TSH-fT4 setpoint van Ilse

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Ik-ilan
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 feb 2016, 16:57

Re: Nieuw en geen geduld?

Bericht door Ik-ilan »

Ik heb een vraag aan Kiek,
Via schildkliertje op facebook ben ik op dit forum terecht gekomen. Afgelopen donderdag ben ik bloed gaan prikken, nuchter, omdat ik het gevoel heb dat het niet helemaal goed gaat. Ik ben moe, heb weinig energie en blijf bij elke inspanning spierpijn houden. Mijn Tsh is 3 en Ft4 19. In februari 2014 is mijn schildklier verwijdert. Volgens de endocrinoloog moet mijn Tsh tussen de 0,4 en 1 zitten en mijn Ft4 rond de 20. Mijn Tsh en Ft4 waarden sinds mijn schildklier verwijdering zijn.
12-03-2014 Tsh 3,2 Ft4 22 (gestart met Euthyrox 150mg daarvoor nog geen medicatie gehad)
31-03-2014 Tsh 3,5 Ft4 20 (voelde me niet goed, koud medicatie aangepast Euthyrox 150mg naar 175mg)
13-05-2014 Tsh 0,8 Ft4 23
29-07-2014 Tsh 0,44 Ft4 18,9
18-11-2014 Tsh 0,35 Ft4 23
29-12-2014 Tsh 0,3 Ft4 24 (Hartkloppingen, voelde me gejaagd. Medicatie aangepast van 175mg naar 162,5mg)
10-03-2015 Tsh 4,2 Ft4 21
21-05-2015 Tsh 1,5 Ft4 20
23-09-2015 Tsh 1 Ft4 21
18-02-1016 Tsh 3 Ft4 19
Nou is mijn vraag of u mijn setpoint kan berekenen en wat is uw advies medicatie weer ophogen?
Ik moet aanstaande donderdag naar de huisarts en ik wil graag stevig in mijn schoenen staan aangezien mijn huisarts alleen maar kijkt naar wat de algemene adviezen zijn ten aanzien van waarden. Zij vindt dan ook een waarde van 3 prima, terwijl de endocrinoloog mij geadviseerd heeft om de waarde van de Tsh tussen de 0,4 en 1 te houden.
Alvast bedankt.

Groeten, Ilse
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

TSH-fT4 setpoint van Ilse

Bericht door laura »

hoi Ik-Ilan,

Ik heb een nieuw onderwerp voor je gemaakt.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH-fT4 setpoint van Ilse

Bericht door Kiek »

Hallo Ilse,

Je waarden heb ik in de app gezet.
Alle waarden bijeen gaf een niet realistische uitslag.
Daarom heb ik de eerste TSH/FT4 en die van maart 2015 eruit gehaald.
Daarop krijg ik een setpoint van een FT4 van 21 pmol/l met een TSH van 0.8 mU/l.

Een TSH van 3 met een FT4 van 19 past dus niet bij je.
Dat zijn hypowaarden voor je.
Daarom zou je dosis weer iets omhoog moeten.

Waarom is je schildklier eruit gehaald?
Heb je een tijd moeten wachten voordat je levothyroxine kreeg?
Misschien zijn je waarden van verschillende laboratoria?

Je zult vast ook nog wel een waarde hebben van vlak voor je schildklieroperatie.
Heb je die TSH/FT4-waarden?

Laat je wel steeds nuchter prikken, zonder levothyroxine in je maag?
Neem dat pilletje mee, en slik het zodra je geprikt bent.

Vriendelijke groet,
Kiek
http://www.schildklier-forum.nl/downloa ... iew&id=213
Bijlagen
Ik-ilan Ilse.jpg
Ik-ilan Ilse.jpg (39.43 KiB) 1041 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Ik-ilan
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 feb 2016, 16:57

Re: TSH-fT4 setpoint van Ilse

Bericht door Ik-ilan »

Hallo Kiek,

Mijn rechterhelft van de schildklier is in juni 2001 in het Deventer ziekenhuis verwijdert in verband met een koude nodus. De rechterhelft is in februari 2014 verwijdert in verband met een modulair struma. Dit is in het Umc Radboud in Nijmegen gedaan. De endocrinoloog in Nijmegen heeft mij ook aangeraden om mijn Tsh tussen de o,4 en 1 te houden als dit mogelijk is, maar mijn huisarts vindt een waarde tussen o,4 en 3,9 prima. En omdat ik zo heen en weer vlieg met mijn Tsh waarden wil ik het liefst weer terug naar Nijmegen om te kijken of het daar wel lukt om betere waarden te krijgen.
Na het verwijderen van de schildklier moest ik ruim een week wachten voor ik met de medicatie mocht beginnen omdat ik eerst moest wachten op de uitslag van de patholoog.
Ik heb altijd geprikt bij hetzelfde laboratorium (Deventer Ziekenhuis) en altijd nuchter.
Helaas heb ik geen waarden van voor de operatie.

Groeten,

Ilse
Ik-ilan
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 feb 2016, 16:57

Re: TSH-fT4 setpoint van Ilse

Bericht door Ik-ilan »

Het is trouwens een multi nodulair struma :)
Groeten, Ilse
Ik-ilan
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 feb 2016, 16:57

Re: TSH-fT4 setpoint van Ilse

Bericht door Ik-ilan »

Vandaag bij de huisarts geweest. Zoals ik al dacht vindt ze een Tsh 3 en Ft4 19 prima waarden. Heb het met haar over mijn setpoint gehad, maar ze gaf me het gevoel dat het allemaal onzin was. Na doordrammen van mijn kant mag ik nu ophogen met een kwart van 25 mg Euthyrox. Kreeg nog even de boodschap mee dat ik me er vooral niet teveel van moest voorstellen en dat ik het maar moest ophogen als ik dat perse wil. Alleen hier wordt ik al moe en chagrijnig van. Over een paar maanden weer bloedprikken. ( Oh ja en dat nuchter prikken stelde ook niet veel voor zegt ze :evil: )

Kiek nog heel erg bedankt voor de setpoint berekening. Voelde me wel veel sterker in mijn argumenten om op te hogen. Dus nogmaals bedankt ( en Laura voor het doorverwijzen naar dit forum).

Groeten, Ilse
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH-fT4 setpoint van Ilse

Bericht door Kiek »

Fijn dat je je er door gesteund voelde, Ilse!
Op naar je volgende waarden, en je beter voelen!

Succes,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Silvia
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 dec 2017, 18:10
Locatie: Terwolde

Re: TSH-fT4 setpoint van Ilse

Bericht door Silvia »

Op 6 februari is mijn schildklier verwijderd, i.v.m. Papillaire schildklierkanker.
Eerst gebruikte ik 150 euthyrox en nu 137.
Mijn bloedwaarden zijn nu TSH 0.48. FT4 32. T3 1.6
TGB niet meetbaar en ant TGB negatief.
Het gaat eigenlijk best met me, veel spierpijn, maar het zij zo.
Maarrrr in een jaar 12 kg aangekomen met hetzelfde eetpatroon.
Heeft Kiki? Of wie dan ook hier een verklaring voor.
Hoop echt dat iemand iets voor me weer
Plaats reactie