trage schildklier

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
RiaV
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jan 2014, 00:57

Re: trage schildklier

Bericht door RiaV »

van af 2004 zijn bij mij de klachten geleidelijk aan op komen zetten, ik werd steeds iets dikker, kreeg steeds meer last van mijn gewichten en spieren, was er moe en begon steeds slechter te horen en had last van slapeloosheid, darm en maag klachten en altijd koud, in die tijd wel twee keer naar de reumatoloog geweest maar die kon steeds maar niets vinden en wijde het aan de psoriasis die ik heb. ook naar de kno arts geweest voor mijn gehoor klachten en duizeligheid, na veel onder zoeken kreeg ik te horen dat ik de de ziekte van ménière had, ook werd ik steeds dikker,terwijl ik me gek sportte en dieette maar ik weide dat aan dat ik gestopt was met roken vorige maand ging ik naar de internist omdat ik al maanden last had van mijn maag en darmen, had veel pijn en last van verstopping en zij heeft me ook laten prikken op mijn schildklier en nu bleek dat ik in 2012 ook al een verlaagde schildklier functie had, maar daar had de reumatoloog niets mee gedaan, maar nu dus wel moet 10 februari weer bloed prikken..
Jacoline
Berichten: 47
Lid geworden op: 18 sep 2013, 15:15

Re: trage schildklier

Bericht door Jacoline »

Hoi Ria,
Wat vervelend voor je dat de schildklier te traag werkt. Ben je ook al begonnen met medicijnen of houden ze het nu alleen nog maar in de gaten?
Ik weet niet of je dat toevallig al doet, maar als je last van maag/darmklachten heb, is het misschien een idee om een glutenvrij-dieet te proberen. Ik doe dat sinds oktober en het helpt bij mij heel goed! Het is ook goed als je problemen hebt met aankomen, je eet tenslotte veel ongezonde dingen niet meer ;)
Nou ik ben benieuwd hoe het afloopt 10 februari!

Marjolijn/ Suze ik heb een paar dagen geleden weer bloed moeten laten prikken omdat ik anderhalve maand geleden mijn dosis verhoogd was naar 1 pilletje van 0,1 en een halve van 0,025. Nu heb ik vandaag de uitslag van mijn bloed gehad, en nu moet ik dus gelijk weer heel erg omlaag, ik moet nu naar 0,087,5 (3,5 pilletje van 0,025)
Wat ik alleen niet snap is dat ik weinig/ niets heb gemerkt van dat mijn dosis te hoog is. Er waren wel hele vage klachten maar die heb ik daar niet aan verbonden en die waren er pas sinds 1,5 week (en dan is het nog niet zeker of het wel echt kwam van een te snel werkende schildklier...) Hoe kan dat dat ik er (bijna) niets van heb gemerkt, terwijl mijn schildklier nu toch behoorlijk te snel werkt...?
Het frustreert mij heel erg dat ik mijn waardes zo schommelen en dat ik dus nu weer omlaag moet.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: trage schildklier

Bericht door laura »

hoi Jacoline,

Weet je hoe je TSH en fT4 nu zijn?

Je was dus van 100 mcg naar 112,5 mcg gegaan?
En nu moet je terug naar 87,5?
Terwijl 100 mcg aan de lage kant was?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: trage schildklier

Bericht door laura »

hallo Ria,

Heb jij misschien ook uitslagen van bloedonderzoek?
Denk aan TSH en fT4.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Jacoline
Berichten: 47
Lid geworden op: 18 sep 2013, 15:15

Re: trage schildklier

Bericht door Jacoline »

Hoi Suze,
Ja dat klopt. Blijkbaar schommelen mijn schildklierwaardes nogal. Ik vind het best veel wat de dosis nu omlaag moet. De dokter zei dat alleen dat halfje eraf niet genoeg zou zijn. blijkbaar werkt mijn schildklier nu dus behoorlijk te snel. Zou het kunnen dat mijn schildklier dus sinds 1,5-2 weken geleden sneller is gaan werken?

Ze zeiden dat die 0,100 wel oke was maar ze vonden het prima dat ik een 0,012,5 omhoog zou gaan om te kijken of het dan beter zou gaan. Ik bleef erg moe en veel klachten zoals o.a gewrichtspijn etc. houden. (in november waren mijn waardes: TSH: 2,73 / FT4: 19,4)

Mijn waardes waren een paar dagen geleden:
vrij T4: 23.0
TSH: 0,13

Ik heb geen verstand van die waardes dus ik hoor het wel van je er van denkt... ;)
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: trage schildklier

Bericht door laura »

hoi Jacoline,

Jouw schildklier werkt niet meer. Daarom slik je schildklierhormoon.
Het kan wel zijn dat de dosis die je slikt te hoog of te laag is.

Dit zijn nu dus je waarden:
vrij T4: 23.0
TSH: 0,13

Van zo'n lage TSH schrikken veel artsen.
Of je vrij T4 goed is, hangt af van de referentiewaarden van je lab.

Maar ik heb een vraag voor je: Laat jij je bloed voor of na het slikken van het schildklierhormoon?
Waarom ik dat vraag? Dat maakt uit voor de waarden.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Jacoline
Berichten: 47
Lid geworden op: 18 sep 2013, 15:15

Re: trage schildklier

Bericht door Jacoline »

Hoi suze,

Voor zover ik weet werkte mijn schildklier nog wel maar (veel) te traag. Zou dat betekenen dat die eerder er bijna mee was gestopt en nu weer een beetje op gang komt?
wat geeft die TSH precies nou aan? waarom is het schrikken als die zo laag is? Kan het dat mijn schildklier sinds 1,5-2 weken geleden sneller is gaan werken? Toen kreeg ik vage klachten waarvan ik dacht dat het door de vermoeidheid kwam omdat ik nu in een super drukke periode op school zit....

Ik laat mijn bloed altijd prikken na het slikken van schildklierhormoon. de precieze tijd verschilt wel eens een paar maar sowieso altijd in de middag en over het algemeen tussen 2 en 4 uur.... (Het lukt vaak niet om precies dezelfde tijd te laten prikken omdat ik een opleiding doe en dus naar school ga...)
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: trage schildklier

Bericht door laura »

hoi Jacoline,

Met een dosis van rond de 100 mcg kun je wel stellen dat je schildklier niet meer werkt.
Hij maakt geen schildklierhormoon meer. En daarom slik jij pilletjes.

Tsh is schildklier stimulerend hormoon.

Een lage waarde van de tsh geeft aan dat je schildklier veel hormoon maakt.
En een hoge waarde van de tsh geeft aan dat je schildklier weinig hormoon maakt.
Illustratie-02 aangepast.jpg
Illustratie-02 aangepast.jpg (111.54 KiB) 2506 keer bekeken
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Jacoline
Berichten: 47
Lid geworden op: 18 sep 2013, 15:15

Re: trage schildklier

Bericht door Jacoline »

Hoi Suze bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen.
Het is dus zo dat de ene periode mijn schildklier er mee stopt en de andere periode (zoals nu) dat die opeens weer hormoon begint aan te maken.?!

Wat zouden nou oorzaken kunnen zijn dat mijn schildklier nu weer hormoon begint aan te maken? Of is er daarvoor niet echt een (duidelijke) oorzaak?


Ik kan dus nu alleen maar hopen dat mijn schildklierwaardes snel stabiel worden? Ik wordt er behoorlijk moe van dat ik nu al ruim een jaar (1 jaar,2 maanden) bezig ben met instellen en dat die waardes maar blijven schommelen... de ene keer moet de dosis omhoog omdat mijn schildklier te weinig aanmaakt, soms gaat dat een poosje goed zoals nu en dan opeens gaat ie weer meer hormoon aanmaken waardoor de dosis te hoog is/ schildklier te snel gaat werken (dit is al de 2e keer dat dit gebeurt, vorige keer was ong. half jaar geleden)
Zijn er nog bepaalde (externe) factoren die de waardes/ schildklier kunnen beïnvloeden waardoor die trager uitvalt of juist weer meer gaat aanmaken?

Groetjes Jacoline
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: trage schildklier

Bericht door laura »

hoi Jacoline,

Ik lees alleen maar dat jij meer en minder schildklierhormoon ging slikken.
En ja, als je meer hormoon slikt, wordt de fT4 hoger en de tsh lager.
Als je minder hormoon slikt, wordt de tsh hoger en de fT4 lager.

Daarbij komt dat heel waarschijnlijk je schildklier zelf misschien nog een pietsje hormoon maakt, maar dat pietsje zal steeds minder worden.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie