Nieuw: trage schildklier te snelle ophoging

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Sonja75
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 sep 2013, 15:35

Nieuw: trage schildklier te snelle ophoging

Bericht door Sonja75 »

Via de groep op facebook hoorde ik van dit forum. Ik ben nogal nieuw met schildklierproblemen en heb dan ook een lang verhaal.

Ik heb nooit echte gezondheidsklachten gehad (ik heb alleen een chronisch te kort aan vitamine B12 en word daarvoor geprikt) en dit jaar ben ik succesvol gestopt met roken. Ik ben dit jaar best veel aangekomen, hoewel ik niet meer at dan voor het stoppen met roken. Toch weet ik mijn gewichtstoename daaraan.Tot eind juli, ineens begon ik op te zwellen en zag ik eruit als een michelinmannetje. Lopen ging bijna niet meer.

Op 12 augustus kreeg ik de diagnose dat ik een trage schildklier heb. Mijn t4 was minder dan 3 en mijn tsh zat op meer dan 100. Ook had ik enorm veel vocht vastgehouden. De huisarts begon met Euthyrox 50. Dat ging op zich best goed. Na 2 weken zat mijn t4 op 8,5 maar was de tsh nog steeds meer dan 100. Toen is besloten mij op te hogen naar Euthyrox 100. Dit was 27 augustus. Vanaf dat moment is de ellende begonnen, ik kreeg enorme hartkloppingen, zweten en benauwd en rare trillingen door mijn lijf. Het was op den duur zo erg dat het leek alsof ik een hartprobleem heb.

Zaterdag 14 september belandde ik dan ook op de spoedeisende hulp hartbewaking. Daar helemaal doorgelicht maar niets gevonden. Bloedenzymen wezen uit dat ik geen hartaanval had gehad en ook dat er niets accuuts op dat moment aan de hand was. Mijn t4 was toen 9 en mijn tsh zat op 43. Wel had ik een hoge bloeddruk en vanwege het overgewicht (mijn lengte is tekort voor het gewicht zoals de arts dat zei) kreeg ik daar toch medicijnen voor mee. Ook zal ik in oktober een fietstest moeten doen.

Vanaf dat weekend durfde ik geen 100 meer te slikken en heb dus minder geslikt. De woensdag erna, weer dezelfde aanval maar nu met uitstraling naar de linkerkant. Ecg bij de huisarts maar alles ok. Na contact met de internist belandde ik op de spoedeisende hulp bij de internist. Wederom niets gevonden qua hart, het was waarschijnlijk een overdosering van de Euthyrox. De waarde van de t4 was goed maar de waarde van de tsh was iets gestegen naar 45. De volgende dag naar de poli voor een afspraak met de internist. Zij gaf aan dat het waarschijnlijk een overdosering was. Ook gaf zij aan dat het ophogen na twee weken eigenlijk niet nodig was geweest. Het kon best langzamer, omdat de bloedwaarden hadden laten zien dat er iets gebeurde. Wel gaf ze aan dat ik vanwege de waarde toch wel meer medicijnen nodig heb maar dat dat voorlopig nog even niet aan de orde is.

Ik slik nu dus 50 en moet 7 oktober bloedprikken en dan heb ik 10 oktober een afspraak.
Helaas heb ik nog steeds last van een constant branderig gevoel op de borst en ook heb ik nog regelmatig zweetaanvallen en stekende pijn. Daarnaast heb ik regelmatig last van duizeligheid en pijnlijke doodse handen. Ik had ook af en toe last van benauwdheidsaanvallen, gisteren was de eerste dag dat ik daar even geen last van had (afkloppen). Ik vind deze aanvallen erg eng en mijn vraag is dan ook zijn er meer mensen die dit herkennen en hier last van hebben? Kent iemand het branderige gevoel op de borst, alsof je je eigen huid niet kunt aanraken?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Nieuw: trage schildklier te snelle ophoging

Bericht door laura »

Beste Sonja,

Welkom op het Schildklierforum.
Ik heb een paar witregels in je bericht gevoegd, dat leest net iets makkelijker.

Dat snelle ophogen lijkt wel mode te worden.
Het kan best zijn dat veel mensen zich daar wel goed bij voelen.
Maar je hoort wel vaker dat het niet vanzelf gaat.

De nieuwe huisartsenrichtlijn geeft aan snel ophogen nu de voorkeur.
Er bestaat ook een langzamer mogelijkheid. Ik kan me zo voorstellen dat die manier van ophogen prettiger is voor jou.

Op pagina 7 in genoemde link kun je er meer over lezen:
NHG-Standaard Schildklieraandoeningen (huisartsen, 2013): http://www.schildklier.nl/media/www_sch ... ing%29.pdf


En: ik verplaats deze discussie naar Hypothyreoïdie.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Mary Keston
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 sep 2013, 22:10

Re: Nieuw: trage schildklier te snelle ophoging

Bericht door Mary Keston »

Beste Sonja ,
Mijn huisarts had in 2009 een heel andere theorie ; beginnen met 0.025 gedurende minimaal 2 of drie maanden ,daarna bloedprikken, daarna ophogen naar 0.050 weer 2 of drie maanden , weer bloedprikken , ophogen naar 0.075 , en toen weer minimaal drie maanden , eventueel 6 maanden , tussentijdes bloedprikken. Verklaring was ; het hele lichaam en alle organen moeten de tijd hebben om zich aan de kunstmatige schildklierhormoon aan te passen , dat is een heel langzaam proces en dat moet je de tijd geven , omdat zelfs dat niet helemaal lekker ging hebben we zelfs opgehoogd met0.0125 , zo heb ik hele lange tijd op 0.0875 gezeten.
Bij dit verhaal verbaasd het de enorme snelheid van ophogen .
groetjes , Mary
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Nieuw: trage schildklier te snelle ophoging

Bericht door Jenny »

Sonja,

Zó heb ik het ook geleerd. In het Farmaco Therapeutisch Kompas staat het ook zo: Bij ouderen, coronaire hartaandoeningen en bij ernstige of langbestaande hypothyroïdie wordt een lagere startdosis aanbevolen (bv. 12,5 microg/dag) die met lange intervallen langzaam wordt verhoogd (bv. 12,5 microg elke 14 dagen).

Zie: http://www.fk.cvz.nl/preparaatteksten/l ... roxine.asp

Overigens hebben meer mensen hier last van. Ik moet ook altijd per kwartje ophogen of verlagen, anders heb ik net zulke klachten.
Laatst gewijzigd door Jenny op 25 sep 2013, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Sonja75
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 sep 2013, 15:35

Re: Nieuw: trage schildklier te snelle ophoging

Bericht door Sonja75 »

Beste Suze en Mary,

Bedankt voor jullie berichten.
Ik zal de richtlijn gaan lezen.

Mijn moeder heeft ook een schildklierprobleem en haar internist heeft de ophoging precies zo gedaan als bij jou Mary.
Ik was dan ook helemaal verbaasd dat ik zo snel moest ophogen, ik was pas twee weken met 50 bezig.
Nu ik zo heftig heb gereageerd zijn ze aan het praten over een verhoging met 12,5. Hopelijk gaat dat wel goed.

Groeten
Sonja
Sonja75
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 sep 2013, 15:35

Re: Nieuw: trage schildklier te snelle ophoging

Bericht door Sonja75 »

Hallo Jenny,

Later hoorde ik dat ik vanwege mijn myxoedeem inderdaad veel langzamer had moeten ophogen, maar ja toen zat de dosis er al in.

Groeten
Sonja
Jacoline
Berichten: 47
Lid geworden op: 18 sep 2013, 15:15

Re: Nieuw: trage schildklier te snelle ophoging

Bericht door Jacoline »

Hoi Sonja,

Inderdaad werd er bij jou snel verhoogd. Bij mij werd dat elke 6 weken gedaan en dat ging prima. nu zit ik op 0,075 mg.

Ik heb zelf ook regelmatig last van pijn op mijn borst, soms inderdaad ook branderig gevoel en soms (gevoel van) hartkloppingen. (die steken heb ik bij mij toch het gevoel dat die van mijn long(en) afkomstig zijn...) verder heb ik regelmatig last van benauwdheid, regelmatig ook zo erg dat ik het gevoel had geen lucht meer te krijgen waardoor ik in paniek raakte en ging hyperventileren. Ik vond dat ook wel een beetje eng en daarom ben ik een poosje geleden naar de dokter gegaan om na te laten kijken of mijn hart/ longen in orde zijn. er is toen wel uitgekomen dat dat ik (in)spanningsastma heb wat bij mij die benauwdheidsaanvallen verklaard. Ik ben nog steeds niet af van de hyperventilatie in stresssituaties zorg ik dat ik mijn inhalator bij mij heb en dat ik, als ik merk dat ik het benauwd heb, de oefening doe die ik van de fisio heb gekregen (handen op je buik leggen en door je buik ademen 2 tellen in, 3 tellen uit).

Ik las dat je helemaal onderzocht ben, maar zijn je longen ook nagekeken op bijvoorbeeld astma of iets in die richting? dat zou die benauwdheidsaanvallen kunnen veroorzaken.

Ik krijg ook wel eens in rust als ik geen spanning ofzo heb zo'n benauwdheidsaanval/astma-aanval en het is dan echt een rotgevoel. heb jij bij zo'n aanval ook het gevoel dat je longen worden dichtgeknepen? Misschien dat je voor die benauwdheid een astmatest kan doen ? dan kan je dat in ieder geval uitsluiten als je dat nog niet heb gedaan en als er toch uit zou komen dat je astma hebt, kan je medicijnen krijgen en dan hoop ik dat die klachten minder worden....

Verder kunnen mensen met een te trage schildklier ook nog wel eens last van hartkloppingen/ hartritmestoornissen hebben. Ik heb er verder geen verstand van maar ik zou het 10 oktober toch nog eens met je arts deze klachten bespreken.

Laat maar weten hoe het 10 oktober is afgelopen bij de dokter en of je al wat meer weet over je klachten of dat er nog stappen worden ondernomen om het te onderzoeken.

Nou heel veel sterkte in ieder geval komende tijd en ik hoop dat je wat hebt aan mijn verhaal ;)

Groetjes Jacoline
Heleen
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2013, 03:40

Re: Nieuw: trage schildklier te snelle ophoging

Bericht door Heleen »

ook ik ben bekend met hartkloppingen, pijn op de borst en wat benauwdheidsklachten. Ik had het vooral in de periode na de jodiumslok. De schildklier ging trager werken. Ik ben 3 maanden mee aan het tobben geweest, ben toen 3 keer met de ambulance afgevoerd. Tevens drie keer zelf op SEH geweest. Bij de laatste keer hebben ze mij opgenomen op de hartafdeling, ik heb toen hartcatherisatie gehad en bij pijnklachten werd er ECG gemaakt. Na 5 dagen alles op een rijtje gezet, bleek dat de schildklier te langzaam werkte, en moest stoppen met strumazol en thyrax en 6 weken later terug komen. Er waren geen gekke dingen te zien op hartcaterisatie en ECG. Nadat ik gestopt was met medicatie verdwenen de klachten. 3 maanden later ben ik thyrax gaan slikken, en op een rustige tempo, en sindsdien heb ik geen last meer van. Alleen bij hevige emotionele spanning, dan komen alle klachten terug. Dus die probeer ik te vermijden.

het is heel vervelend, ik snap het...pfff..
Sonja75
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 sep 2013, 15:35

Re: Nieuw: trage schildklier te snelle ophoging

Bericht door Sonja75 »

Hoi jacoline,

Er zijn van mijn longen wel foto's gemaakt en dat zag er goed uit. Verder is er geen onderzoek naar astma ofzo gedaan. Nu ik een tijdje verder ben en op de 50 ben is de druk op de borst minder geworden. Ook het branderige gevoel is niet meer de hele dag aanwezig. Helaas is het nog niet helemaal weg dus ik ga er 10 oktober wel even naar vragen.
Verder zijn alle ecg's steeds goed. Ik moet over anderhalve week wel een fietstest doen.

Ik hou je op de hoogte hoe het afloopt.

Groetjes
Sonja
Sonja75
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 sep 2013, 15:35

Re: Nieuw: trage schildklier te snelle ophoging

Bericht door Sonja75 »

Nou donderdag bij de internist geweest: nieuwe waarden:
tsh 41, t4 10, 5 en ik heb anti-tpo 1200.
Omdat de waarden nog niet goed zijn gaan we nu ophogen met 12,5 mg.

Langzaam aan zijn de hartkloppingen minder geworden. Wel ben ik af en toe nog benauwd maar dit kan ook aan een trage schildklier liggen. de internist denkt dat de klachten echt zijn van de te snelle ophoging.

Van de cardio had ik bloeddrukverlagers mee gekregen en die deden iets te goed hun werk. Ben er helemaal duizelig van, dus in overleg met de internist mag ik die stoppen. Maandag heb ik nog een fietstest en dan hoor ik of ik ook met de bloedverdunners mag stoppen of dat er toch nog iets met het hart is. De internist en de huisarts gaan er vanuit dat mijn hart ok is, ecg's zijn altijd goed. Zij denken dat de klachten meer te maken hebben met de snelle verhoging en nu ook met mijn angst voor een hartkwaal. Helaas heb ik door alle toestanden een hyperventilatie gekregen. Ik moet weer gaan vertrouwen op mijn lichaam.

Gelukkig neemt de huisarts mijn klachten wel serieus. Ook als ik in paniek ben neemt ze gelukkig de tijd. Van de week heeft ze zelf contact opgenomen met de internist om alvast aan te geven dat het even helemaal niet lekker met me ging en dat ik mentaal ook er door heen zit. Dan begint een consult gelukkig al heel anders.

Nu maar hopen dat ik weer minder klachten krijg door de verhoging, dan nog leren vertrouwen en hopelijk worden de dagen ook weer eens normaler.
Plaats reactie