T3 totaal + uptake

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

T3 totaal + uptake

Bericht door Line »

Hallo iedereen,

Bij de laatste drie bloedtesten stond de T3 steeds te laag (op 2.29 ref.waarden 2.57-4.43). Na lang aandringen bij de endo om een voorschrift voor cytomel te krijgen heeft zij voorgesteld om eerst de T3 totaal + uptake te meten.

De resultaten hiervan zijn als volgt :

T4 totaal 9.3 (ref. µg/dl 5.1 -14.1)
T uptake 90 (ref. % 80-130)
Vrije thyroxine index 10.3 (ref. 4.8-12.7)
T3 totaal 100 (ng/dl 80-200)
Reverse T3 35.9 (ng/dl 9.0 - 35.0)

Volgens wat ik op het internet heb kunnen vinden is een te hoge reverse T3 niet goed omdat die zich plaatst op de receptoren waar de T3 zich zou moeten aan binden.

Om goed voorbereid te zijn op de volgende afspraak met de endo zou ik graag van jullie horen hoe ik deze cijfers moet interpreteren. Enkel indien de T3 totaal en uptake laag zouden uitvallen dan zou zij overwegen om Cytomel voor te schrijven. Die waarden staan natuurlijk net binnen de normale waarden en ik vrees dat ik dan weer naar huis zal kunnen gaan zonder Cytomel.

Groetjes
Line
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: T3 totaal + uptake

Bericht door Kiek »

Hallo Line,

Jouw rt3 kan op het moment van prikken (op 't lab) toevallig even gepiekt hebben.
De schildklierhormonen schommelen immers de hele dag door.
Zo is de rt3 een prachtig instrument om een korte tijd een teveel aan schildklierhormoon op te vangen.
Dat is mede afhankelijk van je genetisch 'stempel', van het moment van de dag, van je voeding, van je leefwijze.
En van nog veel meer dingen.

De T3 van mensen die levothyroxine gebruiken is gemiddeld lager dan van mensen met een gezonde schildklier.
Daar past jouw lage T3 misschien wel in.
Ook mist een bepaalde groep levothyroxine-gebruikers een bepaald omzettings-eiwit.
Dat zou de omzetting kunnen bemoeilijken.

Je hebt gelijk om Cytomel te vragen aan je behandelaar.
Niet geschoten altijd mis.
Ken je de richtlijn?
Lees eens op http://www.hypoforum.com/viewtopic.php?f=21&t=1713
Onderaan staat de url van de 'experimentele richtlijn' van T3.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: T3 totaal + uptake

Bericht door Line »

Hallo Kiek,

Ik heb de endo verleden jaar al de ETA richtlijnen bezorgd toen de T3 aan de ondergrens stond, maar aangezien deze binnen de referentiewaarden viel kreeg ik geen Cytomel. Ik zou het liefst de klassieke behandeling behouden, want ik sta echt niet te springen om over te gaan op het dierlijk schildklierhormoon. Het is volgens mij dan weer een hele aanpassing en dan ben je weer maanden bezig om goed ingesteld te geraken.

Hartelijk voor de uitleg betreffende de rt3. Het is uiterst belangrijk over de juiste info te beschikken om serieus genomen te worden tijdens een afspraak bij de endo.

Groetjes
Line
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: T3 totaal + uptake

Bericht door laura »

hoi Line,

Hoezo dierlijk schildklierpoeder?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: T3 totaal + uptake

Bericht door Line »

Hallo Suze,

De huisarts zou indien de endo geen cytomel wil voorschrijven Armour voorschrijven (dit is in België ook enkel mogelijk met een voorschrift en artsenverklaring). De cytomel wil de huisarts niet voorschrijven omdat er in de ETA richtlijnen staat dat Cytomel door een endo moet worden voorgeschreven en opgevolgd.

Waarom er zo moeilijk over gedaan wordt om Cytomel voor te schrijven in België is een mysterie. Het enige antwoord dat ik hierover kreeg van de endo was : het is moeilijk te verkrijgen.

Groetjes
Line
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: T3 totaal + uptake

Bericht door laura »

hoi Line,

Je bent toch onder behandeling van een endo? Tenminste die van die T3 totaal + uptake?
Kan een behandeling met T4+T3 dan niet begeleid worden door die endo?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: T3 totaal + uptake

Bericht door Line »

Hallo Suze,

Ik ben onder behandeling van de endo, maar die staat weigerachtig tegenover het voorschrijven van Cytomel en de huisarts die wil het niet voorschrijven omdat het door een endo moet worden voorgeschreven. Een echte catch 22 of vicieuze cirkel kan men dit noemen. Het enige wat ik nog kan doen is een andere endo zoeken of overschakelen op dierlijk schildklierhormoon.
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: T3 totaal + uptake

Bericht door Jenny »

Line schreef: Waarom er zo moeilijk over gedaan wordt om Cytomel voor te schrijven in België is een mysterie. Het enige antwoord dat ik hierover kreeg van de endo was : het is moeilijk te verkrijgen.

Groetjes
Line
Grappig, want mijn vroegere Cytomel kwam onder de naam Cynomel uit België. En de waarschuwing destijds was dat het nogal door sporters misbruikt werd als doping.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: T3 totaal + uptake

Bericht door Line »

Ik vind het toch maar een flauw excuus van de endo (moeilijk verkrijgbaar), want mijn apotheker heeft nog eens bevestigd dat met een voorschrift en artsenverklaring er geen enkel probleem is om Cytomel in te voeren.

Wat mij heel ongerust maakt is dat de endo in haar laatste mail zegde dat, als de T3 totaal en uptake te laag stonden, zij een lage dosis van 25 mcg Cytomel zou voorschrijven. Dit is toch geen lage dosis. Ik neem nu 93.75 mcg L-Thyroxine. Dit zou, volgens wat ik op het hypomaarniethappy forum kan lezen, willen zeggen dat ik geen T4 meer kan innemen met zo'n hoge dosis cytomel. Zit ik nu fout in mijn redenering ? In de VS zijn er mensen die enkel T3 nemen, maar ik weet niet of dat wel goed is.

Het is inderdaad nogal grappig dat jij de Cynomel uit België nam. Ik word er zo moe van steeds de strijd te moeten aangaan met de endocrinologen.

's morgens, zoals nu, zit ik steeds in een "brain fog" en dan moet ik wat ik hier schrijf verschillende malen lezen omdat ik mij moeilijk kan concentreren. Ik had dit probleem helemaal niet vroeger.

Groetjes
Line
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: T3 totaal + uptake

Bericht door Line »

Ik heb goed nieuws. Ik krijg bij mijn volgende afspraak met de endo een voorschrift voor Cytomel. Ik heb een vraagje. Ik neem nu L-Thyroxine 93.75 mcg. Als ik 's morgens 6.25 mcg cytomel neem, hoeveel L-Thyroxine mag ik dan nemen. De endo sprak van een lage dosis cytomel van 25 mcg, maar volgens wat ik al heb kunnen lezen hierover is dit toch geen lage dosis. Ik zou liefst beginnen met 6.25 mcg om te zien hoe ik daar op reageer.

Groetjes
Line
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Plaats reactie