trage schildklier

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Marjolijn
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 sep 2013, 13:14

Re: trage schildklier

Bericht door Marjolijn »

Anti TPO zijn de antilichamen die in je bloed gemeten kunnen worden. Als deze in ruime mate aanwezig zijn kan dat aangeven dat je Hashimoto hebt.

Ik ga deze week weer prikken, ik wacht de uitslag af en ga dat dan met de ha bespreken.
Jacoline
Berichten: 47
Lid geworden op: 18 sep 2013, 15:15

Re: trage schildklier

Bericht door Jacoline »

Hoi marjolijn, bedankt voor het beantwoorden van mijn bericht. Ik ben vandaag weer eens vergeten te bellrn het was een beetje een chaotische dag. Morgenavond tot donderdag morgen ga ik naar york met school dus ik ben benieuwd hoe dat zal gaan.
Het lijkt wel of als je zegt dat het goed je daar al snel de straf van moet dragen :P vandaag gaat het namelijk niet zo Lekker. Weer last van gewrichtspijn in vooral mijnene arm, net als pas geleden.

Ik hoor het wel van je of de uitslag goed was en wat jou dokter er van vind om cytomel te gaan skikken.
Jacoline
Berichten: 47
Lid geworden op: 18 sep 2013, 15:15

Re: trage schildklier

Bericht door Jacoline »

Hallo allemaal,

Kunnen jullie even naar mijn nieuwe waardes kijken. 18 november heb ik mijn bloed weer laten prikken en op Marjolijns aanraden anti TPO ook laten prikken.
dit zijn mijn waardes:

TSH: 2,73
FT4: 19,4
anti TPO: 307

mijn vorige waardes staan in een paar berichtjes eerder. een jaar geleden was mijn anti TPO 119 en nu is die dus heel wat hoger.
Is dat positief of is dat negatief? en wat vinden jullie van de andere waardes? volgens de internist waren mijn waardes voor het eerst 'echt goed!'. Ik blijf wel veel last houden van gewrichtspijn en vermoeidheid etc.. Moet ik meer geduld hebben, nu mijn waardes goed zijn, voor ik mij beter ga voelen?

Ik hoor graag van jullie,
Alvast bedankt!

Groetjes Jacoline
Marjolijn
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 sep 2013, 13:14

Re: trage schildklier

Bericht door Marjolijn »

De ft4 is wel hoog, misschien hoger dan je zou verwachten met de TSH die je noemt. Maar zeker niet té hoog. De TSH vind ik wel wat hoog, maar het blijft voor iedereen een persoonlijke waarde. Heb je nog meer klachten dan alleen vermoeidheid en spierpijn?

Je zou kunnen voorstellen om met 12,5 te verhogen en kijken of je je daar beter bij gaat voelen.

Wat betreft anti TPO, het is verhoogd, maar ook weer niet extreem hoog. Bij Hashimoto zie je vaak waarden in de (tien)duizenden. Dat betekent overigens niet dat je dan geen Hashimoto zou hebben, blijft een beetje koffiedik kijken.
Jacoline
Berichten: 47
Lid geworden op: 18 sep 2013, 15:15

Re: trage schildklier

Bericht door Jacoline »

Hoi marjolijn,

allereerst bedankt voor je reactie.

Ik geloof je gelijk als je zegt dat mijn waardes nog niet helemaal goed zijn. het rare is dat de internist dus zegt dat ze wel goed zijn, sterker nog: 'ze zijn nog nooit zo goed geweest, ze zijn nu echt goed voor het eerst!'. omdat volgens haar de waardes zo goed zijn kan ik de behandeling verder voortzetten via de huisarts. ik vraag aan haar wel of ik dan toch mijn dosis iets mag verhogen...

Naast vermoeidheid en gewrichtspijn/ spierpijn blijf ik aankomen ondanks dat ik er alles aandoe om niet meer aan te komen en eet ik sinds een paar maanden veel gezonder (op aanraden van een paar mensen op dit forum glutenvrij),
Verder ben ik al een jaar depressief, concentratieproblemen, haar uitval, snel en veel koud hebben, stemmingswisselingen/ emotionele labiliteit, lusteloos. Kortom veel klachten die horen bij een te trage schildklier en die minder zouden moeten worden/ verdwijnen als mijn dosis echt goed was geweest.

Ik ga maandag gelijk bellen en ik hoop maar dat mijn huisarts er mee instemt..
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: trage schildklier

Bericht door laura »

hallo Jacoline,

Of je waarden nu 'echt goed' zijn?
Belangrijk is daarbij wel hoe je je voelt.

Wanneer laat jij je bloed prikken?
Als je kort na het slikken van je schildklierhormoon laat prikken, is je fT4 hoger.
Dat geeft wel een vertekend beeld.

Het heeft weinig zin om elke keer de TPO-antistoffen te laten prikken.
Dat geeft geen extra informatie.

Misschien heb je hier iets aan:
- http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... ikken.html
- http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... rmoon.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Jacoline
Berichten: 47
Lid geworden op: 18 sep 2013, 15:15

Re: trage schildklier

Bericht door Jacoline »

Hoi Suze,

Deze dosis slik ik nu ongeveer 2 maanden en ik merk nog niet zo veel verschil. ik blijf veel last houden van allerlei klachten.
Ik probeer er op te letten dat ik altijd rond dezelfde tijd mijn bloed laat prikken dus dat is tussen 3 en 5 's middags.

Ik denk dat ik toch aan mijn huisarts ga vragen of ik de dosis als proef iets mag verhogen om te proberen of ik mij dan beter voel.

dankjewel voor de informatie en voor het reageren.

ik houd jullie nog op de hoogte over wat de dokter er van zegt;)

Groetjes Jacoline
Marjolijn
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 sep 2013, 13:14

Re: trage schildklier

Bericht door Marjolijn »

Er is maar 1 iemand die kan bepalen of jouw waarden goed zijn, en dat ben je zelf. Cijfertjes zeggen niks over een juiste instelling, die is voor iedereen anders. De een voelt zich goed bij een tsh van 2, de ander bij 0,2 en alles er tussenin. Kortom, blijven sleutelen met de dosis tot jij je goed voelt.
Jacoline
Berichten: 47
Lid geworden op: 18 sep 2013, 15:15

Re: trage schildklier

Bericht door Jacoline »

hallo allemaal,

Ondertussen heb ik van de dokter toestemming gekregen om de mijn dosis iets te verhogen (half pilletje van 25). dat slik ik nu dus ong. anderhalve week.
Ik merk nu al een stuk verschil. het gaat een stuk beter met de vermoeidheid en de gewrichtspijn. beide zijn nog wel aanwezig maar in veel mindere mate dus daar ben ik erg blij mee. Het is nog wel even afwachten of het echt beter gaat of dat het nu gewoon een periode is dat het beter gaat, maar ik heb nu goede hoop:))
Over een paar weken moet ik nog wel even bloed laten prikken om te kijken hoe mijn waardes zijn, maar ik denk dat die wel goed zijn:)
Nou dat was het wel een beetje. Ik ben blij dat het eindelijk na een jaar gedoe beter gaat en dat ik nu weer hoop heb ;)

Groetjes Jacoline
RiaV
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jan 2014, 00:57

Re: trage schildklier

Bericht door RiaV »

van af 2004 zijn bij mij de klachten geleidelijk aan op komen zetten, ik werd steeds iets dikker, kreeg steeds meer last van mijn gewichten en spieren, was er moe en begon steeds slechter te horen en had last van slapeloosheid, darm en maag klachten en altijd koud, in die tijd wel twee keer naar de reumatoloog geweest maar die kon steeds maar niets vinden en wijde het aan de psoriasis die ik heb. ook naar de kno arts geweest voor mijn gehoor klachten en duizeligheid, na veel onder zoeken kreeg ik te horen dat ik de de ziekte van ménière had, ook werd ik steeds dikker,terwijl ik me gek sportte en dieette maar ik weide dat aan dat ik gestopt was met roken vorige maand ging ik naar de internist omdat ik al maanden last had van mijn maag en darmen, had veel pijn en last van verstopping en zij heeft me ook laten prikken op mijn schildklier en nu bleek dat ik in 2012 ook al een verlaagde schildklier functie had, maar daar had de reumatoloog niets mee gedaan, maar nu dus wel moet 10 februari weer bloed prikken..
Plaats reactie