Waarden bij ouderen

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Gesina
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jan 2016, 21:24

Waarden bij ouderen

Bericht door Gesina »

Hallo allen,

Ik ben geen regelmatige bezoeker, maar voor sommigen een oude bekende. Gezien mijn onderwerp, zou ik mijn vraag het liefst aan Kiek stellen, want dit is niet zo bekend en we hadden het er al eerder over. Mijn leeftijd is 72 jaar en val in de categorie van pakweg 60 tot 80 jarigen.

Voorop gesteld, ik slik nog steeds thyrax en heb nog voldoende in huis. Mijn apotheek heeft nl. steeds voldoende voorraad gehad. Maar desondanks zijn mijn waarden raar gaan doen.

Ik laat eens per jaar prikken en noem hieronder mijn waarden over 3 jaar.

TSH 0,70 - vrije T4 13
TSH 0,54 - vrije T4 14
Gisteren TSH 0,07 - vrije T4 17, bij ref, waarden lab 9 - 24

Ik slik al die jaren dezelfde hoeveelheid, nl. 118,75 mcg thyrax.

Hoe is het mogelijk dat ik zonder iets te veranderen op een dergelijk verschil ben uitgekomen, waar ik me trouwens heel goed bij voel, wat ik van daaróór niet kan zeggen. Ik kom hooguit wat moeilijker in slaap, slaap minder, maar ik heb vooral veel meer energie. Dat is zo heerlijk! Wel zijn de laatste tijd mijn wenkbrauwen bijna uitgevallen, maar dat kan de leeftijd zijn. Verder heel af en toe wat boezemfibrillen, maar daar was ik toch al bekend mee. Mijn polsslag wel door de regel wat hoger dan anders, nl. in de 70 en daarvoor in de 60. Dat vind ik nog het meest opvallend. Soms heb ik meer hongergevoel en wil blijven eten, maar lang niet altijd. Ik ben trouwens aangekomen i.p.v. afgevallen, zo je zou verwachten.

Toen ik jonger was (ik ben nu 20 jaar schildklierpatiënt), voelde ik me redelijk goed op TSH van 0,2 en een vrije T4 van 17, de vrije T4 die ik ook nu weer heb bereikt. Maar de TSH-waarde is toch te laag, en daarom niet goed? Is het misschien zo dat ouderen met een lagere vrije T4 toe zouden moeten kunnen? In onderzoeken onder ouderen meen ik gelezen te hebben dat de vrije T4 hetzelfde blijft, ondanks dat er minder schildklierhormoon wordt geslikt, waardoor de TSH juist hoger is. Bij mij gaat dat dan in elk geval niet op. Wie weet hier een verstandig woord over te zeggen? Vooral de waarden van ouderen onder ons zijn welkom, ter vergelijking.

De afspraak met de huisarts is nu om slechts 6,75 mcg minder thyrax te slikken.

Alvast bedankt voor reacties.
Laatst gewijzigd door Gesina op 10 mei 2016, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Waarden bij ouderen

Bericht door Kiek »

Hallo Gesina,

Een mogelijkheid voor het teveel aan levothyroxine:
je laat je waarden eenmaal per jaar prikken.
Misschien gebruikte je het vorig voorjaar nog Thyrax in potjes, en pas daarna blisters.
Dan krijg je een verlaagde TSH en een fiks verhoogde FT4.
Toenemende stapeling van steeds ietsje teveel Thyrax.
Dit is mij overkomen.

Het zou ook kunnen zijn dat je een ander lab hebt.
Of dat je schildklier aan de gang is gegaan.
Of dat je aanvankelijk iets slikte, met invloed op schildklierhormonen, waarmee je in de loop van het jaar bent gestopt.

Ik denk dat je het onderzoek van Gussekloo in 2004 van de Leiden 85-plus studie bedoelt. Het bleek dat gezonde 85-plussers gemiddeld een hogere TSH hebben. Terwijl 85-plussers met lage TSH’s gingen eerder dood gaan.
Ik herinner me dat ook jongere hypoërs die levothyroxine slikten toen prompt werden afgerekend op deze studie. Huisartsen beweerden dat bij hypoërs TSH’s van 4 mU/l al prima waren. Want zulke waarden hadden immers de gezonde oudste ouderen ook…….

Maar goed.
Als ik zulke waarden had als jij, dan zou ik als de wiedeweerga een dag of wat niets nemen, om mijn te grote voorraad T4 in m’n lijf versneld te verminderen.
In tegenstelling tot toen, blijf ik nu verre van onderdrukte TSH’s, of TSH’s onder de referentiewaarden.

Natuurlijk zul je je waarden ook verbeteren.
Ook al voelt het zo lekker.
Je hebt al last van ritmestoornissen en onderzoeken laten zien dat er een verminderde botdichtheid bestaat bij lagere TSH van < 0.1 mU/l.
Je herkent de hyperdingen zoals minder slapen, etc.

Verminderen van 6.25 µg zet met zulke verschillen in waarden (van normaal naar hyper) niet veel zoden aan de dijk.
Doe dan minstens het dubbele. Het dubbele is nog maar iets van 10%.

Succes met de aanpassing!

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gesina
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jan 2016, 21:24

Re: Waarden bij ouderen

Bericht door Gesina »

Hallo Kiek,

Dankjewel voor je super snelle reactie. Ik ben heel blij dat er iemand met mij meekijkt.

Een toenemende stapeling, daar lijkt het op, schrijf je. Dat zou kunnen als mijn schildklier weer mee is gaan doen, om de een of andere duistere reden. Ik gebruik al jaren thyrax uit de doordrukstrips (minderde bij toeval een ietsje, toen ik daaraan begon in 2014) en ik heb ook geen ander lab. Verder kan ik me niet herinneren dat ik iets slikte wat van invloed zou kunnen zijn geweest.
Mijn lab hanteert trouwens voor vrij T4 de waarden 9 - 24, dus is 17 heel leuk. (Dit in het eerste bericht erbij gevoegd.)

Inderdaad had ik ook al bedacht dat 1 keer per jaar prikken te weinig is, maar de nieuwe huisarts doet hier erg moeilijk over. Er mag alleen geprikt worden als je iets hebt gewijzigd in je dosering en dan nog wel op haar advies. Ik ben een beetje moegestreden, allang blij met een andere huisarts (die tenminste bij me thuiskomt als ik bijvoorbeeld flinke koorts heb), dus dacht: laat maar. Goed, je ziet wat je daarvan krijgt.

Je idee dat minderen met 6,25 mcg wel erg weinig is, kwam direct bij me op toen het werd voorgesteld. Ik ben dan ook vandaag gestart met alleen 100 mcg en wil bekijken hoe ik me daarop ga voelen. In het verleden ben ik een keer bij een waarde onder de 0,0 ertoe overgegaan om het dubbele te verminderen, zo jij ook voorstelt. Jouw advies voor een snelle drop, houd ik even in overweging. Ik hoop maar dat ik niet te lang die stapeling had, want ik heb al wat lichte botontkalking (enige jaren geleden ontdekt), waarvoor ik opnieuw een dexascan heb aangevraagd. We zullen het zien.

Ik ken het onderzoek onder de 85 plussers, maar daar doelde ik niet op. Wel erg dat jonge oudere hypo's daar de dupe van zijn geworden, dat wist ik nog niet. Maar ik meen ergens gelezen te hebben dat ouderen met hypo soms een kwart minder hoeven te slikken. Dat probeer ik terug te vinden. In feite slik ik al minder dan eerst. Ik ben toen ik een jaar of 60 was gezakt van 137,5 mcg naar 112,5 op advies van Dr. Jebbink (endo te Leiden), wat ik bij tijd en wijle naar gevoel heb opgehoogd met 6,25 om daarop jaren stabiel te zijn geweest.

Het is me duidelijk, het is niet goed, ook al zit ik op een plezierige vrije T4-waarde. Ineenstorting van botten is ernstiger dan snelle vermoeidheid.

Nogmaals mijn dank.

Vriendelijke groet,
Gesina
Gesina
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jan 2016, 21:24

Re: Waarden bij ouderen

Bericht door Gesina »

Dag Kiek,

Toch nog even een berichtje van mij, want ik snap het niet van die stapeling, die jij noemt.

Ik ben eigenlijk blij dat ik na vele jaren weer een fT4 van 17 heb (ref. waarden lab 9 - 24), waarop ik me eindelijk weer de hele dag 'normaal' voel. D.w.z. voldoende energie heb en langer dan anderhalf uur fysiek bezig kan zijn. Dat beviel mij zeer. Maar heb blijft vreemd dat ik op eenzelfde dosering doorgeschoten lijk. De onrustgevoelens die ik noemde, kunnen ook veroorzaakt zijn door langere tijd van stress en waren niet frequent aanwezig.

Goed, de TSH-waarde 0,07 is laag, maar net niet té laag. (0,04 zou te laag zijn, las ik bij de gegevens van Schildkliertje m.b.t. de onderzoeken hierover.) De fT4 is 17 valt op de helft van de referentiewaarden en was tot voor enkele jaren de waarde waarop ik me het beste voelde (16 -18). Ik denk dat ik er het beste aan die toch enkel 6,26 mcg te minderen, om verder doorschieten te voorkomen. Want dat er wat aan de hand is, valt niet te ontkennen na jaren stabiel te zijn geweest.
Ik zag dat ik gedurende een eerdere periode van stress (ergens 2001) ook onder de 0,0 ben gedoken met de TSH, met een fT4 van 22.

Misschien heb je nog iets op te merken?

Hartelijke groet,
Gesina
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Waarden bij ouderen

Bericht door Kiek »

Als je iedere dag een beetje teveel slikt, dan heb je de eerste periode geen last.
Totdat het stapeltje van beetjes teveel een groter stapeltje wordt, en later nog hoger.
Op een bepaald moment voel je dat, of wordt je door het lab daarop attent gemaakt.
Dat bedoel ik met stapeling.

Vergelijking met vroeger wordt ingewikkeld, want ieder lab vernieuwd de apparatuur in de loop der tijd, waarmee een precieze duiding van vroegere waarden met andere referentiewaarden eigenlijk weer waardeloos zijn.

Je TSH is heus te laag, Gesina.
Zulke lage cijfers zou je niet meer moeten willen.
Dat heb ik in de loop van deze jaren wel geleerd.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gesina
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jan 2016, 21:24

Re: Waarden bij ouderen

Bericht door Gesina »

Dankjewel voor je reactie Kiek,

Toch snap ik je niet. Je verhaal van de stapeling is duidelijk, dat had ik zelf ook zo verzonnen. Maar wat geeft dan aan dat er sprake is van een stapeling? De vrije T4-waarde is goed. Het totaal T4 misschien?

Verder merkt ik op dat jij met jouw vrije T4 net iets over de helft van de referentiewaarden van jouw lab kwam na een week, en hoopte op iets hoger (te lezen bij de Overstappers). Jouw lab.waarden zijn immers 7 - 17.
Ik kom dus net als jij met mijn vrije T4 net over het midden bij mijn lab.waarden 9 - 24 (heb ik opgevraagd). Dus met die 17 is niks mis, dacht ik.

Ik heb me in tijden niet zo goed gevoeld als nu al een poos het geval is: geen overmatige vermoeidheid meer, geen vreselijks ochtenden meer zodat ik me om 12.00 uur pas een beetje mens ga voelen. Wonderlijk genoeg kan ik niet naar de wc, zonder minstens 3 kiwi's te eten (moest vroeger, toch ik nog niet wist dat ik hypo was) en valt mijn haar nog steeds uit. Nu juist iets minder lijkt het, maar mijn wenkbrauwen weer wel. Ik heb al meer dan de helft minder haar op mijn hoofd. Ook heb ik een super droge huid, wat nu, sinds kort eigenlijk, minder is. Dat mijn hart weleens fladdert is altijd al zo geweest, nu ik er goed over nadenk. En het slechte slapen dat ik erbij noemde, is ook al veel langer zo. Chronische stress is een belangrijke oorzaak. En dan nog aankomen ook.

Ik weet het niet, ik snap dus ook jou niet echt. Het spijt mij. Ik voel me wel een beetje moedeloos hieronder worden. Ik heb geen hoge pet op van mijn huisarts en van mijn vorige, die mijn eerdere TSH van 0,01 geen probleem vond (meerdere jaren geleden), ook niet. Waar moet een mens dan terecht?

En ja, ik vind mijn TSH ook wel te laag. Maar ik hyper niet: niet te warm, niet van die klamme bibberhandjes. Hooguit wat te hoge hartslag, maar het is ook wel warm nietwaar?

Afijn, ik zie het wel weer...

Hartelijke groet,
Gesina
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Waarden bij ouderen

Bericht door Kiek »

Het gaat niet over een FT4 die iets over de helft is, Gesina.
Het gaat over een FT4 die bij jou hoort.
En die kan laag zijn, of hoog. Of rondom het midden.

Een ding is zeker:
als je TSH te laag is, dan is de bijbehorende FT4 absoluut te hoog!
En dat is niet goed voor je lijf en leden.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gesina
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jan 2016, 21:24

Re: Waarden bij ouderen

Bericht door Gesina »

Hallo Kiek,

Moet ik er dan op rekenen dat ik op oudere leeftijd een lagere FT4 nodig heb? Ik heb gelezen, ooit (vind het maar niet terug), dat ouderen minder schildklierhormoon hoeven te slikken, maar dat de Ft4 hetzelfde blijft. Mede daardoor ben ik zo vasthoudend.

Wat moet ik denken van de volgende hypo-klachten:
- verstopping die me per dag 3 kiwi's kost (ik eet verder prima hoor, vezels en fruit genoeg buiten de kisi's)
- huidschilfers die mijn huid wit doen kleuren, en die door ondergoed en mijn T-shirt heenkomen
- haaruitval zodat er kale plekken ontstaan
- grote vermoeidheid kan, bij zowel hypo als hyper.

De laatste twee symptomen, heb ik al zeker 3 jaar, dus ook bij een redelijke TSH van pakweg 0,7

Ik weet wel dat klachten ook a-typisch kunnen zijn, maar vooral in het eerste geval lijkt me van niet, terwijl dit merkwaardig euvel juist van de laatste tijd is. Wat mijn haar betreft, dacht ik dat het de leeftijd was, maar het is te erg, én van de afgelopen 3 jaar.

Het zou fijn zijn als je nog een keel je licht hierover wilt laten schijnen.

Ik zou willen dat er studies waren te vinden over pakweg 65 - 75 jarigen, die al langdurig schildklierhormoon slikken.

Ik slik nu 3 dagen braaf 100 mcg. en zie wel.

Hartelijke groet,
Gesina
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Re: Waarden bij ouderen

Bericht door ineke »

Hoi Gesina,


ik zou - mijns inziens - niet zo vast leggen op waarden van ouderen.
Dat onderzoek waar jij op doelt is mij ook bekend.
Maar...

Mijn oom is daar de dupe van geworden.
In 2012 waren zijn waarden al niet goed.
Ha kwam ook met dat onderzoek naar voren.

Ha heeft het nadien op de loop gelaten ondanks dat de TSH en FT4 waarden steeds meer achteruit gingen.
Maar gelukkig heeft het ziekenhuis ingegrepen.

Sedert een aantal maanden zit mijn oom zijn verdere leven vast aan sk-hormoon.
Helaas heeft hij ook hoge antistoffen ontwikkeld.
Hij heeft nu dus eveneens ziekte van Hashimoto.


.
Gesina
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jan 2016, 21:24

Re: Waarden bij ouderen

Bericht door Gesina »

Morgen opnieuw proberen .............
Plaats reactie