Graag advies

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Vandaag bij de cardioloog geweest om de uitslag van het holterkastje te bespreken. Was de zoveelste keer met zo'n kastje en ik had het idee dat er niks op te zien was omdat ik juist op dat moment nergens last van had. Volgens de cardioloog was er op diverse momenten boezemfibrilleren te zien.
Omdat de metroprolol niet echt helpt, ze komen er dwars doorheen, moet ik vanaf morgen aan de sotalol, 2x per dag. Hmm. Oorzaak van boezemfibrilleren niet bekend, wel gaf hij aan dat schildkliermedicatie invloed hebben op de hartfunctie/ritme. Over een maandje weer een ecg en over een half jaar terug.

Balen. Ik lees steeds op dit forum dat men of aan de metoprolol of aan de propanolol zit. Ik verbaasde mij dat ik sotalol voorgeschreven kreeg. Morgen hiermee beginnen en ik hoop dat ik niet zo'n last van bijwerkingen krijg. Ik hoop toch echt dat mijn schildklier eens een beetje stabiel wordt en dat ik dan de betablokkers kan afbouwen (als dat tenminste de oorzaak is). Met die metoprolol erg kortademig en kom soms lucht te kort. Ben benieuwd morgen en de dagen daarna.

Groetjes Knoffie
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Graag advies

Bericht door *anna* »

Knoffie,
Ik gebruik ook sotalol. Kreeg ik toen ik nog vreselijk hyper was door Graves. Het heeft als extra eigenschap dat het invloed heeft op de omzetting van Ft4 in Ft3. Dat was destijds de reden van de cardioloog om sotalol voor te schrijven en geen andere 'lol', want er zijn verschillende soorten.
Ik gebruik het nu nog steeds, zij het lager gedoseerd, om mijn hinderlijke ritmestoornissen op te vangen die ik heb sinds ik levothyroxine gebruik.
(Bijwerking kan inderdaad kortademigheid zijn, dat had ik ook, omdat je hart gedwongen wordt minder te presteren dan nodig is voor de inspanning die wordt gevraagd. Toen ik ging minderen werd het een stuk beter.)
Groet, Anna
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Florence,
Ik heb het stukje gelezen bij Roos1. Denk inderdaad dat elke "lol" wel een bepaalde invloed op de schildklier heeft.

Anna,
Bedankt voor je reactie. Ik zat op de 50mg metoprolol en nu 2x 40mg sotalol. Die hartritmestoornissen gingen vaak door de metoprolol heen. Vanochtend begonnen met sotalol, voel me een beetje als een zombie, wel lekker loom. Dat hartgefladder heb ik nog steeds. Ik heb inmiddels begrepen dat 2x40mg een startdosis is. Ik hoop wel dat het me gaat helpen. De feestdagen staan voor de deur dus mocht het erger worden dan kan ik misschien iets meer slikken....of ik bel hiervover dan wel naar het ziekenhuis (1e hulp). Hoop dat het allemaal niet nodig is. Met die metoprolol erg kortademig en af en toe amper lucht. Tot op heden heb ik in ieder geval meer lucht. Maar goed het zal wel even duren eer de medicatie goed in je bloed zit.
Je zegt dat het invloed heeft op de omzetting van FT4 naar FT3. Zal het onthouden en daarom wellicht handig om ook de FT3 de volgende keer in de gaten te houden.

Groetjes Knoffie
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Gister aan de sotalol 2x daags 40mg. Gisteravond toch nog hartgefladder. Dus dacht ik...ik moet eraan wennen.
Vandaag een stuk erger, heb het ziekenhuis maar gebeld en vanaf vandaag 3x daags 40mg.
Ik hoop wel dat dit afdoende is anders weet ik het ook niet meer.
Kan er allemaal ook nog wel bij.

Sorry......Groetjes van een gefrusteerde Knoffie
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Graag advies

Bericht door *anna* »

Ach, wat is veel sotalol?
Ik ben in mijn hypertijd begonnen met 3 x 80 mg sotalol (cardioloog) en gebruik nu al jaren structureel 2 x 80 mg omdat mijn hart sterk reageert op prikkels. Ik heb er veel baat bij, dus waarom zou het jou niet goed doen als de goede dosering eenmaal gevonden is? En je kunt het immers weer afbouwen als de tijd daar is?
Laat het gebeuren, ontspan je vuisten en geniet van de komende feestdagen!

Bemoedigende groet, Anna
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Florence,

Elk jaar denk ik en nu is de ommekeer. Nou zit nog steeds op de ommekeer te wachten. Ik roep dat al sinds 2015 en toch denk ik (voel het aan mijn water) dat we wat de schildklier betreft de goede kant opgaan. Of roep ik nu iets op me af. Nee toch. 2018 komt het eindelijk weer goed, mag ook wel na ruim 3 1/2 jaar.
En wat jou betreft ziet 2018 er ook goed uit heb ik zojuist in mijn glazen bol gezien. Goed toch.

Anna,

Ik weet dat 2x40 een aanvangsdosis is en dat evt verhoogd kan worden. Op zich schrok ik er wel van, over dat boezemfibrilleren. Omdat ik heb begrepen dat het chronisch kan worden en ik geen zin heb in een cardioversie. Ik heb dat zo vaak meegemaakt met mijn moeder, die had dat ook en bij haar werd het steeds erger. Ik had de hoop dat het "gewone hartkloppingen" waren die door een hogere FT4 kwamen. Jij zegt dat je hyper was van de Graves maar dat is toch veel heftiger dan Hashimoto? Mijn hart is ook erg gevoelig geworden, dat was dat nooit.
Het is vandaag een stuk rustiger, voel me ook minder een zombie maar nog wel erg kortademig. Het is tot dusverre maar een enkele keer dat het er doorheen gaat. Ik hoop inderdaad dat ik kan afbouwen als de tijd daar is...we zien het wel.
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Ja, ik denk dat iedereen in de stress zit vanwege het kerstdiner morgen....nou ik niet hoor. Lekkere rustige dagen.
Jammer van je watte bolleke en meer. Maar het is nog geen 2018 hoor. Wacht maar af....heel langzaam gaat het beter worden.

De sotalol slaat wel aan maar het hartgefladder komt er nog steeds doorheen, wel wat minder maar toch. Ben net buiten 50 meter wezen lopen...pfoe moeizaam zeg. Heel erg kortademig, hoop dat dat nog een beetje zakt.

Hele fijne kerstdagen
Knoffie
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Nou moet er ook niet aan denken,aan die drukte om me heen. 2e kerstdag alleen schoonmoeder en oudejaarsdag (ben ik jarig) ben ik bang dat er toch een verdwaalde gast komt alhoewel ik heb aangegeven een jaartje over te slaan. Ik zie het wel.

Gister vlak voor het eten ging er toch iets mis, schildkliergedoe, en voelde ik me weer beroerd. Duizelig wiebelig op de benen. Vannacht amper een oog dicht gedaan. En die sotalol hielp gisteravond niet echt.
Toen ik met die holter liep was er boezemfibrilleren op te zien en daar schijnt sotalol goed tegen te helpen maar ik heb er niks van gevoeld. Waar ik wel erge last van heb is hartoverslagen en hartkloppingen maar die waren op dat moment niet te zien, dat was rustig. Maar niet gisteravond...die gaan ook dwars door de medicatie heen. Ik kan toch geen 3 verschillende ritmestoornissen hebben? Eerst de kerstdagen maar door zien te komen en woensdag maar weer bellen met het ziekenhuis. Gisteravond was het niet leuk meer...ik dacht nog ff en ik moet weer naar het ziekenhuis en tsja dan wordt je best wel angstig. Lig nu nog in bed om de boel rust te geven en ik weet niet of ik er uberhaupt nog uitkom vandaag. Gezellige 1e kerstdag dus. Maar volgend jaar, als we dat nog mogen meemaken, dan gaan we er voor.

Gezellige en rustige kerstdagen voor jullie.
Ben je niet druk met inpakken? Jullie gaan toch in januari weer verhuizen naar Nederland?
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Graag advies

Bericht door Bloem17 »

Moge,

Vind het lastig om jullie verhalen te volgen en uit elkaar te halen.
Ik lees wel overeenkomsten maar kan het allemaal niet bijhouden.

Ik leef dus wel met jullie mee maar vind het lastig om te reageren.

Florence hoe is het met jouw vitb 12. ?
Heb toch echt wel een geboel dat daar een deel van mijn probleem ligt,
Heel gedoe om dit uit te zoeken en het voor elkaar te krijgen.
Heb wel het gevoel dat ik nu klachten van een paar jaar gelelden weer terug krijg. Ze hadden bij mij die inj nooit mogen stoppen. Eens een te kort ip altijd te kort als er geen oorzaak weggenomen is.

Ik vind het knap dat ik dit na ruim 5 jr nog steeds volhou. Word alleen wel lastiger omdat ik het gevoel heb dat ik steeds verder achetruit ga.
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Florence,

Ik zag je al niet op het forum en toen dacht ik al zoiets van hmm het zal toch niet he.....Wat balen toch dat we ons zo ontzettend beroerd voelen. Bij jou zal het geen schildkliergedoe zijn maar wat anders. Bij Bloem valt het moeilijk in te schatten en bij mij schildkliergedoe (denk ik). Maar wat het ook is we zitten er maar mooi mee. Spannend en hectisch zo'n verhuizing voor de deur. Het is te hopen dat je een goede arts treft in Nederland.
Ben vandaag weer erg duizelig en licht in mijn hoofd, kan ook amper op mijn benen staan. Terwijl de ochtend toch redelijk begon. Hoop maar dat het nog wegtrekt.

Bloem,

Het geeft niks dat je de verhalen van Florence en mij niet uit elkaar kan halen. Ik zie ook wel overeenkomsten tussen jou, Florence en mijzelf ook al is de oorzaak wellicht verschillend.
Voor jou hoop ik dat ze in jan weer gaan beginnen met vitb injecties. Mochten ze daar in het ziekenhuis niet welwillend tegenover staan dan kan je dat toch evt afdwingen bij je huisarts. Vraag een proefbehandeling aan en kijk of je hier weer van opknapt. Wie weet...als jij het idee hebt dat daar jouw probleem ligt dan zou ik koste wat kost die inj moeten krijgen.

Laat 2018 het jaar worden die ons allen een goede gezondheid brengt
Groetjes Knoffie
Plaats reactie