Even voorstellen, José

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
JoSe
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2016, 12:48

Even voorstellen, José

Bericht door JoSe »

Goedemiddag allemaal,
Mijn naam is José, 53 jaar en sinds januari 2014 bekend met een traag werkende schildklier.
Bij toeval achtergekomen door tijdens een jaarlijkse bloedtest ook maar eens de schildklierwaarden mee te nemen i.v.m.
vage klachten en vooral veel hoofdpijn.
Aanvankelijk begonnen met Thyrax (3mnd) maar de indigokarmijn die het tabletje zijn blauwe kleur geeft gaf bij mij bijwerkingen. Overstap naar Euthyrox ging goed en zonder klachten. De dosering die ik per dag slik is 1x 37 microgram per dag.
Mijn hoofdpijnklachten zijn verminderd, en ipv dat ik veel rillerig was heb ik het nu juist vaak erg warm, maar daar zullen de leeftijdgebonden hormonen ook de oorzaak van kunnen zijn neem ik maar aan. Omdat ik niet zomaar alles klakkeloos wil aannemen van wat me wordt voorgeschreven ben ik op jullie forum gaan lezen waar andere mensen tegen aanlopen of dat er misschien tips zijn ter verbetering van de schildklierfunctie zonder dat daar direct verhoging van medicatie bij komt kijken. Momenteel voel ik mij prima.
Mocht daar verandering in komen ga ik in eerste instantie uit van het advies van mij huisarts.
In de komende maand worden mijn waarden opnieuw bekeken, ik heb ze van de vorige keer niet paraat, maar ik weet dat het op de ondergrens van goed zat. Huisarts noemde 10, en na jullie verhalen te hebben gelezen gaat dit denk ik om T4.
Voor nu laat ik het hierbij.
Ik lees graag met jullie mee.
Groet,
José
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Even voorstellen, José

Bericht door laura »

hallo José,

Welkom bij het Schildklierforum.
Handig is inderdaad om je tsh- en fT4-waarden bij te houden met het bijpassende gevoel en de dosis euthyrox.

Je slikt wel een heel lage dosis.
Ik ben dus wel benieuwd naar de tsh en fT4 waarmee je begon met de euthyrox.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
JoSe
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2016, 12:48

Re: Even voorstellen, José

Bericht door JoSe »

Dank je Laura.
Dat ga ik zeker doen.
Al lezend was ik tot die conclusie gekomen dat ik qua dosering niet mag klagen.
Wat betreft die dosering, ik ben in jan 2014 begonnen met Thyrax 25 vervolgens Euthyrox 25 en tussendoor regelmatig bloedonderzoek voor bepalen van de juiste dosering en bij 1,5 tabletje kreeg ik in mei 2014 nog last van versnelde hartslag bij 1,25 tabletje niet, maar een uitslag die net wel of net niet goed was. Nu kan ik die dosering wel aan, heb het alleen vaak te warm. Komend onderzoek is het eerste na 3mnd gebruik van 1,5 tabletje per dag.
Tot nu toe heb ik altijd voor het bloedprikken, dat nuchter in de ochtend gebeurd en altijd bij hetzelfde lab, mijn medicijnen ingenomen.
Ik lees nu hier en daar dat dit een vertekend kan geven van de werkelijke waarden in het bloed.
Wat doen jullie?
Ik zal mijn ha daar ook over raadplegen want ik kan me voorstellen dat als ik ze nu niet zou innemen, ineens heel andere getallen uitkomen t.o.v de vorige keren. Op het labformulier wordt wel altijd vermeld dat ik ze heb ingenomen.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Even voorstellen, José

Bericht door Teun »

Dag Jose, voor het bloedprikken hoef je wat eten en drinken betreft niet nuchter te zijn. Het gaat juist om het niet geslikt te hebben van de medicatie en omdat de meeste mensen de medicatie een half uur voor het ontbijt slikken wordt er over nuchter zijn gesproken. Maar zoals ik al zei kun je best eten, dan prikken. Daarna moet je echter ongeveer 3 uur wachten voor de om je medicatie in te nemen om deze goed op te laten nemen.
Plaats reactie