Hypothyreoidie en atriumfibrilleren

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Anke65
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mar 2016, 12:22

Hypothyreoidie en atriumfibrilleren

Bericht door Anke65 »

Hallo, Ik ben Anke en heb Hashimoto.
Na zo'n 25 jaar met nare klachten heb ik in 1999 de diagnose hypothyreoidie gekregen en na lange tijd me heel slecht te hebben gevoeld ben ik via biologisch arts op thyreoidum overgestapt.
Daarvoor slikte ik ook 2 jaar 12,5 mg Cytomel naast Euthyrox.
Daarbij voelde me ik ook nog erg slecht, behalve dat mijn hoofd wat helderder was.

Sinds 5 weken heb ik last van een hartritmestoornis (Atriumfibrilleren).
De cardioloog heeft me hiervoor naar een internist gestuurd, omdat de oorzaak ook door een te laag TSH zou kunnen komen.
Mijn TSH is al zeker 14 jaar <0.01.

Afgelopen maandag ben ik bij de internist geweest en zij adviseerde mij, wat ik al verwachtte, om helemaal over te stappen op Euthyrox.
Dat zie ik dus helemaal niet zitten en heb gezegd dat ik wel wilde proberen of ik wat kon minderen met de Thyreoidum en dat ik daarmee al was begonnen op advies van de huisarts. Ik wil echt niet meer terug naar het (over)leven van voor de Thyreoidum :(

Op dit moment slik ik Thyreoidum 90 mg (tot 2 weken geleden 105 mg) en Euthyrox 37,5 mcg.
Mijn laatste andere waarden zijn van 5 maanden geleden. FT4 15, FT3 5.8 (3.1-6.8) en T3 1.9 (0.9-2.4) Ik heb me zeker nooit hyper gevoeld.

Kan iemand mij vertellen hoe de verhouding moet zijn van de combi Thyreoidum en Euthyrox? Ook andere adviezen zijn welkom!
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hypothyreoidie en atriumfibrilleren

Bericht door laura »

hallo Anke,

Eigenlijk luidt het advies bij het gebruik van T3-hormoon: niet doen bij hartritmestoornissen.
Ik kan me dus wel iets voorstellen bij het advies van je arts.

En de vraag is of je eerder wel goed was ingesteld op alleen euthyrox.
Wie weet lukt dat nu wel goed.

Leestips:
- http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... tomel.html
- http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... rmoon.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Anke65
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mar 2016, 12:22

Re: Hypothyreoidie en atriumfibrilleren

Bericht door Anke65 »

Ik ben voordat ik overstapte op Thyreoidum lange tijd goed ingesteld geweest op alleen Euthyrox en daarvoor op Thyrax.
Ik voelde me nooit zelfs maar een beetje goed. Altijd heel slecht.
Waarom zou het nu wel gaan werken?
Ik wou dat het waar was. Het is allemaal zoveel makkelijker en goedkoper om gewoon een regulier middel te kunnen gebruiken. Maar als je je daarbij zo slecht voelt en geen leven hebt, dan wil je wel iets wat wel werkt.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hypothyreoidie en atriumfibrilleren

Bericht door Kiek »

Hallo Anke, welkom!

In jouw schoenen zou ik als de wiederweerga stoppen met thyreoïdum, vanwege de T3.
Je schrijft:
Op dit moment slik ik Thyreoidum 90 mg (tot 2 weken geleden 105 mg) en Euthyrox 37,5 mcg.

Je hebt dus 15 mgr thyreoïdum (ca. 10 µg T4 en 2.2 µg T3) omgezet in 37,5 µg Euthyrox.
Dat is toch wel wat te ruim genomen.

Je kunt beter morgen de volgende 90 mgr. vervangen door 75 µg Euthyrox (=60 mgr thyr.) + 37.5 µg Euthyrox (=30 mgr. thyr.).
Totaal zit je dan op 75 + 37.50 + 37.50 = 150 µg Euthyrox.

Overschakelen is mij reuze meegevallen.
Ik heb het een paar keer gedaan, om van thyreoïdum over te schakelen naar Cytomel + levothyroxine, en weer terug.
Nu alweer jaren op alleen levothyroxine (nu nog Thyrax.)

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Anke65
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mar 2016, 12:22

Re: Hypothyreoidie en atriumfibrilleren

Bericht door Anke65 »

Hallo Kiek,

Dank je!

Ik heb geen Thyreoidum in Euthyrox omgezet. Ik ben alleen met 15 mg Thyreoidum geminderd.
Ik slikte al jaren ongeveer hetzelfde en voelde me daar goed bij. Op dit moment, ruim 2 weken na het minderen, ben ik meer vermoeid.
Mijn waardes zijn ook al jaren ongeveer hetzelfde.

In mijn tabletten Thyreoidum van 15 mg zit overigens 8,76 mcg T4 en 2,07 mcg T3

Zo slecht als ik me gevoeld heb in de jaren vòòr de Thyreoidum wil ik echt niet meer meemaken. Ik kon helemaal niks meer dan op bed liggen. Zelfs eten was te vermoeiend.
Was het met jou ook zo slecht voordat je met Thyreoidum begon? Waarom ben je weer terug gegaan naar regulier hormoon?

Anke65
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hypothyreoidie en atriumfibrilleren

Bericht door Kiek »

Hallo Anke,

Ah, gelukkig heb je geminderd, en niet vervangen!

Ik reken als Armour Thyroid:
60 mgr = 38 µg T4 en 9 µg T3.
15 mgr = 9.50 µg T4 en 2.25 µg T4
In jouw 60 mgr. thyreoïdum zit dus 35 µg T4 en 8.28 µg T3.
Dat maakt niet zo erg veel uit.

Ik ben begonnen met Cytomel, omdat ik wilde weten of dat inderdaad de hemel op aarde was.
En eerst was het inderdaad kortdurend kicken na inname van een hoeveelheid Cytomel.
Na een half jaar verminderde dat effect, en na een jaar was weg. Toch nog jaren doorgeslikt.
Tussendoor geëxperimenteerd met thyreoïdum. Dat maakte geen verschil.

Ik heb me nooit meer zo gevoeld als toen ik nog niet behept was met een foute schildklier.
Dat doel heb ik lang geleden verlaten.
Nu gaat het mij om een energie-niveau waarmee ik best kan leven.
Overigens ben ik niet inactief, hoor!
Ik heb wel meer rust nodig.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Anke65
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mar 2016, 12:22

Re: Hypothyreoidie en atriumfibrilleren

Bericht door Anke65 »

Vanaf dat ik begon met de Cytomel en de Euthyrox in te ruilen voor de Thyreoidum ben ik me in rap tempo heel veel beter gaan voelen.
Ik kon op het moment dat ik startte met Thyreoidum met heel erg veel moeite een stukje van 10 minuten fietsen als ik tussendoor ging zitten waar dat kon.

Na 3 maanden (ik had nog niet eens alles ingeruild voor de Thyreoidum) kon ik zonder echt moe te zijn ineens 2 uur lang fietsen!
Psychisch werd ik ook veel beter en verdwenen alle erge angsten en fobieën als sneeuw voor de zon.
Ben nooit hyper geweest tot op heden en heb een hele zware operatie met een hele dag narcose met het herstel erna goed doorstaan.
Ik weet niet hoe goed dat was gegaan als ik nog alleen regulier hormoon zou slikken op dat moment.

Je snapt vast wel dat ik erg huiverig ben om om te schakelen naar alleen Euthyrox of met Cytomel. Ik wil zo niet meer leven, want dat was geen leven.
Ik kan alles wat ik wil doen. Zoals een gezond persoon zal het niet worden en dat verwacht ik ook niet.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hypothyreoidie en atriumfibrilleren

Bericht door Kiek »

Ja, ik snap dat je niet staat te springen om iets waarvan je profijt hebt te laten vallen.
De andere kant is dat jouw omstandigheden de laatste 17 jaar veranderd zijn.
Die zijn nu niet meer te vergelijken met toen.

Misschien gaf je toen nog onbehandelde hypothyreoïdie zoveel schade, en nog niet hersteld na een jaar of wat op levothyroxine?
Had je een subklinische hypothyreoïdie?
Substitutie met levothyroxine kan bij mensen met een subklinische hypothyreoïdie een lelijke knauw geven, omdat de nog gedeeltelijke schildklierwerking ook plat wordt gelegd.
Dat vergt grote aanpassing.

Nu is belangrijk dat je van die ritmestoornissen afkomt.
Je zou een evenwicht moeten vinden tussen de invloeden van je overmaat aan T3, en je ritmestoornissen.
Dat heeft ook met je leeftijd te maken.
Heb je medicijnen gekregen tegen je ritmestoornissen?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Anke65
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mar 2016, 12:22

Re: Hypothyreoidie en atriumfibrilleren

Bericht door Anke65 »

Ik ga alles overleggen met mijn arts.
Natuurlijk zijn mijn omstandigheden veranderd. Ik heb in ieder geval de laatste 14 jaar van het leven kunnen genieten ondanks flinke tegenslagen op het gebied van mijn gezondheid. En dat was dan niet eens door de hypothyreoidie.

Dat mijn erg lang onbehandelde schildklier schade heeft veroorzaakt was voor mij al lang duidelijk. Dat kon haast niet anders.
Ik heb nooit gehoord dat ik een subklinische hypothyreoidie zou hebben (gehad)

Waarom zou ik een overdaad aan T3 hebben? Mijn waarden waren altijd netjes. De FT4 en ook wat betreft de T3 en FT3.
Heeft prikken dan nog wel zin, want daaraan zie je toch of dat goed zit?? Het gaat toch vooral om hoe je je voelt?

Ja, ik heb medicijnen tegen de hartritmestoornis. Deze helpen alleen nog niet voldoende.
Het kon een paar maanden duren voordat het juiste medicijn en de juiste dosis gevonden zou zijn.
Ook aan de bloedverdunners en bloeddrukverlager, want de bloeddruk was ook erg hoog.
Hoge bloeddruk en atriumfibrilleren zijn een familiekwaaltje (bij schildklierpatienten en niet-schildklierpatienten)

Ook ben ik al aangemeld in het LUMC in Leiden voor een ablatie. Wachttijd een half jaar.

Bedankt voor het reageren en meedenken, Kiek!
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hypothyreoidie en atriumfibrilleren

Bericht door Kiek »

De bloedwaarden tonen het resultaat van de schildklierprocessen in de bloedstroom.
Het is een soort voorraad waaruit FT4 geplukt kan worden, om op een door cellen vastgesteld moment op een vastgestelde plaats om te zetten in T3.
En andere cellen willen zich graag baden in kant-en-klare T3 uit de bloedstroom.
Weer andere cellen gooien T3 eruit.
Die ruimen het vlot op, als er een overmaat dreigt.
Dan zorgt de hypofyse ervoor dat op dat moment geen schildklierhormoon aangemaakt wordt.
Dit is de schildklierhormoonhuishouding, het geheel van omzettingsprocessen.
De uitkomst van die processen, de schildklierhoormoonhuishouding, wordt weerspiegeld in de bloedwaarden uit de bloedstroom.
Dat is belangrijk.

Dus de behoefte en situatie verschilt per cel.
Je darmcellen, je hersencellen, je hartcellen, je spiercellen hebben allemaal specifieke eigen behoeften.
Misschien kunnen je hartcellen met het stijgen van je leeftijd, niet meer zo vlot voldoen aan de opruimacties?
Misschien ben je dan bevattelijker voor ritmestoornissen?

Door toevoeging van T3-pillen hebben de cellen in ieder geval niet meer een eigen keuze.
Evenmin is er de controle van je hypofyse om te stoppen met toevoeging van T4 en T3.
Want iedere dag worden de cellen geconfronteerd met hogere waarden dan waarvoor ze zelf zouden kiezen.

Dit besef was voor mij reden om defnitief te stoppen met T3.
Want ook in mijn familie zijn hart- en vaatziekten bepaald geen onbekend verschijnsel.
Waarvoor (waartegen?) ik de bekende verlagers gebruik.

(Nog even terugkomend op een subklinische hypothyreoïdie: dat wordt zo genoemd als de TSH verhoogd is, en de FT4 nog binnen de referentiewaarden valt.)
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie