Graag advies

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Hoi Kiek,

Ja, de Internist gaf wel aan dat dergelijke waardes ook kunnen voorkomen als je niet trouw je medicatie op dezelfde tijd inneemt. Maar, gaf hij zelf ook al aan, bij mij is daarvan geen sprake. Ik zet elke ochtend om 7uur de wekker om mijn medicatie in te nemen en ontbijt dan rond een uur of 8.

Omdat de FT4 op 26 stond en jij wel eens adviseerde om een dag niet te slikken om overtollig FT4 snel te lozen dacht ik 2 dagen 50mcg te nemen. Echt overslaan dorst ik niet gezien mijn te hoge TSH. Slik nu 6dagen Tirosint 75mcg en zal dat blijven doen.

Gr. Knoffie
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag advies

Bericht door Kiek »

Ja, een paar dagen overslaan is het beste om snel van het gehyper af te zijn.
Zo'n onthouding van een dosis werkt niet als mensen zich niet strikt houden aan het slikregime.
Dan wordt het een ratjetoe.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Hoi,

Vandaag na 4 weken 75mcg Tirosint te hebben geslikt uitslag gekregen.
TSH 8.4 en FT 4 staat op 23. De eerste paar dagen voelde ik mij met Tirosint best redelijk. Nu opgefokt, nerveus en het elastiekje staat erg strak. Slaap daardoor ook erg slecht. Internist had het weer over evt schildklierhormoonresistentie. Besloten om gezien mijn klachten terug te gaan naar 63mcg Tirosint en over 6wk weer prikken. Dan wordt er een extra buisje geprikt en doorgestuurd naar een ander lab om de gegevens van de TSH met elkaar te vergelijken.
Vreemd dat ik deze hypergevoelens heb nu de FT4 toch wat naar beneden is gegaan. Balen dat die TSH weer verder is gestegen. Ik weet het allemaal niet meer en word er zo moedeloos van.

Gr.Knoffie
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag advies

Bericht door Kiek »

Hallo Knoffie,

Dat is een mooie check voor je TSH.
En nu maar hopen dat je TSH in het andere lab lager is.

Maar waarom eigenlijk nog zes weken wachten voor deze aanpak?
Een ander lab kan toch nu ook checken?

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Hoi Kiek,

Ik had afgelopen woensdag geprikt en kreeg net de uitslag. Een ander lab kan nu niet meer kijken denk ik. Tenzij ik nu weer laat prikken.
Inderdaad mooi om 2 verschillende lab's te laten kijken. Mocht de TSH is het andere lab lager zijn dan is er misschien nog hoop voor me. Ik vind het alleen erg vreemd dat ik van die erge hypergevoelens heb met een FT4 van 23. Ik heb wel vaker een FT 4 van 23 gehad en veel minder klachten. Altans niet dat opgefokte gevoel. 2dagen geleden ging mijn hart ook weer zo ongecontroleerd aan de gang, snel weer betablokkkers genomen. Die hartritmestoornissen heb ik als die FT4 hoger is dan 24 ofzo. En tsja de klachten kunnen toch níet komen door de hoge TSH? Anders krijg ik nog meer klachten nu ik met mijn medicatie naar beneden ga. Ik hoop dat het snel wat beter wordt en dat ik het 6weken volhou.

Gr. Knoffie
Francis
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 mar 2017, 08:27

Re: Graag advies

Bericht door Francis »

Hoi Knoffie,

Ik zou verwachten dat de Vrij T4 het belangrijkste is.

Die is nu 23 waar je je met een waarde van 20 het best voelde. Dus met een beetje mazzel ga je je inderdaad beter voelen met wat minder Tirosint.
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Update,

Ik slik nu 2 weken 63mcg Tirosint. Op zich voel ik mij tot op heden best redelijk, hoop dat het zo blijft, even afkloppen. Enige probleem is die hartritmestoornissen. In plaats van dat die minder worden wordt het alleen maar erger. Ik begon met 25mg Metoprolol en zit nu sinds 2 dagen op 75mg. Hier baal ik ontzettend van. Heb ook weer zo'n druk/pijn op de borst. Ik weet dat je na 2 weken niks kan zeggen over de dosering van de Tirosint maar ik zou zeggen dat ik toch weer iets naar beneden moet. Ik probeer het uiteraard nog vol te houden maar het duurt nog 4 weken eer ik kan prikken. Ik heb geprobeerd tussentijds mijn Internist te spreken, helaas dat is niet gelukt, ik krijg hem zelf niet te pakken. Via een ass. kreeg ik te horen dat ik met de metoprolol tot max.100mg kon gaan. Nou, ik ben al aardig op weg nu met die 75mg. Ik hoop dat het even doorbijten is en dat hartritmestoornissen toch minder gaan worden. Zo niet dan ga ik wel in overleg met mijn huisarts omdat ik mijn Internist kennelijk niet mag raadplegen.

Gr. Knoffie
Francis
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 mar 2017, 08:27

Re: Graag advies

Bericht door Francis »

Balen Knoffie!
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Update,

Na 4 wk aan de Tirosint te hebben gezeten de uitslag gekregen, ik mocht gelukkig na 4wk prikken ipv 6 wk ivm de hartritmestoornissen. Deze zijn gelukkig wel weer wat minder geworden hoewel ik nog steeds 25 mg metoprolol slik.
1 buisje bloed in eigen ziekenhuis onderzocht en 1 buisje naar het umc utrecht gegaan ivm evt meetverschillen of antistoffen tegen tsh.
Tsh 19 en FT4 19.1 bij gewone ziekenhuis.
Tsh 17 en FT4 20 bij umc Utrecht.

Internist weet het niet meer. Ik had gehoopt met de dosering iets naar beneden te kunnen ivm die hartritmestoornissen maar helaas, gezien de hoge tsh nog op 63 mcg Tirosint blijven.
Wel wordt nu alles naar vumc opgestuurd dus ik hoop heel snel opgeroepen te worden.
Eigenlijk voel ik mij (op de ritmestoornissen en kortademigheid na) beter dan ik met Euthyrox voelde terwijl de uitslag nu slechter is. Wat een domper is dit.

Gr Knoffie.
Francis
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 mar 2017, 08:27

Re: Graag advies

Bericht door Francis »

Balen Knoffie.
Plaats reactie