Grote labafwijkingen, relatief weinig klachten?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door Teun »

Ik kan me af en toe gewoon kort lekker voelen waarna ik weer afzak. Als ik dan bloed heb laten prikken na 6-12 weken geven de waardes elke keer weer aan dat ik niet binnen de normaalwaardes zit met de tsh. Ik ben er van overtuigd dat ik op momenten dat ik me even goed voelde wel goed zat in de waardes, dat is meestal na een week of 4 na aanpassing dosering, maar dan is de dosering nog niet op zijn maximale werking. Zit te klieren tussen 112 en 125 mcg euthyrox. Bij gebruik 112 zit ik ruim in de tsh en relatief laag met de ft4 en bij 125 zit ik met de tsh weer onder de normaalwaardes. Elke keer klopte mijn gevoel dan ook. Mijn huisarts keek in eerste instantie ook alleen naar de cijfertjes maar sinds kort vraagt hij toch wel eerst hoe ik mij voel.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Teun schreef:Ik kan me af en toe gewoon kort lekker voelen waarna ik weer afzak. Als ik dan bloed heb laten prikken na 6-12 weken geven de waardes elke keer weer aan dat ik niet binnen de normaalwaardes zit met de tsh. Ik ben er van overtuigd dat ik op momenten dat ik me even goed voelde wel goed zat in de waardes, dat is meestal na een week of 4 na aanpassing dosering, maar dan is de dosering nog niet op zijn maximale werking. Zit te klieren tussen 112 en 125 mcg euthyrox. Bij gebruik 112 zit ik ruim in de tsh en relatief laag met de ft4 en bij 125 zit ik met de tsh weer onder de normaalwaardes. Elke keer klopte mijn gevoel dan ook. Mijn huisarts keek in eerste instantie ook alleen naar de cijfertjes maar sinds kort vraagt hij toch wel eerst hoe ik mij voel.
Herkenbaar dit ,denk overigens dat ik ook ergens bij de 112,5-125 mcg ga uitkomen.
Na mijn hypertest eergisteren (eenmalig 150 mcg (zaterdag palpitaties,diarree ,vermoeid/gespannen),zaterdagavond het omgekeerde gedaan ,geen enkele mcg ingenomen.
Vandaag geen klachten meer als gisteren ,relaxed,voelde me goed en prima geslapen.Opvallend hoe snel je het merkt ingedachtig het feit dat het spul een halfwaardetijd van een week heeft.
Vanavond maar weer eens opstarten met 100 mcg :mrgreen:
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Grmbl,op 1x 100 mcg(dus minder dan mijn normale dosering ook al weer zombie-achtig gevoel vandaag.Je gaat bijna denken dat het niet de hormonen zijn maar iets anders in die pillen Euthyrox.

Trouwens nog mbt dat blindstaren op die TSH,leuk artikel.

Code: Selecteer alles

In the recent past, doctors often treated underactive thyroid with medication, but that's changing, Warman said.

"I see a lot of people with this elevated TSH, and I usually do not treat all of them unless I see the TSH levels going up to above 10," he said.
http://health.usnews.com/health-news/fa ... -be-a-plus

Dus we gaan oud worden :lol:
ernstguus
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 jun 2016, 12:02

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door ernstguus »

Misschien hebje veel meer tijd nodig voor t beter gaat
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Ben nu een half jaar aan het rommelen met Euthyrox ,het blijft behelpen .
Zelfs bij 125 mcg ga ik nu wat hyperen ,extrasystolen hart (Ongeveer elke 8e slag een extra slag gedurende 2 uur...)en hogere bloeddruk.Grote eetlust maar futloos dus de kilootjes vliegen eraan.
Moest eerst van ha naar 137 maar toen was ik helemaal groggy.
Rare is dat als ik een dag oversla na zo'n slechte dag ,dan zijn dit mijn beste dagen...Zondag was zo'n dag ,heb me in een jaar niet zo goed gevoeld.Maandag weer 100mcg ingenomen ,ging redelijk .Dinsdag echter hele dag op de bank gehangen ,slaperig en s'avonds systolische bloeddruk omhoog .Dus bij zo'n lage dosering al mis .Volgende proef ,stoppen een dag bij deze lage dosis(vandaag) ,en jawel hoor ,lichamelijk actief weer.

Wat me bij een ander punt brengt ,mede nav al die zelfknutselarij door mij .
Wat voor soort begeleiding krijgen jullie van de huisarts?
Nodigt die jullie regelmatig uit om eea te evalueren ?
Die van mij heeft een half jaar geleden de diagnose verteld en een recept geschreven,maar van enig vervolgtraject is geen sprake .Alle doseringswijzigingen gaan telefonisch via de assistente...

NHG standaard:
NHG Samenvattingskaart

Het doel van de behandeling van hypothyreoïdie is dat de patiënt klachtenvrij is dan wel zich zo optimaal mogelijk voelt en dat het TSH en vrije T4 normaal zijn.
Wel knap van mijn huisarts dat hij op telepathische wijze te weten komt of ''de patiënt klachtenvrij is dan wel zich zo optimaal mogelijk voelt ''....
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door Kiek »

Zo worden schildklierhormonen behandeld in Nederland.
Herkenbaar!

Rommel niet met je dosering.
Hou een hoeveelheid minstens 6 weken vast.
Dan pas prikken.

Ik rommel ook wel eens als m'n FT4 te hoog is. Dan sla ik soms een dag of wat over.
En ja, soms twijfel ik in deze situaties over hoeveelheden, en banjer door doseringen heen.
Maar altijd gebaseerd op labuitslagen.
Nooit op gevoel alleen.

'k Heb je waarden in de app gezet voor een set point.
Daarop is te zien dat je nog steeds niet op een goed niveau zit.
Jouw streefwaarde is een FT4 van rondom de 20 pmol/l, met een TSH van iets minder dan 2 mU/l.

Het geeft verder een mooi en rustig beeld.
Dat wil zeggen dat je TSH niet zo spastisch reageert op je FT4.
Dat is prettig, omdat je wat meer speling hebt bij de instelling.

Als voorbeeld: Ik zit aan de andere kant van het gemiddelde: veel gevoeliger voor variaties van FT4.
Dat is niet zo prettig.

PS: nuchter prikken: inderdaad geen schildklierhormoon. En omdat de pillen beter opgenomen worden op nuchtere maag, is het beter je ontbijt ook later te nemen.
pga aug 2016.jpg
pga aug 2016.jpg (39.61 KiB) 1468 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Hoi Kiek,

Heel erg bedankt voor je grafiek,wist niet of ik daar al vaak genoeg voor geprikt was.. :mrgreen:

Begrijp me goed ,ik wil zelf omhoog met de med,die 125 had ik zelf om gevraagd ,ha had me steeds op 100 gelaten maar toen hypoklachten.Vandaar.
Probleem is alleen dat als je bloeddruk naar 170-180 systolisch gaat ,je diarree krijgt,elke 8e hartslag overslaat ,inactief wordt en vraatlust krijgt dan wil je wel anders...Dat riekt wel erg naar hyperklachten.
Als je dan een dag erop niets gebruikt ,en je voelt je ziektevrij(en dat met een halfwaardetijd van 7 dagen..) ,dan begin je je wel af te vragen wat er aan de hand is .Misschien weer eens naar de huisarts.Per slot van rekening een half jaar geleden ''nog'' gesproken.
Soms overweeg ik overstap.
PS: nuchter prikken: inderdaad geen schildklierhormoon. En omdat de pillen beter opgenomen worden op nuchtere maag, is het beter je ontbijt ook later te nemen.
Ik slik s 'avonds ,dus met een gevulde maag kan ik naar het lab dus :lol:
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door Kiek »

Labuitslagen zeggen inderdaad niet alles. Maar zijn wel rationeel.

Omdat je over je bloeddruk en hartoverslagen schreef, propte ik je waarden in de app.
Want zou je een set point hebben aan de onderkant van de FT4, dan zouden je huidige waarden voor jou inderdaad in het hypergebied kunnen liggen.
Maar je set point ligt hoger dan je waarden laten zien.
Je lijkt ruimte te hebben.
Want geen hyperwaarden.

Heb je vroeger misschien een verhoogde bloeddruk gehad? Hou je daarom je bloeddruk in de gaten?
Bij hypers komt een verhoogde bovendruk inderdaad voor, tesamen met een lagere onderdruk. En ook hartkloppingen.
Het aankomen in gewicht past weer niet in dat hyperplaatje.

Wat bedoel je met 'overstap' ?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Heb je vroeger misschien een verhoogde bloeddruk gehad? Hou je daarom je bloeddruk in de gaten?
Nee ik kreeg in okt vorig jaar opeens vreemde bloeddrukschommelingen,van 120/80 naar 160/110 bijvoorbeeld in een uur.Huisarts controleerde alleen de cholesterol etc en zei dat ik op vaste tijden mijn bloeddruk moest gaan controleren,hij deed zelf geen enkele meting..
Gaf hem duidelijk aan dat ik het gevoel had, had dat het een systemisch probleem was en niet op zichzelf staand.Gaf ook aan dat ik opa-achtige klachten had al een hele tijd ,maar dat was volgens hem omdat ik 54 was lachte hij..

Lees ik later dat bij hypo's je noradrenalinespiegels 3x zo hoog kunnen worden...
Bijna direct na start met Euthyrox verdwenen dan ook alle bloeddrukuitschieters

Dat ik nu denk dat het door de medicatie komt is doordat nu vooral de bovendruk raar doet.
Toen was het vooral de onderdruk die omhoog schoot(en ook wel wat de bovendruk ,maar minder in verhouding).


Wat bedoel je met 'overstap' ?
Overstap naar een andere huisarts.
Vandaar mijn vraag naar jullie ervaringen na diagnose, de nazorg door de huisarts.Heb de man na de diagnose een half jaar gelede niet meer gesproken,assistente geeft de doseringen door via tel.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door Kiek »

Gelukkig heb je bloeddrukschommelingen.
Met een mooie van 120/80, als van een jongeling, er ook nog tussen.
Stel je voor dat ie niet zou schommelen.
Als je je zorgen maakt om een hoge bloeddruk, dan is ie prompt ook wat hoger tijdens de meting.
Laat die bloeddruk maar.

Naar buiten, bewegen.
Goed voor alles.

Je huisarts wacht op een stabilisering van je waarden en dosering.
En hoopt dat je je dan ook goed gaat voelen.
Verder kan een huisarts ook niet doen.
't Zal wel altijd wat minder blijven dan met een gewoon werkende schildklier.
Maar ben je eenmaal goed ingesteld, dan kun je er alles mee doen.

Je hebt nu je streefwaarden.
Dat helpt vast wel.

Succes!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie