van 4 is inderdaad hoog voor mensen die schildklier medicatie slikken. Heb je weinig klachten van het ophogen? Dan is 12,5 misschien nog te weinig.

Sterkte met vriendelijke groet janet
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door Teun »

Ik had een tijdje geleden ook een tsh van 4,4 en een ft4 van 15. Na een verhoging van 12,5 mcg was ik juist al doorgeschoten naar lichte hyperwaardes, ook hier reageert elk lichaam anders op. Ik zou zeggen ga voor die 12,5 erbij en check na 6 weken hoe dit verloopt.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Gezien mijn reactie op 25 mcg ,een stijging van 1,6 in 6 weken (van 16 naar 17,6),maakte eigenlijk dat ik me afvroeg of ik wel adequaat reageer ,echt hoog wil die FT4 niet worden ,heb het gevoel dat ik nog wat ''boost'' kan gebruiken.
Hartslag is voor mijn doen wel erg rustig ;)
Bepaald hyper voel ik me nog lang niet.Graag wat meer :mrgreen:
Laatst gewijzigd door pga op 29 jun 2016, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

vlaggetje schreef:Blijkbaar is je huisarts tot in zicht gekomen want een tsh van 4 is inderdaad hoog voor mensen die schildklier medicatie slikken. Heb je weinig klachten van het ophogen? Dan is 12,5 misschien nog te weinig.

Sterkte met vriendelijke groet janet
Inderdaad geen enkele klacht van de med.
Nagenoeg immuun geworden voor luchtwegproblemen/verkoudheden,geweldig.Had ik al 10 jaar het hele jaar door,even op de tocht en hup weer aan de xylomethazoline,kun je nagaan hoe lang ik al rondliep met een subklinische hypo...

Wat ik wel heb is een neiging tot het doen/behoefte aan dutjes tussendoor mn op mijn werk (zak dan een beetje in zeg maar ),waardoor ik het gevoel heb dat meer T4 nodig is.
Van die behoefte aan opadutjes had ik ook zo'n last toen ik nog op een FT4 van 1,5 zat....

Hoe hoog mag de FT 4 idealiter worden Je leest 17 -22- 24 .Wat is een max normale waarde als streefwaarde.Meesten schijnen zich het beste te voelen bij hoognormaalwaarden lees ik zo her en der.
vlaggetje
Berichten: 142
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:55

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door vlaggetje »

Verschilt heel erg per persoon bij een ft4 van 20.zou ik.de pan uit hyperen, terwijl èen ander zich daar prima.bij voelt.

Ik.reageer heftig op ophogen, jij niet dus het zou kunnen dat je je dan ook.goed voelt bij een hoger ft4

Succes
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door laura »

pga schreef:Hoe hoog mag de FT 4 idealiter worden Je leest 17 -22- 24 .Wat is een max normale waarde als streefwaarde.Meesten schijnen zich het beste te voelen bij hoognormaalwaarden lees ik zo her en der.
De fT4 varieert per lab. Daarom is het aan te raden altijd de referentiewaarden van jouw lab te vragen.
Mijn lab hanteert 9 - 19.
Andere labs gebruiken 7 - 16.
Andere labs gebruiken weer 9 - 26.

Bij mijn lab is mijn fT4 gemiddeld rond de 15.
En daar voel ik me goed bij.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

laura schreef:
pga schreef:Hoe hoog mag de FT 4 idealiter worden Je leest 17 -22- 24 .Wat is een max normale waarde als streefwaarde.Meesten schijnen zich het beste te voelen bij hoognormaalwaarden lees ik zo her en der.
De fT4 varieert per lab. Daarom is het aan te raden altijd de referentiewaarden van jouw lab te vragen.
Mijn lab hanteert 9 - 19.
Andere labs gebruiken 7 - 16.
Andere labs gebruiken weer 9 - 26.

Bij mijn lab is mijn fT4 gemiddeld rond de 15.
En daar voel ik me goed bij.
Laura ,ik neem aan dat er universele regels zijn voor min en max normaalwaarden ,waarom hanteren ze dan verschillen van tientallen procenten?Krijg het idee dat huisartsen zich focussen op labwaarden van ''hun'' lab.
Die van mij hanteert 12min-22max.
Zou betekenen dat ,uitgaande van je 3 voorbeelden,met een uitslag van 20 ,huisarts 1 en 2 zeggen dat je (veel) te hoog zit terwijl huisarts 3 zegt ''mooie middenmoterwaarde''.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door laura »

Welke waarden gehanteerd worden heeft te maken met de gebruikte apparatuur.

Leestip: http://www.schildklier-forum.nl/viewtop ... =17&t=1032
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Ah vandaar.
Laura bedankt.

Trouwens ook gek ,als je verhuist van gemeente (dus ander lab),hoe moet je nieuwe arts de oude gegevens dan duiden?
Stel je bent bij lab voorbeeld no 3 prima ingesteld op 23 en je verhuist naar lab 2 uit het voorbeeld(7-16).
Plaats reactie