Ogen plotseling achteruit gegaan

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met aandacht voor klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Bep

Re: Ogen plotseling achteruit gegaan

Bericht door Bep » 02 apr 2019, 10:05

Hallo allemaal
We zijn weer een aantal maanden verder en ik zie nog steeds dubbel. (zonder aangepaste bril) Gelukkig heb ik nu een bril met prisma glazen die dat goed oplost, ik rijd zelfs weer met de auto. Maar de neuroloog waar ik al eerder kwam om van alles uit te sluiten wat het dubbelzien betreft kwam vorige maand met een voorstel. Onderzoeken naar de spieren, omdat ze aan.: Oculaire Myasthenie denkt. Wie heeft hier van gehoord, last van, of weet wat meer? Alvast bedankt

ineke

Bericht door ineke » 05 apr 2019, 10:46

Bep,

Bep schreef:
02 apr 2019, 10:05
Onderzoeken naar de spieren, omdat ze aan.: Oculaire Myasthenie denkt. Wie heeft hier van gehoord, last van, of weet wat meer? Alvast bedankt
Bep, ik heb er zelf geen ervaring mee, maar misschien hebt je nog wat aan onderstaand info?

Vereniging
https://www.spierziekten.nl/overzicht/m ... gravis-mg/

Folder:
https://www.spierziekten.nl/fileadmin/u ... -A4-MG.pdf

Artikel in Ned. Tijdschrift voor Geneeskunde
Oculaire myasthenia gravis
Diagnose vaak pas laat gesteld
Bianca van den Berg, Mariëlle Wohlgemuth en Cees C. Tijssen

https://www.ntvg.nl/system/files/publications/a3241.pdf

Sterkte met de onderzoeken.

.

Bep

Bericht door Bep » 17 apr 2019, 16:23

Hallo Ineke,

Hartelijk bedankt voor je tips. Een late reactie, want ik kom hier niet dagelijks. Enkele had ik al gevonden, maar ik zag ook nieuwe informatie.
A.s. vrijdag is het onderzoek. Ik laat wat weten

BB1100XX

Bericht door BB1100XX » 03 mei 2019, 09:03

Dag Bep.

Reagerend vanuit mijn eigen ervaring zonder alle links gelezen te hebben of op zoek te zijn gegaan naar een zelf-diagnose.

Het probleem van het dubbel en het wazig zien.
Het slecht diepte kunnen inschatten en daarvoor een prisma bril te dragen herken ik maar al te goed.
Dit probleem heb ik ook.

Wat ik gemerkt heb is dat mijn ogen prima zonder bril kunnen functioneren op het moment dat ik beter in de medicijnen zit.

Als je goed bent ingesteld en je spieren weer normaal werken kan het net zo goed weer over zijn en kan je zonder prisma glazen door het leven.

Succes!

Bloem17

Bericht door Bloem17 » 06 mei 2019, 17:37

Hi, ik heb ook een prisma bril.
En ook ik merk duidlijk verschil in mijn oogfunctie als mijn schildklierwaarden veranderen.

Nu zie ik bijv weer diepte zonder de bril en een paar weken terug toen mijn lijf weer even flink van het padje afwas had ik hem weer nodig.

Bep

Bericht door Bep » 12 mei 2019, 01:58

Hoi BB1100XX
Bij mij gaat het niet zozeer om wel/geen diepte te kunnen inschatten. Zodra ik de bril afzet zie ik bijv. mijn man, de deurknop, of de nieuwslezers op tv, 2 keer. Glashelder en naast elkaar. Ondertitels zijn dan niet meer te lezen natuurlijk, die staan half over elkaar heen. Verder gelegen voorwerpen bewegen langzaam door elkaar naar het midden. Dus op de weg zie ik dan 2 middenstrepen, 4 lijnen links en rechts soms is er dan ook nog een afslag of paralelweg en al die lijnen lijken van 2 kanten in elkaar te vloeien naar het midden toe. De paralelweg schuift op de hoofdweg en ipv 5 auto's die voor me rijden komen er van 3-4 kanten wel 10 auto's op me af. Pas als die heel dichtbij zijn, is het beeld een beetje te begrijpen. Angstaanjagend dus en levensgevaarlijk. Met bril gaat het prima.

Het onderzoek is nog niet gedaan omdat ik ziek was (verkouden en erg schor) Er lag een infuus klaar, operatie jasje en ik zou 2 injecties krijgen met een extra sterk medicijn tegen die eventuele occulaire myastenie. Als ik dan na een uur of 2 niet meer dubbel zou zien, kon die OM de reden zijn Blijkbaar gevaarlijk, want het infuus was: Om direct te kunnen ingrijpen als er iets mis zou gaan. Ook griezelig dus. Het was volgens de neuroloog slecht voor hart, longen en mijn slokdarm, waarmee ik met alledrie nogal ernstige problemen heb. Ik vond het helemaal niet erg op dat moment naar huis gestuurd te worden.

Bloem17

Bericht door Bloem17 » 12 mei 2019, 08:59

Ik herken je klachten wel in lichte maten.
Bij mij noemde ze dat fixatie disperatie.

Kiek

Bericht door Kiek » 13 mei 2019, 11:25

Hallo Bep,

Je oogonderzoek krijgt toch nog wel een vervolg?

Bloem geeft fixatie disperatie in overweging.
Nieuw voor mij. In de voorbeelden op de plaatjes herken ik mijn beeld.

Bep, ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

laura
Contacteer:

Bericht door laura » 13 mei 2019, 14:17

hallo Bep,

Als jij zonder bril alles dubbel ziet en als je met bril alles goed ziet, dan doet jouw bril blijkbaar zijn werk.
Tenminste, dat was de uitleg van mijn oogarts toen ik hem vroeg naar de voegen in de badkamer die ik dubbel zie.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.

Bloem17

Bericht door Bloem17 » 13 mei 2019, 17:31

Hi,

Een vriendin van mij heeft een scholing gedaan oevr fixatie disperatie omdat sommige kinderen de diagnose dyslexie krijgen terwiijl ze met een aangeaste bril wel goed kunnen lezen.
Die kinderen kijken niet gelijk met hun ogen.
Ze is in al die jaren geen oogarts tegen gekomen die daarvan wist.
Er zijn een paar optometristen die zich daarin verdiept hebben.

Mij heeft een aangepaste bril heel veel goeds gedaan, kreeg daarbij ook oefeningen.
Nu alles wat beter op de rit zit, schildklier/ b12 heb ik die bril niet meer nodig.
Moet wel zegen dat ik het niet in extreme mate had.

Plaats reactie