Graag advies

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag advies

Bericht door Kiek »

Misschien dat veel mensen met hartritmestoornissen minder vrijheid hebben met de instelling van levothyroxine?
Daar heb jij veel meer verstand van dan ik.
Ja, setpoint is gelijk gebleven.

Misschien dat 10 toegevoegde waarden in dezelfde situatie het set point zou doen verschuiven.... ik weet het niet.
Ik heb het nog niet gezien.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Oké, de discussie in het draadje van Florence eerst verplaatsen naar het schildkliercafé. Veel mensen kijken daar niet naar. De volgende stap is blokkade.

Kennelijk mag je niet kritisch zijn dat wordt totaal niet gewaardeerd. Alleen constructief geïnteresseerde deelnemers zijn nog welkom.
De “gewone” geïnteresseerde en soms “kritische” deelnemer doet niet meer mee? Wat een forum. Triest hoor.

Het spijt mij dat ik het draadje van Florence heb gebruikt waardoor zij nu geblokt is. Monddood is gemaakt.
Het zal mij niet verbazen als ik nu ook geblokt wordt.

Groetjes van een teleurgestelde Knoffie
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Graag advies

Bericht door *anna* »

Knoffie,
Je maakt er nu wel een heel drama van: een slotje op een discussie betekent dat die bepaalde discussie gesloten is. Niet dat een deelnemer niet meer welkom is of monddood gemaakt.
Een goede moderator houdt ook de sfeer in de gaten.
Groet, Anna

(Sorry Laura als je vindt dat ik me met jouw zaken bemoei. Maar ik vond dat dit misverstand zo gauw mogelijk uit de wereld moest.)
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Laura, Kiek en Anna,


Ik vind niet (draadje Florence) dat er aanvallen op de persoon zijn geweest. Als ik voor mezelf spreek dan ben ik in de loop der jaren wat mondiger en kritischer geworden. Dat wordt hier op het forum ook altijd gepropageerd. We moeten mondiger en kritischer worden naar artsen en endocrinologen toe waar we totaal afhankelijk van zijn. Waarom mag dat niet op het forum.

Het verbaast mij daarom des te meer dat dit op het forum totaal niet gewaardeerd wordt. Als Kiek iemand adviseert met een sub hypo te starten met 100mcg dan denk ik….och arme hoop niet dat je dat doet. Wat een stuiter levo pomp je zo ineens in je lijf.

Of ze adviseert iemand die een behoorlijke hoeveelheid slikt…..waarom stop je er niet mee en kijk over een tijdje hoe de vlag ervoor staat. Arm mens. Die kan straks weer helemaal opnieuw beginnen met instellen.

Mocht je als deelnemer van dit forum aangeven dit niet aan te durven dan wordt er ook niet altijd maar vriendelijk en respectvol gereageerd. Artsen weten niks en als je niks met de voorstellen die gegeven worden op het forum doet dan moet je het zelf maar weten. Lekkere botte reacties soms. Over een goede sfeer gesproken. Adviezen geven en mensen informeren is 1 ding maar sommige adviezen vind ik zelfs gevaarlijk.

Denk dat ik ook maar even afstand van alles neem.

Groetjes Knoffie
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag advies

Bericht door Kiek »

Beste Knoffie,

Sterke woorden als 'gevaarlijk' moet je gebruiken als je het kunt onderbouwen.
Misschien bedoel je het niet zo sterk, want voedingsideeën van prof. Katan noem je ook al gevaarlijk :)

Momenteel lees ik de afscheidsrede uit 1988 van prof. D. Smeenk, hoogleraar endocrinologie LUMC, titel "Schildklierziekten en wiskunde".

Prof. Smeenk gaat in op de HPT-feedback op een manier die geen enkele endocrinoloog hem nadoet. Hij maakte gebruik van de kennis van em. prof. A. Verveen, hoogleraar fysiologie aan de LUMC. Prof. Verveen is superfan van de feedback van de HPT. Om de HPT beter te begrijpen volgde Verveen colleges bij em. prof. Nauta Lemke, hoogleraar regeltechniek aan TU-Delft.

De huidige generatie huisartsen en endocrinologen heeft ervaring met schildklierziekten.
Maar aan onderliggende fysiologische mechanismen als de HPT-feedback wordt nauwelijks aandacht besteed. Het is blijkbaar zo moeilijk dat onze huisartsen en endocrinologen de consequenties van deze feedback niet overzien, noch de mogelijkheden ervan onderkennen.

Em. prof. Smeenk heeft vanuit zijn ervaring en behoefte om het mechanisme wel goed te doorzien een eenvoudige wiskundige beschrijving gegeven van er gebeurt in de feedback van de schildklierhuishouding. En díe bevindingen beschrijft hij om patiënten zo goed en zo herhaalbaar mogelijk te behandelen.
En díe kennis gebruik ik om mij duidelijk uit te spreken over doses levothyroxines.

Met vriendelijke groet,
Kiek

HPT = hypothalamus- pituitary- thyroid
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag advies

Bericht door Kiek »

Gebruik je gezond verstand en overleg wijzingen in je behandeling altijd met je arts.
Zo is dat!
Vooral als je wijzigingen kunt onderbouwen met wetenschappelijke argumenten.
Die mogelijkheden heb je hier.
Vraag ernaar en gebruik ze.
Jij en je dokter worden er beter van.

Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag advies

Bericht door Kiek »

Ik kan me bovenmatig interesseren voor een onderwerp, maar daar onbevoegd mee naar buiten treden vind ik van een andere orde.
Kennis heeft geen rijbewijs nodig, Florence.
Is 1 + 1 niet 2 als het wordt uitgesproken door iemand die geen les heeft gehad in rekenkunde?
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie