Ogen plotseling achteruit gegaan

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Bep
Berichten: 54
Lid geworden op: 17 okt 2013, 09:37

Ogen plotseling achteruit gegaan

Bericht door Bep »

Hallo allemaal,
Sinds 5 jaar neem ik thyrax na 'de slok' omdat toen mijn sk te snel werkte en ik ernstige hartklachten had. Na een lange tijd was ik goed ingesteld (0,050 thyrax.) Ongeveer een jaar geleden merkte ik toen we terug kwamen van vakantie dat ik verkeersborden boven de weg (die hele grote) pas kon lezen als we er vlak bij waren. Ook de tv gaf problemen met de ondertiteling, dus we kochten een grotere.

Ik liet mijn ogen opmeten en de opticien was stomverbaasd en hij zei: Al geef ik het sterkste glas wat uw ogen verdragen, dan nog ziet u behoorlijk slechter dan bijv. 4-5 jaar geleden. Wacht nog een poosje, misschien is het van medicijnen zoals prednisolon in combinatie met anti-biotica. Die had ik 2 mnd ervoor juist gebruikt wegens een beginnende longontsteking.

We zijn nu een jaar verder en er is weinig veranderd, mijn linkeroog (het beste :o helaas) is het ergst. Autorijden doe ik maar niet.
Ik heb geen bolle ogen, geen pijn of druk er op, en geen ontstekingen. Ik zie wel af en toe dubbel, om alles zit dan een randje.
Kan dit toch met de sk te maken hebben?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ogen plotseling achteruit gegaan

Bericht door Kiek »

Hallo Bep,

Wie weet komt het van je schildklier.

Het kan ook best dat het een gewoon verschijnsel is van het ouder-worden.
Zo heb ik last van toenemende ouderdoms 'oog-aanpassingsproblemen'.
'k Heb steeds meer brilletjes rondslingeren voor steeds meer toepassingen.

Heb je d'r 's ochtends meer last van?
Zien je ogen er in de spiegel anders uit?
Ben je scherp ingesteld op levothyroxine?
Of rook je misschien?

Misschien valt het je schildklier niet te verwijten.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bep
Berichten: 54
Lid geworden op: 17 okt 2013, 09:37

Re: Ogen plotseling achteruit gegaan

Bericht door Bep »

Hallo kiek, bedankt voor je reactie.

Het lijkt ook bij mij erg wisselend en ik heb lang gedacht, vermoeide ogen, een verkoudheid, maar het verbaasde me dat het in een paar weken zo achteruitvloog. Misschien was het al even langer aan de gang, maar reed ik geen auto in die maanden. In je eigen huis en buurtje merkte ik het misschien niet zo op. Vertrouwde beelden, daar hoef je niet zo op te letten.

Nee, er is absoluut geen verandering te zien aan de buitenkant. 's Morgens heb ik niet meer last dan 's avonds. Soms helpt knipperen maar dat is maar een minuutje. En ik ben pas 3 weken geleden over gestapt op levothyroxine, en moet langzaam opbouwen van 0,050 thyrax naar 0,075 levo. Voorlopig 3 mnd 0,0625 Maar de problemen met de ogen speelt nu een jaar. En ja ik rook al 55 jaar.

Wel heb ik kort voor de oogproblemen een dagenlange extreem zware hoofdpijn gehad met gekleurde lichtflitsen en ik kreeg een hersenscan. Er was niets te zien dus misschien migraine?
Binnenkort ga ik weer eens ogen opmeten, je hoort van mij, fijne dag nog
Bep
Berichten: 54
Lid geworden op: 17 okt 2013, 09:37

Dubbel zien

Bericht door Bep »

Na het verslechteren van mijn ogen werd ik aan staar geopereerd ong. febr en mrt 2018. Na een paar moeilijke dagen die ik in complete duisternis moest doorbrengen, wegens extreem veel last van licht, bleek het goed geslaagd. Ik nam een nieuwe bril en zag weer messcherp .
Na een paar weken begon ik weer met autorijden.

Al bij de 3de rit leek het of de weg bewoog, de witte strepen schoven over elkaar en auto's kwamen van alle kanten op me af. Na enkele testen werd duidelijk, ik zag na een paar meter alles dubbel. Ook op tv. Dichterbij geen last.
Een soort scheel van beide ogen (naar de neus toe) zien was de conclusie. Een hersenscan met contrast vloeistof wees niets bijzonders uit.
Volgens de oogarts komt dit af en toe voor, spontaan en verdwijnt soms na 4-6 maanden.

Nu heb ik tijdelijk een heldere sticker met soort lamellen op mijn brillenglas dat corrigeert goed. Als het bevalt, en het scheel zien blijft, kan dit in het glas geslepen worden.
Kan dit iets met de schildklier te maken hebben? Ik heb geen dikke ogen, geen ontsteking, niet uitpuilend,en ook geen pijn bij, of aan de ogen.

Heeft dit toch iets met de schildklier te maken? Heeft iemand dit ook wel eens gehad, of nog?

Waarden van de sk:
23-07-2018: FT4 15.3 / TSH 2.45
09-01-2018: FT4 14.1 / TSH 1.13
11-08-2016 FT4 14.7 / THS 1.92 T3 1.68
Van 2017 geen uitslagen door dotteren stent in been en borstkanker.
Bep
Berichten: 54
Lid geworden op: 17 okt 2013, 09:37

Re: Ogen plotseling achteruit gegaan

Bericht door Bep »

Dankjewel, Kiek.

De oogarts zei: de buitenste oogspieren lijken wat verlamd. Dat zou, omdat geen andere oorzaken gevonden werden, met de sk te maken kunnen hebben. Ook een operatie is mogelijk, maar dat stel ik uit tot het nog erger word. Jammer voor jou :P Maar ik ben toch wat gerustgesteld
Bep
Berichten: 54
Lid geworden op: 17 okt 2013, 09:37

Re: Ogen plotseling achteruit gegaan

Bericht door Bep »

Weet ik Evelien, vandaar nu 3 mnd sticker, tussentijds naar endo en dit bespreken. Mocht iets ophogen niet werken, dan later geslepen glas in 1 van mijn 2 brillen. Pas later, (misschien!) opereren overwegen, als dit allemaal niet zou werken na bijv. 1-2 jaar is de afspraak.
Bedankt voor het meedenken. En excuses voor 'Kiek' :oops:
ElsLammie
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 aug 2015, 23:23
Locatie: Emmen

Re: Ogen plotseling achteruit gegaan

Bericht door ElsLammie »

Ook ik herken je oog klachten, het gevoel van scheel kijken, dubbel zien en vooral vaag/blurred.
Dingen zien bewegen die normaal niet bewegen herken ik ook zeker.

Ik heb geen auto, doe alles met de fiets en ook dat is best lastig met bovenstaande klachten

Ik heb sinds dit jaar ook glazen met prisma, en dat helpt zeker al merk ik wel dat nu mijn schildklier waarden weer schommelen ik ook weer meer last heb van oogklachten. De waarden waren gelukkig niet achteruit gegaan maar goed moest dus wel een nieuwe bril.
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: Ogen plotseling achteruit gegaan

Bericht door Linrose »

ik ervaar ook heel wisselend van scherp en dan weer wazig zien.(ik heb wel al lenzen) Mijn schildklier is na schildklierontsteking eerst te snel daarna te traag gegaan. ik heb levothyroxine gebruikt voor te traag, nu niks om de schildklier de kans te geven het zelf op te pakken. Hij blijft wat traag maar wel in herstel, juist nu is het heel wisselend hoe mijn zicht is. Ik ervaar ook hoofdpijn, en wijd dit ook aan mijn ogen. Ik heb het gevoel dat dat fluctueren van waarden er niet echt goed aan doet...

gr Lin
Bep
Berichten: 54
Lid geworden op: 17 okt 2013, 09:37

Re: Ogen plotseling achteruit gegaan

Bericht door Bep »

Hallo allemaal
We zijn weer een aantal maanden verder en ik zie nog steeds dubbel. (zonder aangepaste bril) Gelukkig heb ik nu een bril met prisma glazen die dat goed oplost, ik rijd zelfs weer met de auto. Maar de neuroloog waar ik al eerder kwam om van alles uit te sluiten wat het dubbelzien betreft kwam vorige maand met een voorstel. Onderzoeken naar de spieren, omdat ze aan.: Oculaire Myasthenie denkt. Wie heeft hier van gehoord, last van, of weet wat meer? Alvast bedankt
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Re: Ogen plotseling achteruit gegaan

Bericht door ineke »

Bep,

Bep schreef: 02 apr 2019, 10:05 Onderzoeken naar de spieren, omdat ze aan.: Oculaire Myasthenie denkt. Wie heeft hier van gehoord, last van, of weet wat meer? Alvast bedankt
Bep, ik heb er zelf geen ervaring mee, maar misschien hebt je nog wat aan onderstaand info?


Vereniging
https://www.spierziekten.nl/overzicht/m ... gravis-mg/

Folder:
https://www.spierziekten.nl/fileadmin/u ... -A4-MG.pdf



Artikel in Ned. Tijdschrift voor Geneeskunde
Oculaire myasthenia gravis
Diagnose vaak pas laat gesteld
Bianca van den Berg, Mariëlle Wohlgemuth en Cees C. Tijssen

https://www.ntvg.nl/system/files/publications/a3241.pdf



Sterkte met de onderzoeken.

.
Plaats reactie