Hoelang nog?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
annemonique
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 mar 2016, 10:46

Hoelang nog?

Bericht door annemonique »

Hi,

Ik ben sinds een jaar bezig met het instellen van mn dosering voor mn traagwerkende schildklier. Nu heb ik het idee dat ik steeds dichter in de buurt kom van de dosering die ervoor zorgt dat mijn waarden in balans zijn. Mijn TSH is nu 1,2 wat volgens de dokter(assistente) netjes is. Ik heb deze waarde na een week of 7 met mn vernieuwde dosering van 112,5 mcg. Echter voel ik me sinds 2 weken weer een stuk slechter: heel moe, last van mn ogen, hoofdpijn en stemmingswisselingen. Ik vraag me af hoelang het ongeveer duurt voordat je je echt weer goed gaat voelen als je goed ingesteld bent (ik denk namelijk dat ik dat (bijna) ben). Ik weet dat de waardes nauw komen en dat natuurlijk niet voor iedereen hetzelfde geldt, maar soms vraag ik me wel eens af of het nog wel beter wordt dan dit. Elke keer na het opnieuw instellen voel ik me weer beter (logisch) maar ook steeds na een paar weken daarna zakt het weer in. Met deze waarden zou het wel de goede kant op moeten gaan. Hebben meer mensen last van deze 'terugslagen'? Ik ben trouwens sinds 1,5 week overgestapt van thyrax en levothyroxine (ik slikte ze beide) naar euthyrox. Zou het kunnen dat ik daar op reageer met mijn klachten? Ik ben vandaag sinds lange tijd weer eens ziek thuis omdat het echt even teveel werd. Gisteravond hele erge huilbuien gehad, alles lijkt dan veel erger dan het is en ik zie alles ook heel negatief op zo'n moment. Ik baal ervan want ik dacht dat ik op de goede weg was... ik hoor graag jullie ervaringen.
vlaggetje
Berichten: 142
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:55

Re: Hoelang nog?

Bericht door vlaggetje »

Hallo annemonique, ben je 1op 1 over gestapt op de euthyrox? Wat ik begrijp van veel mensen hier is dat eu thyroxine een sterker werking heeft en daardoor weer voor klachten zorg.

Er staat een heel stuk over de ervaringen van mensen die zijn overgestapt op andere medicijnen er zijn vast mensen die je verder kunnen helpen. Ik moet nog overstappen en ik zie er als een berg tegenop.

Sterkte groetjes vlaggetje
annemonique
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 mar 2016, 10:46

Re: Hoelang nog?

Bericht door annemonique »

Hi, ja ik neem nu alleen nog de euthyrox inderdaad. Mn huisarts zei dat de klachten die ik heb daar eigenlijk niet van kunnen komen. Ze denkt dat ik nog niet helemaal goed ben ingesteld en daarom weer klachten heb. Mn TSH waarde moet volgens haar net onder de 1 uitkomen. Omdat de euthyrox toch net weer een andere werking heeft blijf ik de komende 6 weken op 112,5 mcg zitten en hopelijk zijn mn waarden dan net die paar tienden gezakt. Ze zei ook dat als ik eenmaal goed ben ingesteld ik toch altijd nog rekening zal moeten houden met dat ik bijv langer moet herstellen van een feestje of een drukke week dan iemand anders. Wat zijn jullie ervaringen daarmee? Ik heb eigenlijk tot nu toe alleen nog maar gehoord dat de klachten compleet verdwijnen als je goed bent ingesteld, maar nu hoorde ik dit dus van de dokter en daar baal ik toch best van. Ik ben namelijk 26 en ging tot een jaar geleden graag en veel op stap en had altijd volle weekenden. Ik hoop dat alsnog gewoon weer te kunnen zodra mn dosering/waarden in balans zijn..
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Hoelang nog?

Bericht door Teun »

Dag Annemonique, jammer dat je huisarts zo negatief is. Laat je echter niet ontmoedigen en blijf positief. Gelukkig functioneren de meeste mensen als ze goed ingesteld zijn normaal en kunnen alles gewoon doen. Maar niet iedereen is hetzelfde. Soms zijn er situaties die ervoor zorgen dat je hormoonbalans van slag raakt. Hier op het forum lees je vooral de wat moeizame verhalen. Of deze klachten nu van het omschakelen komen weet ik niet, maar geef het even de tijd.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hoelang nog?

Bericht door laura »

Hallo Annemonique,

Op mij komt je huisarts bepaald niet negatief over.
Op mij komt ze realistisch over.
Per punt zal ik het toelichten.

- Je huisarts denkt dat je nog niet helemaal goed ben ingesteld en daarom weer klachten heb.
Dat zou heel goed kunnen. Instellen kan lang duren en je hebt er geduld voor nodig.

- Jouw TSH waarde moet volgens haar net onder de 1 uitkomen.
Dat zou heel goed kunnen. En gelukkig heeft jouw huisarts daar aandacht voor. Gebruikers van schildklierhormoon voelen zich vaak beter met zo'n lage tsh.

- Jouw huisarts zei ook dat als je eenmaal goed ben ingesteld je toch altijd nog rekening zal moeten houden met dat je bijv langer moet herstellen van een feestje of een drukke week dan iemand anders. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?
Ik ben goed ingesteld, maar ik merk altijd een terugslag na een drukke week en onverwachte gebeurtenissen. Met vakantie heb ik na een paar dagen altijd een rustdag nodig omdat de fut dan op is. Van een avondje doorgaan heb ik geen last. En dan bedoel ik naar een optreden gaan van mijn oudste zoon die dj drum & bass is. Dan dans ik een paar uur en lig om 4 uur in bed. (Ik ben nu 59). Ik ben gezond, nooit ziek, kan op gewone tijd naar bed en weer uit bed.

- Je hebt eigenlijk tot nu toe alleen nog maar gehoord dat de klachten compleet verdwijnen als je goed bent ingesteld, maar nu hoorde je dit dus van de dokter en daar baal je toch best van.
Een van de eerste dingen die mijn huisarts mij vertelde toen ik aan het schildklierhormoon ging, was: een pilletje kan nooit zo'n ingenieus orgaan als de schildklier vervangen. Dat jouw huisarts zo realistisch is en je dit vertelt, is niet leuk. En natuurlijk baal je er van. Maar heel waarschijnlijk is juist jouw huisarts bereid eens iets meer of minder schildklierhormoon als je dat wilt proberen. Ik ben nog altijd blij dat mijn huisarts me dat gewoon vertelde.

- Jij bent 26 en ging tot een jaar geleden graag en veel op stap en had altijd volle weekenden. Je hoopt dat alsnog gewoon weer te kunnen zodra je dosering/waarden in balans zijn..
Waarschijnlijk valt het allemaal mee als je gewend bent. Komt tijd komt raad.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
annemonique
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 mar 2016, 10:46

Re: Hoelang nog?

Bericht door annemonique »

Bedankt Teun en Laura voor de reacties! Ik vind mijn huisarts ook niet negatief hoor, inderdaad eerder realistisch en wat je zegt Laura, ik ben blij dat ze het met me deelt. Hiervoor had ik namelijk een huisarts die me - nadat ik erachter was dat m'n schildklier te traag werkt - naar huis stuurde met 50 mcg en zei kom over een half jaartje maar weer eens bloed prikken dan kijken we hoe het er voor staat. De vrouw die ik nu heb is heel betrokken en probeert me zo goed mogelijk te helpen, heel fijn!

Het doet me goed te lezen dat je vrijwel nergens meer last van hebt Laura. Ik was hiervoor ook nooit ziek en had altijd genoeg aan een nachtje doorslapen na een paar korte nachten, dus hopelijk kan dat straks ook weer gewoon! Dat ik wat meer tijd nodig heb om bij te komen kan ik wel mee leven, maar ik hoop vooral dat ik niet meer zo'n last zal hebben van die stemmingswisselingen en het onverwachts compleet instorten. Als je een drukke week oid hebt gehad kan je daar rekening mee houden, maar nu komt het vaak ook nog 'uit het niets'.

Het lukt me bijna altijd om positief te blijven, maar soms zie ik het even niet meer zitten en weet ik niet hoe ik dit (misschien nog wel een jaar) vol ga houden. Voor nu ben ik blij dat het steeds langer goed gaat, dat ik de klachten sneller herken en dat ik minder tijd nodig heb dan eerst om te herstellen. Een half jaar geleden lag ik een paar dagen op bed, nu is dat er nog max. één. Daarnaast kan ik over het algemeen ook gewoon 40 uur werken, waar ik dat een paar maanden terug nog niet kon. Al met al ga ik dus zeker wel vooruit, maar ik ben er nog niet :-) Hopelijk is m'n TSH over 6 weken net onder die 1 gezakt en voel ik me een stuk beter. Over 1,5 week ga ik met m'n vriend op vakantie en ik zal er rekening mee houden dat we soms ook even een dagje helemaal niks doen zodat ik bij kan komen!
Plaats reactie