Nieuw hier en veel vragen over trage schildklier

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Madelief
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jun 2016, 08:32

Nieuw hier en veel vragen over trage schildklier

Bericht door Madelief »

Hoi allemaal,

Allereerst zal ik mezelf even voorstellen omdat ik hier nieuw ben.

Mijn naam is Madelief , ik ben 46 jaar.
Enkele gegevens: 1.83, 67 kg, rook niet, drink niet, sport, eet gezond.
Mijn klachten: lage bloeddruk 50/90, weinig energie, hevige menstruatie, duizelig, moe, vaak koud.

Uitslag bloedonderzoek:
FT4 7,0 pmol/l
TSH 64 mU/l
Ferritine 5,3
HB 6,5

Naar aanleiding hiervan belde mijn huisarts met de mededeling dat ik ijzertekort heb en een traag werkende schildklier. Bij de apotheek had hij medicatie klaar laten zetten. Het was niet nodig dat ik langskwam over 6 weken een nieuwe afspraak maken en opnieuw bloedonderzoek. En o ja, dat schildklierhormoon dat je moet slikken is voor de rest van je leven. Eerlijk gezegd was ik verbijsterd over deze onpersoonlijke benadering.

Nu zit ik met best veel vragen.
-Is het normaal dat mijn huisarts dit op deze manier meedeelt?
-Heb je niet meer waardes nodig om tot een diagnose te komen, bijvoorbeeld T4 of T3?
-Is 64 TSH niet extreem hoog, ik maak me hier best zorgen over?
-Zijn de oorzaken niet van een traag werkende schildklier niet belangrijk om te weten?
-Is diepere uitvraag niet nodig voor een goede behandeling, denk aan levensstijl, andere klachten, slaapritme?
-Moet ik de medicatie voor de schilklier slikken of zijn er alternatieven (bijvoorbeeld voeding, homeopatie, acupunctuur, supplementen)?
-Is de medicatie echt levenslang of zijn er ook mensen waarbij de schildklier weer goed is gaan werken? Dus tijdelijk medicatie gebruiken met als doel afbouwen en de omstandigheden van de schildklier zo optimaliseren zodat deze weer uit zichzelf goed functioneert?
-Kan mijn tekort aan ijzer een oorzaak (of gevolg) zijn van mijn schilklierprobleem? Zouden mijn TSH FT4 waardes verbeteren als mijn HB op niveau is?

Misschien is er iemand op dit forum die mij meer informatie (uit eigen ervaringen) kan geven. Donderdag heb ik een afspraak bij een andere huisarts en ik wil me graag goed voorbereiden.

Alvast heel erg bedankt van een bezorgde, verdrietige Madelief
essy
Berichten: 188
Lid geworden op: 01 mar 2015, 21:34

Re: Nieuw hier en veel vragen over trage schildklier

Bericht door essy »

Tjee madelief ik begrijp je verdriet en je vragen.
Ik kan je alleen niet de juiste antwoorden geven.
Ik zelf zit nu 6 jaar aan de schildklier hormonen en ben vanaf september aan het afbouwen. De vraag of ik zonder kan.....moet ik nog even afwachten maar volgens mij zijn er wel uitzonderingen.

Ik vraag mij ook af of jou ijzertekort een gevolg kan zijn van je schildklier probleem. Daar heb ik nog nooit van gehoord maar wie weet kan het.
Vaak is het wel een gevolg van een b12 tekort en b12 gaat vaak samen met traagwerkende schildklier. De klachten lijken ook op elkaar. Is je b12 getest? Maar dat je schildklier niet optimaal werkt dat is duidelijk. Goed dat je je vragen hier neer zet. Er is hier vast wel iemand die jou verder helpen kan....succes ermee!

Gr essy
Madelief
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jun 2016, 08:32

Re: Nieuw hier en veel vragen over trage schildklier

Bericht door Madelief »

Hoi Essy,

Wat bedankt voor jouw reactie. Dat je moeite neemt om reageren voelt heel goed.
Mijn B12 was ook getest en ik kwam uit op 326. Ook daar lees je weer veel over. Ik zie soms door de bomen het bos niet. Al die informatie.

Al 6 jaar ben jij dus aan de medicatie. Ik hoop zo voor je dat het lukt af te bouwen. Er zijn toch best wat succesverhalen op het Internet.
Succes hoor!

Groet, Madelief
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Nieuw hier en veel vragen over trage schildklier

Bericht door laura »

hallo Madelief,

Het is niet leuk als je plompverloren te horen krijgt dat je schildklier zijn werk niet goed doet.
Om je dat te vertellen had je huisarts meer tijd kunnen nemen.
Wat hij gedaan heeft aan onderzoek en schildklierhormoon voorschrijven is goed.

Om dan zomaar naar een andere huisarts te gaan lijkt mij geen goed idee.
Het is maar de vraag of díé arts het goed aanpakt.

Omdat je nieuw bent op dit gebied raad ik je aan om dit eens te lezen:
- http://schildkliertje.blogspot.nl/p/woordenlijst.html
- http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... gnose.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Nieuw hier en veel vragen over trage schildklier

Bericht door Teun »

Hallo Madelief,
Wat lijkt jou verhaal op dei van mij zeg. Ook mijn huisarts belde me dat mijn schildklier te traag was en de medicijnen klaar lagen. En toen niets meer. Hoort niet zo volgens mij, maar ja je moet er mee dealen. Gelukkig vond ik al snel dit forum en heb me hierdoor goed op de hoogte kunnen stellen van het geheel ook al blijft het een rotklier. De diagnose is op de goede wijze gesteld, Tsh en Ft 4. Wat je volgende keer nog kunt vragen is om je Tpo te laten bepalen, daarmee kun je zien of jou hypothyreoidie een autoimmuunziekte is of niet. Als dit het geval,is moet je spijtig genoeg de rest van je leven de schildklierhormoon via een tabletje binnen krijgen. Natuurlijk blijft gezonde voeding ook belangrijk en sommige voedingsstoffen zullen zeker bijdragen aan een betere opname etc. Vraag me alleen niet welke dit zijn, ik weet alleen dat para noten een goede opname bevorderen ( ze zijn nog lekker ook)

Mijn waardes scheelden niet zoveel met die van jou en ik heb op het forum nog veel hogere waardes gezien, dat zegt niets over de ernst van de afwijking de behandeling maakt ook niet uit. Hoe snel iemand ingesteld is verschilt nog al, mijn ervaring is dat je heel veel geduld moet hebben.
Ook mijn hb en erytrocyten waren aan de lage kant, snapte ik ook niet, maar dit blijkt duidelijk samen te hangen met de schildklier, door de hypothyreoidie kan deze lager zijn, bij mij is deze nu de waardes van de schildklier redelijk zijn de hb ook goed. Omgekeerd is niet het geval.
De bloeddruk kan ook wat lager zijn door de afwijkende schildklierwaardes, maar eerlijk gezegd vind ik 90/50 wel erg laag voor een volwassen vrouw. Daar voel je zeker niet beter door. Natuurlijk weet ik niet hoe deze normaal is bij jou.
In ieder geval sterkte.
Laatst gewijzigd door Teun op 12 jun 2016, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
vlaggetje
Berichten: 142
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:55

Re: Nieuw hier en veel vragen over trage schildklier

Bericht door vlaggetje »

Welkom Madelief, jou huisarts benadering is pilletje en oke, goed dat je hier hulp zoekt.

Je tsh is sterk verhoogd, weet je al welke medicatie je krijgt en in welke dosering. Elke 6 weken moet je bloedprikken om te kijken of de medicatie voldoende is of dat je moet ophogen net zo lang tot je voor jou de goede dosering hebt gevonden en je klachten verdwijnen. Dat is echter voor iedereen verschillend.

Ijzer tekort, laag ferritine, vit b12 en d tekort en laag bloeddruk zijn allemaal dingen die ik herken. Ik geloof dat een b 12 van 325 op de grens zit. Pas toen bij mij alle tekorten werden aangevuld en de schildklier goed was ingesteld ging ik me beter voelen en daar ging nog al wat tijd over heen. Sommige zijn gelukkig redelijk snel ingesteld.

Als je hebt bloedgeprikt vraag dan een uitdraai van van je labuitslagen, en plaats die hier dan kun ervaringsdeskundigen je adviseren. Er is een forum voor vit b12 tekort daar kun je vragen of jou waarde een tekort is.

Zijn er mensen in jou familie die auto-immuunziekten hebben of schildklieraandoeningen?
Als je anti-tpo verhoogd is in honderden of duizenden dan heb je waarschijnlijk Hashimoto..

Sterkte met het vervolg vriendelijke groet vlaggetje
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Nieuw hier en veel vragen over trage schildklier

Bericht door Kiek »

Hallo Madelief,

Als je hypothyreoïdie van autoimmune origine is, dan komen er vaker autoimmuunziekten voor in de familie.
Bij een autoimmune schildklierziekte zijn dat meestal vrouwen: 1 man op 5 vrouwen, dacht ik.
Meestal is een hypothyreoïdie van Hashimoto levenslang.
Maar je hebt een serieuze kans op eentje die maar tijdelijk is.
Vraag je huisarts antistoffen te prikken: anti-TPO.

Floortje gaf vorige week een mooie samenvatting over de hoogte van anti-TPO en Hashimoto:
Er zijn 3 mogelijkheden:
1) anti-TPO negatief: geen Hashimoto
2) anti-TPO < 300-400: Hashimoto zou kunnen, maar post-viraal/de Quervain kan ook
3) anti-TPO > 300-400: Hashimoto met grote zekerheid

http://www.schildklier-forum.nl/viewtop ... f=6&t=1588

Heb je een Hashimoto dan heb je ook een wat hoger risico op een andere autoimmuunziekte.
Zoals Addison (bijnierziekte), of vitiligo (witte plekken op je huid), en zo meer.
Toevallig past bij Addison een lage bloeddruk.
Kijk ook eens op http://www.nvacp.nl/page/Medisch/Hulpwi ... npatienten
Een balletje ophogen bij je huisarts?

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Madelief
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jun 2016, 08:32

Re: Nieuw hier en veel vragen over trage schildklier

Bericht door Madelief »

Beste allemaal,

Wat ontzettend lief dat jullie de moeite nemen om te reageren op mijn verhaal. Ik neem alles wat jullie zeggen mee.

Vorige week bij mijn nieuwe huisarts geweest. Hij staat er open voor dat ik eerst zonder schildkliermedicatie ga proberen de bloedwaardes goed te krijgen. Hij geeft aan dat dit niet 1-2-3 is gebeurd maar dat is het goed instellen met medicatie ook niet. Eerst gaan we mijn HB waarde ophoog brengen met staalpillen, meer slaap en ik heb diverse voedings(en supplementen) advies en gekregen. Over enkele weken weer bloedprikken en kijken wat mijn waardes zijn. Gaat het op deze wijze niet lukken dan beginnen we ter ondersteuning van mijn schildklier met een lage dosering (om de boel te ontlasten). Hij wil ook nog dieper inzoomen op de B12.

Verder heb ik bij een Chinese arts acupunctuur omdat mijn energie echt superlaag is. Deze arts gaf aan dat hij het schildklierprobleem hiermee niet kan oplossen maar wel (hopelijk) kan zorgen voor meer energie. Hij heeft mij ook kruidenpilletjes gegeven en ik moet zeggen dat ik momenteel echt het gevoel heb dat dit werkt. Ik ben al tot meer in staat dan vorige week. Dit kan natuurlijk ook komen door de andere veranderingen (of combinatie).

Kortom volop bezig.

Nogmaals wil ik bedanken voor de reacties. Het voelt erg goed.

Groetjes,
Madelief
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Nieuw hier en veel vragen over trage schildklier

Bericht door Teun »

Ik ben benieuwd naar de resultaten. Hoop in ieder geval dat jij je beter gaat voelen. Succes.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Nieuw hier en veel vragen over trage schildklier

Bericht door Kiek »

Dat lijkt me nou schadelijk voor je lijf/leden/en hersens, Madelief, om te wachten op het herstel van je schildklierfunctie.
Je hebt een fors tekort aan T4.
Je hersens hebben daarvan ook te lijden.
En je gebrek aan energie is een van de belangrijkste klachten.

Als je schildklierfunctie ziek is door een klassieke Hashimoto, past het wel om zo nu en dan een opflikkering te voelen.
Dat komt vaker voor bij het startende ziekteproces van de schildklier.
Af en toe komt er schildklierhormoon vrij uit de nog bestaande voorraad van je verlittekend schildklierweefsel.
Zo verhoogt de T4 eventjes, waardoor je je beter voelt.

Je veel te lage T4 moet je aanvullen.
Daar helpt alleen T4 voor.
Daarom doe je er veel beter aan wél met Euthyrox (of een ander T4-levothyroxine) te starten, zodat je T4 weer op peil komt.

Afhankelijk van de hoogte van je anti-TPO zou je een kans kunnen hebben dat de hypothyreoïdie tijdelijk is.
Maar dan moet je eerder in de richting van een jaar denken dan aan een paar weken.

Acupuncture maakt zeker niet je schildklierfunctie beter.
Misschien je gemoedsrust wel.
En dat is ook belangrijk.

Maar neem geen kruiden!

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie