trage schildklier

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Mary Keston
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 sep 2013, 22:10

Re: trage schildklier

Bericht door Mary Keston »

Héé altijd weer interessant om te horen dat er meer mensen zijn die .én een hypothyreoidie , én een tarwe-allergie hebben. En bij mij begon het ca.dertig jaar geleden al ; griepachtige klachten, altijd moe , slaperigheid ook als ik bijvoorbeeld iets aan het doen was bijvoorbeeld boodschappen doen dan stond ik geoon voor de schappen te slapen , afschuwelijk was dat . Ik viel s'avonds om 7 uur in slaap en werd pas na minimaal 12 uur slapen wakker , altijd vermoeid nergens zin in , altijd maar denken dat ik wat mankeerde maar als ik naar de dokter ging werd ik aangekeken en behandeld alsof ik wat verzinde of zo. afschuwelijk. Bij toeval vonden ze hier in Frankrijk pas ( na 29 jaar klachten!!)dat mijn TSH te hoog was en bij onderzoek vonden ze een schildkliernodus. Verder onderzoek gaf Hashimoto aan. Ben toen begonnen met Levothyrox ; en ik moet zeggen ; na een aantal maanden gingen bij mij heel veel dingetjes veranderen ; de vorm van de teennagels bijvoorbeeld , ze werden weer normaal. Maar het instellen op de Levothyrox gaf zeker het eerste jaar beslist geen voldoening ; ik wilde er gewoon vanaf en weer normaal leven lijden en me weer normaal voelen. Ook die pijn in mijn benen en de buikpijn bleven ; en vooral Obstipatie! afschuwelijk , wat voelde ik me vaak erg naar. Ik ben gaan lezen over mijn probleem en vooral het vorige schildklierforum waar ik mijn hele geschiedenis vanaf het begin in beschreven had , alle reacties die ik daarop heb ontvangen , hebben mij enorm geholpen. Zo ben ik op aanraden begonnen met een glutenvrij dieet.In het begin is het heel moeilijk want bij alles !! wat je in je mond wilt gaan stoppen , moet je eerst het etiket lezen wat er in zit. En mijn buikpijn is weg en geen obstipatie meer , ik voel me werkelijk geweldig , fiets tussen de 10 en 40 km per dag , eet alleen vers en maak alles zelf ( ook geen mixen , samengestelde produkten , zoutjes , worst en diverse soorten vleeswaren) maak zelf al mijn yoghurt en toetjes , en ik kan weer gewoon de dagelijkse werkzaamheden aan. Met vallen en opstaan ben ik nu 4 jaar verder. Ik ben op het schildklierforum omdat ik nog graag eens mijn begin in 2009 wilde teruglezen. Helaas bestaat het niet meer maar geeft verder niet ; nu wil ik op het nieuwe forum graag mijn ervaring delen met andere "patienten" en hoop dat misschien mijn ervaringen een ander tot steun of tot ideeen kan brengen. Zo kan ik misschien anderen helpen :-)
Dus misschien voel je je beter door een gluten-vrij dieet. Dat merk je echt vrij snel hoor! ( grappig , jij schrijft over jou systeem om melk- produkten tijdelijk te bannen om te kijken of je daardoor beterder wordt ; ongeveer een 25 jaar geleden heb ik excact hetzelfde gedaan , gaf bij mij ook niks). Als ik nu bijvoorbeeld een broodje neem dan voel ik het ongeveer een 24 uur na het eten met buikpijn en pijn in armen en benen, voornamelijk in de enkels en de polsen.
Nou ik hoop dat je wat aan mijn ervaringen hebt!
Succes en hoop van je te horen of het helpt :-)
Groetjes van Mary
Jacoline
Berichten: 47
Lid geworden op: 18 sep 2013, 15:15

Re: trage schildklier

Bericht door Jacoline »

Hoi mary keston, wat heeft het bij jou lang geduurd zeg voor ze er eindelijk achterkwamen. Dan valt due 3 jaar bij mij wel mee;)Ik ben ook veel moe en ik slaap veel. vaak slaap ik vanaf dat ik uit school kom tot het eten gemiddeld 2,5 soms 3uur. Dan wordt ik helemaal koud en stijf wakker en als ik erg moe ben ga ik savonds gelijk na het eten weer naar bed. Meestal heb ik daar geen tijd voor doordat ik het druk heb met mijn opleiding; )

Nou ik ga vanaf morgen maar beginnen met dat glutenvrije dieet. Dat ik tot nu toe veel bezig ben geweest met melkproducten mijden komt ook omdat de helft van mijn familie Melkallergie heeft dus toen ik steeds zo'n buikpijn had dacht ik gelijk aan melkallergie. Ik vind het erg fijn dat je dit hebt willen delen want door jou en een paar andere mensen die gereageerd hebben weet ik nu dat het dus daaraan kan liggen en dat het met een glutenvrij dieet veel beter kan gaan.

Ik hoop over een paar weken wel te weten of het werkt en dan laat ik het natuurlijk even weten!

Sterkte en bedankt voor je reactie!
Mary Keston
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 sep 2013, 22:10

Re: trage schildklier

Bericht door Mary Keston »

succes met het proberen van het glutenvrije dieet. Let op het is vooral in het begin heel moeilijk ; je mag veel produkten die voor jou normaal waren , ineens niet meer eten.
Als je begint haal dan basis-produkten uit de glutenvrije schapen van de supermarkt ; Enkele tips uit mijn eigen ervaring ;
Glutenvrij brood is veel droger en smaakt niet zo lekker als normaal tarebrood ; even roosteren en het smaakt beterder , zelf eet ik i.p.v.brood glutenvrije toast op basis van millet en boekweit , sarrasin, en rijst. ook rijstwafels op basis van rijst en sesamzaad , sarrasin en millet zijn geen probleem.
Let op bijvoorbeeld Soep ; vermicellie is tarwe, : je kan soepen het beste zelf maken en glutenvrije vermicellie maken door glutenvrije spagettie
Let op vleesprodukten waar paneermeel aan toegevoegd is ; alles op basis van tarwe ; gehaktballen , en worst en kroketten , en visstiks , hebben allemaal verborgen tarwe.
Pasta's kun je ook glutenvrij kopen ; maar let ook weer op kant- en klare sausen , ook daar zit verborgen tarwe in. Pas op met "mixen" voor allerlei gerechten, die gebruik ik echt nooit ivm verborgen tarwe enbevat veel glutamaten .
En zo kan ik nog heel lang doorgaan ; alle begin is echt moeilijk , maar uiteindelijk wordt je zeer creatief ; ikzelf maak altijd mijn eigen eten , ook al kookt bijvoorbeeld visite voor mij. Ook sausen , en soepen zijn eigenlijk heel makkelijk te maken. I.p.v. tarwemeel is teff-meel een goede vervanger. De prijzen van glutenvrije produkten zijn vrij prijzig maar omdat je geen kant-en-klare produkten meer gaat kopen , zal je uiteindelijk zelfs goedkoper uitkomen. Frietjes en chips mag wel als snack , evenals popcorn , maar de rest van de zoutjes zijn meestal tarwehoudend.
Na een paar weken oefenen en veel lezen wordt je heel creatief , en wordt het vanzelf ook heel leuk :-) :-)
Jacoline
Berichten: 47
Lid geworden op: 18 sep 2013, 15:15

Re: trage schildklier

Bericht door Jacoline »

Hoi Mary,
Ja ik heb inderdaad zitten kijken en er zijn best wat dingen die ik niet meer mag maar gelukkig zijn er ook wel vervangers. Ik denk dat ik het ook lastig ga vinden om koek en snoep etc. te laten staan maar het is ook niet heel erg want ik was toch al van plan om een paar kg af te vallen (ook door mijn schildklier dat ik sindsdien ben aangekomen). Ik zoek ik voor koek gewoon een vervanger want helemaal geen koek gaat mij niet lukken maar fruitbiscuits bijvoorbeeld stond op internet dat ik die kon eten dus dan eet ik dat gewoon;) Ik denk dat het vooral lastig wordt met verjaardagen met taart en allemaal dingen die ik dan niet mag. Hoe doe jij dat? eet jij helemaal geen taart of maak je of koop je glutenvrije taart?
En ik zal nu even wat beter moeten opletten met wat ik eet, ook bij visite. Ik heb vanmorgen glutenvrij en glutenarm brood gekocht. verder heb je bij de ah ook glutenvrije tomatensoep dus dat kan ik dan eten ipv de soep die mijn moeder altijd maakt. En ja verder natuurlijk glutenvrije pasta. goed dat je dat zegt inderdaad van dat paneermeel, toevallig heb ik ook een pakje glutenvrij paneermeel gekocht.
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: trage schildklier

Bericht door Line »

Hallo Jacoline,

Allergo (Frans merk) heeft lekkere koekjes en cakes. Wat betreft de pasta vind ik het merk Le Veneziane het lekkerst.

Succes met het dieet.

Groetjes
Line
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Gebruikersavatar
Nathalie46
Berichten: 99
Lid geworden op: 11 sep 2013, 16:12

Re: trage schildklier

Bericht door Nathalie46 »

Hoi Line,
Doe jij ook een gluttenvrij dieet?
Ik vindt de site van livaad heel handig, daar kan je per supermarkt een lijst vinden van alle gluttenvrije produkten.
In sept 2012 Graves geconstateerd binnen een paar dagen na bezoek aan huisarts. Behandeling titreren omdat ik extreem reageerde op schildklierhormoon. PTU afgebouwd tot 2x daags 25mg. In okt 13 waardes TSH 1,57 en T4 14,6. Jan 14 1,18 en 15,3.
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: trage schildklier

Bericht door Line »

Hallo Nathalie,

Ja, ik volg ook een glutenvrij dieet. Livaad is inderdaad heel handig. Het is jammer dat er zoveel onsmakelijke glutenvrije producten bestaan. Dit is misschien een kwestie van persoonlijke smaak, maar er zijn toch veel producten die gewoon in de vuilnisbak beland zijn. Als je de etiketten leest dan staat glutenvrij helaas niet gelijk aan gezond. Het is dus echt zoeken en uitproberen.

Groetjes
Line
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Jacoline
Berichten: 47
Lid geworden op: 18 sep 2013, 15:15

Re: trage schildklier

Bericht door Jacoline »

Hoi Line, Bedankt voor het reageren! Dankjewel ik ben benieuwd of het dieet gaat helpen.
Nathalie, ja dat klopt die site heb ik ook gezien, is inderdaad heel handig!

Nu maar hopen dat mijn vermoeidheid ook minder wordt als ik dit dieet volg want afgelopen week was ik erg moe en ik slaap buiten schooltijd veel. Vandaag had ik eigenlijk hard aan mijn opdrachten voor mijn opleiding moeten werken maar daar is het niet van gekomen. Ik heb heel de dag plat gelegen, ik ben zo ontzettend moe. Door mijn vermoeidheid heb ik ook meer last van mijn longen dus dat zijn ook weer vervelende dingen die erbij komen.

Hoe ervaren jullie het met vrienden en familie, steunen en begrijpen die jullie ook een beetje rond de problemen met de schildklier?
Mary Keston
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 sep 2013, 22:10

Re: trage schildklier

Bericht door Mary Keston »

Het glutenvrije dieet kan supersmakelijk zijn , en tevens gezond , als je het volgens mij zelf goed in de hand houdt. Als ik uit mijn eigen ervaring mag spreken , ben ik heel blij met dit dieet ; door de hypothyreoidie kom je veel aan en door dit dieet blijft je gewicht mooi op pijl ;) . Ik denk , Jacomine , dat je dit dieet niet moet onderschatten , maar dat je je bewust gaat worden dat koekjes eten jou lichaam , en met name je darmen , één van de belangrijkste organen van je lichaam , ernstig overbelast. De hoeveelheid tarwe in koekjes irriteerd je darmwand , dus als je van je vermoeidheid afwil , en je wilt het proberen , dan raad ik je aan dit ook voor 100 % te doen. Ik denk zelf dat "gluten-arme" produkten totaal niets opleveren ; wat zit er in glutenarm brood? Nog maar een beetje tarwe soms? Dan doet die hele test dus niks. Twee maanden glutenvrij eten is dus écht ; géén tarwe , gerst , rogge , haverprodukten! Je zal dus goed moeten lezen wat er in zit als je iets koopt at "samengesteld" is. Daarom , uit mijn ervaring als totaal glutenvrij eter , raad ik je aan geen samengestelde produkten te kopen of je daardoor te laten verleiden mits het in de schappen verkocht wordt als gegarandeerd glutexynvrij. Ik weet niet zoveel merken in Nederland maar bij ons in Frankrijk hebben we Scholl , als ik t goed schrijf ,die betaalbare en goede producten heeft , Allégro , maar die gebruikt in verhouding veel mais in zijn produkten , en is wat duurder. Maar zelf koop ik alleen de toast van Cereal( volgens mij in nederland onder de naam zonnatura) , met millet en sarrasin, soms toast maar geen brood,want dat vind ik persoonlijk niet te eten. In de speciale Bio-winkels , hier bijvoorbeeld Biocoop , kan je veel basisproducten kopen , zoals glutenvrije macaronie, vlokken voor in de yoghurt van mais of sarrasin ( boekweit) en diverse soorten meel , ; Teff , mais , rijst en millet-meel.
Maar de rest ga je dan zelf prepareren , want je moet ervan uitgaan dat , als je er goed op reageert ( wat ik ook eigenlijk wel verwacht gezien jouw verhaal wat een copie is van de mijne) dat je je leven lang dit zal moeten blijven volgen. Dus het moet geen nare toestand worden , dat glutenvrije dieet , maar je moet er zelf een feest van maken.
Want : je mag alle soorten groente , fruit , aardappelen, rijst, boekweitpannekoeken ( Galettes) , Yoghurt en vla , en pannekoeken kan je heel eenvoudig maken van eieren , mix van je eigen teff, mais , rijst en milletmeel ,gist , beetje suiker , beetje zout, beetje olie , even mixen , melk erdoor tot een vloeiende pap , en bakken maar :D :D En maak eens een lekkere tulband ( recept kan ik je geven ) of koekjes. En maak voor jezelf eens een lekkere salade van sla vele soorten groenten en tomaten en blokjes kaas.Of maak lekkere soep wat je in gedeeltes kan invriezen , je mag alle soorten soep eten , maar je kan ze het beste zelf maken , oh zo eenvoudig. OOk sausen zoals maccaroniesaus zijn zeer makkelijk te prepareren . Of maak eens een heerlijke fruitsalade , met allerlei soorten fruit ,heel lekker voor het hele gezin . Je kan enorm veel doen en veel varieren ; maar je zal het moeten leren. Gezien je leeftijd denk ik dat je nog thuis woont en je moeder voor je kookt ; je zal het met haar moeten bespreken , ook voor haar wordt het lastig overal op te letten. Het is echt iets wat je moet leren , maar als je er baat bij hebt en je voelt je weer helemaal toppie , dan wordt je dankbaar en dan ga je er ook echt voor , zeker weten! Maar , het kost tijd om het te leren en alle produkten te leren kennen , en het kost kracht om alle smakelijke tarwe-produkten (frikandellen en kroketten en zo) die eerst zo gewoon waren , nu te vermijden ! SUCCES!!!!!
Mary Keston
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 sep 2013, 22:10

Re: trage schildklier

Bericht door Mary Keston »

Op jouw vraag hoe ik om ga met taart op feestjes :-) kan ik je vertellen : in mijn proeftijd , dus die acht weken dat je vooral glutenvrij moet eten om jezelf te testen at ik beslist niks aan taart. Misschien een handje naturelchips maar dat was ook t enige. Nee ik was superstreng. Ook omdat anders de test niet meer een duidelijk beeld geeft. Nu zondig ik wel eens maar dan neem ik wel bijvoorbeeld een kwarkgebakje ipv een gebak met veel koek en deeg. Zelf bak ik apppeltaart van glutenvrij meel. En smul daar enorm van. Dus later een keertje zondigen is geen probleem. Is het teveel dan krijg je direct de volgende dag buikpijn en gewrichtspijn dus laat je het vanzelf wel achterwege . Succes
Plaats reactie