Graag advies

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Graag advies

Bericht door laura »

Het idee is dat anatabine de antistoffen onderdrukt zolang je rookt.
En als je stopt met roken zou dat onderdrukkend effect stoppen.

Ook hier wordt een dergelijk effect genoemd:
https://www.enm-kes.org/DOIx.php?id=10. ... 6.31.2.213

Smoking

It has been known for a long time that smoking is a risk factor for Graves disease [13]. Current smoking increases the risk of Graves' hyperthyroidism about two-fold and of Graves' orbitopathy about three-fold. The effect is dose-dependent, more pronounced in women than in men, and disappears a few years after cessation of smoking. Less well known is the more recent finding that smoking to a certain extent protects against hypothyroidism. Current smokers have a lower prevalence of TPO-Ab as compared to non-smokers, both in the Amsterdam AITD cohort at baseline (odds ratio [OR], 0.69; 95% confidence interval [CI], 0.48 to 0.99) and in the third National Health and Nutrition Examination Survey (OR, 0.57; 95% CI, 0.48 to 0.67) [14, 15]. In the population-based HUNT study in Norway current smokers as compared to never smokers have also a lower prevalence of subclinical hypothyroidism (OR, 0.54; 95% CI, 0.45 to 0.66) and of overt hypothyroidism (OR, 0.60; 95% CI, 0.38 to 0.95) [16]. The effect is dose-dependent, and disappears a few years after cessation of smoking. In the longitudinal Amsterdam AITD cohort de novo occurrence of TPO-Ab and/or Tg-Ab occurred in 20% of the initially antibody-negative participants during the 5-year follow-up [17].

Participants who stopped smoking in this period increased their risk to develop de novo TPO-Ab and/or Tg-Ab. In the prospective DanThyr study, 140 patients diagnosed with autoimmune hypothyroidism had more often quitted smoking in the last 2 years before diagnosis than 560 matched controls (16.4% vs. 3.4%) [18]. The increased risk of autoimmune hypothyroidism upon quitting was transient: OR's <1 year after stopping smoking, 1 to 2 years after cessation of smoking and 3 to 10 years after quitting were 7.36 (95% CI, 2.27 to 23.90), 6.34 (95% CI, 2.59 to 15.3), and 0.75 (95% CI, 0.30 to 1.87), respectively.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Ben ik weer,

Na 9 weken op 69.5mcg Tirosint te hebben gezeten was mijn uitslag TSH van 11 en een FT4 van 20.3.
De internist die ik nu heb wil dat ik ophoog naar 75mcg en geen Tirosint capsules doorsnij omdat dat heel slecht voor je maag zou zijn. Gezien de hoge TSH kan ik mij daar wel in vinden alleen jammer dat dan ook die FT4 weer gaat stijgen en daar zit ik niet zo op te wachten. Het blijven vreemde waardes.
Volgens mijn vorige internist doet mijn schildklier helemaal niets meer terwijl deze internist aangeeft dat mijn schildklier misschien af en toe wat FT4 af vuurt en dat mijn waardes daarom niet helemaal volgens het boekje zijn. Afijn we wachten maar weer 6 weken af. Ben gelukkig nog niet zo lang bezig (maar 3jaar).
Gr. Knoffie
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Na 5weken op de 75 mcg TIrosint te hebben gezeten is de waarde nu:
FT4 = 22 en de TSH 6. Mooie waardes zou je zeggen ware het niet dat ik weer een heel erg gejaagd, nerveus gevoel heb. Hart was ook weer onrustig. Als ik lig dan heb ik ook van die spierschokken in mijn benen buiten dat ik me ook niet lekker voel. Heb besloten de medicatie even op 63 mcg te laten. Hart voelde na 2 dagen al beter en ikzelf ook. Omdat ik mij bij die 69.5 mcg een mooie FT4 van 20.3 had en mij daarbij toch het beste voelde zit ik eraan te denken om desnoods om de dag 63 en 75 mcg te slikken. Ik hoef dan ook geen capsule door te snijden want hier is mijn internist niet erg blij mee.
Aangezien ik nogal gevoelig reageer hoop ik dat ik hier goed aan doe. Ik krijg vandaag mijn internist nog aan de telefoon en zal dit voorstellen, of zij hier blij mee is? Anders toch maar capsules doorsnijden. Lastig als je een dosering wil die niet bestaat.
Advies is welkom.....
Gr. Knoffie
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag advies

Bericht door Kiek »

Hallo Knoffie,

Ik kan er geen chocola van maken.
Het lijkt net alsof je lab FT4-meetapparatuur gebruikt die veel hoger meet dan de gemiddelde FT4-meetmethode in Nederland.
De referentiewaarden die je in juni doorgaf van de FT4 liggen allemaal in hetzelfde gebied.
Daarom toch bruikbaar voor een idee van het set point..

Wat zou je uitslag zijn in een lab met lagere FT4-waarden?
Want de verhoudingen van de FT4/TSH blijven heus apart.
Zouden je waarden hetzelfde beeld geven in een ander lab met andere ref.-waarden?
Wat zegt je internist over je hoge TSH's?

Zouden de ontvangertjes/receptoren van je FT4 minder gevoelig zijn om de TSH af te remmen?
Zou dat de reden zijn van die hoge TSH's?
Of misschien gebruik je medicatie die daar gevoelig voor is?
't Zijn slechts wat ideeën. Meer niet.

Set point nu:
FT4 24.5 pmol/l (was 24.14 pmol/l)
TSH 2.48 mU/l (was 2.5 mU/l.)

Kiek

App-waarden:
FT4 22 TSH 4.40
FT4 23 TSH 3.60
FT4 17 TSH 19.00
FT4 19.2 TSH 10
FT4 20.3 TSH 11
FT4 22 TSH 6
Bijlagen
Knoffie1Sept2017.jpg
Knoffie1Sept2017.jpg (40.21 KiB) 622 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Linty
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2017, 21:56

Re: Graag advies

Bericht door Linty »

Ik heb ook een tijdje Eltroxin doorgesneden met mesje.
Nooit gehoord dat je daar maagproblemen van kan krijgen.
Apotheker wist dat ik dat deed en noemde het ook niet!
Linty
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2017, 21:56

Re: Graag advies

Bericht door Linty »

O sorry, Tirosint zijn capsules idd.
Daar heb ik geen ervaring mee
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Mijn internist zegt over de hoge tsh dat of de hypofyse stoot extra tsh af of de schildklier af en toe een extra stoot ft4. Hier kan ik toch niks mee?
Heb haar overigens net aan de telefoon gehad. Volgens haar hele mooie waardes en de door mij net genoemde klachten kunnen niet allemaal van de schildklier afkomen. Hartritmestoornissen komen voor bij overdosering en ik ben niet overgedoseerd volgens haar. Nerveus en gejaagd gevoel? Nee heeft niks met de schildklier te maken. Nou schiet mij maar lek.

Uiteindelijk gaat zij akkoord met om en om 63 en 75mcg. Over 2 maanden terugkomen.
Kiek, als ik mijn setpoint bekijk dan ben ik ook niet overgedoseerd waar komen mijn hyperklachten dan vandaan. Volgens mijn setpoint vaar ik goed bij een ft4 van iets meer dan 24. Hoe kan het dan dat ik nu met een ft4 van 22 hyper? Elke keer als ik boven de 20 uitkom voel ik me hyper en dat is een rotgevoel.
Blijft vreemd dat die tsh hoog blijft en en dat is ook niet bevorderlijk voor mijn welbevinden.
Afijn dit is dus ziekenhuis nr 3 en kennelijk heeft niemand een antwoord.
Oh, overigens gebruik ik qua medicatie alleen nog maar Crestor tegen hoge cholesterol (familieprobleem) die neem ik vlak voor het slapengaan in. En betablokkers, momenteel 12.5 mg.
Is er dan helemaal geen goede endocrinoloog die luistert naar de patiënt en waar je je gehoord voelt?
Zo even mijn frustratie van mij af schrijven.

Gr. Knoffie
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Ik had om wat sneller naar beneden te gaan 5dagen 63mcg Tirosint genomen. Voelde me gelukkig best oke. Met de internist afgesproken om de dag 63 en 75 te nemen. Omdat ik zo snel reageer (eigenwijs als ik ben) toch maar 69.5 genomen. Dan maar splitsen maar ik krijg tenminste elke dag dezelfde hoeveelheid binnen. Nu na 2 dagen 69.5 al weer schokkerige benen en gejaagd nerveus gevoel.

Ondanks het feit dat mijn tsh weer behoorlijk zal gaan stijgen zal ik vanaf morgen toch maar 63mcg nemen. Dat bevalt mij voorlopig nog het beste.
Alle ellende is eigenlijk begonnen toen ik van potje thyrax naar blisterverpakking ging.
25-8-2014 thyrax 100mcg tsh2.3 Ft4 33
15-9-2014 thyrax 50 Tsh16 Ft4 20
31-10-2014thyrax. 75. tsh 14. Ft4 23
11-11-2014 thyrax 75 Tsh 9.4 Ft4 16.8
3-12-2014 thyrax. 75 tsh 12. Ft4 14.2

Ik zit er nu zelfs aan te denken om die 2maanden nog even af te wachten en mochten de waardes dan weer niet goed zijn toch weer over te stappen op de thyrax. Misschien had ik het meer een kans moeten geven.

Gr. Knoffie
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Aangezien de samenstelling van de nieuwe thyrax toch iets anders is geworden misschien voor mij een optie?

Aspen wijzigt 8 van de 13 hulpstofffen, de blister en stappen in de productie. Dat betekent dat Thyrax nu volstrekt anders is dan voorheen. Whisfull thinking maar Misschien werkt het weer een beetje als de Thyrax uit het potje?

Gr. Knoffie
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag advies

Bericht door Kiek »

De nieuwe Thyrax heeft niets meer te maken met de oude Thyrax, hulpstoffen of niet.
Als je de productieplaats wijzigt, en het proces vanwege andere machines, dan krijg je al een ander product, nog onafhankelijk van de hulpstoffen en inhoud.

Wat je mogelijke overstap betreft werkt het misschien zo:
hoe meer ervaring met overstappen hoe meer je wijzigingen kunt relativeren.

En zo hou je de regie in eigen hand.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie