Waarden bij ouderen

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Gesina
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jan 2016, 21:24

Re: Waarden bij ouderen

Bericht door Gesina »

Hallo Kiek,

Bij toeval kwam ik dit bericht tegen en ik geneer mij.

Ik wil je na zo lange tijd nog hartelijk danken voor je werkelijk heel goede advies. Wat jammer dat ik het niet eerder deed. Ik heb me tot april 2017 uitstekend kunnen redden op 100 mcg thyrax, en wat was ik stabiel, met waarden TSH 0,5 en vrij T4 14. Ik was wat opstandig destijds, want voelde ik me uiteindelijk goed, moest er weer wat vanaf. Maar dat is dus prima uitgepakt.

Als ik het geheel nu met nuchtere ogen overzie, dan denk ik: in feite snapte ik niet dat ik me door de jaren heen goed had gevoeld op een vrije T4-waarde van 17, en ik vond het vreemd dat die waarde in de afgelopen jaren op 14 uitkwam, maar kennelijk toch goed genoeg voor mij was (achteraf gezien). Een lichaam heeft wellicht minder nodig vrije T4 nodig als je ouder wordt en daardoor wat minder bewegelijk bent. Door mijn longziekte ben ik ook niet zo fit meer, naar ik vermoed. Afijn, dit jaar wordt ik 75.

Goed, om het verhaal af te maken. Op de valreep moest ik vorig jaar overstappen op Euthyrox, want ook 100 mcg Thyrax bleek net iets te veel te worden. De tabletten van 25 mcg Thyrax waren op, en op het overstapmoment wist ik nog niet de nieuwe Thyrax al zo snel in de handel zou komen (of dat hetzelfde geweest was, weet ik dus niet). Ik ben 75 mcg Euthyrox gaan slikken uit voorzichtigheid, mijn huisarts had 88 mcg geadviseerd. Daar heb ik me tot augustus heel wel op gevoeld, maar daarna steeg de TSH van 0,4 naar 1 (met bijbehorende verminderde energie), en ik probeer nu al een tijd iets erbij te slikken, om op de aanbevolen 88 mcg uit te komen. Maar dat wil niet echt lukken. Afijn, dit red ik ook wel weer.

Ik hoop dat het goed gaat met jou en je familie.

Hartelijke groet, en nogmaals dank voor je info en geduld,
Gesina
Plaats reactie