Graag advies

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag advies

Bericht door Kiek »

Schildklierwaarden zijn heel makkelijk te beïnvoeden.
Dat is een groot probleem in de waardering van deze waarden.
Zowel voor patienten als voor artsen als voor onderzoekers.

Voor artsen is een ruwe indicatie van goed of fout de benadering.
Zij houden zich vast aan referentiewaarden.
Onderzoekers proberen die referentiewaarden te beoordelen.
Met de juiste metingen.
En ik wil mijn waarden kunnen vergelijken met mijn oudere waarden.
Om de betekenis ervan te doorgronden.

Daarom is het besef van beïnvloeding door de talloze factoren zo belangrijk.
Ook voeding is zo'n factor, en medicatie, en sport, enzovoorts.

In de blog van Schildkliertje staat dat dezelfde tijd van belang is.
Dat kan 's ochtends zijn, of zelfs 's middags.

Daar horen zóveel andere condities bij, dat je dan natuurlijk concludeert dat
. de vroege ochtend
. geen medicatie
. nuchter
. vers uit bed en onder de douche vandaan
. hetzelfde lab

de minste verstoringen opleveren.

En dat is het doel.
Zo zijn waarden te vergelijken.
En anders niet.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Graag advies

Bericht door Patricia31 »

Als ik het goed samen vat houdt het dus eigenlijk in dat iedereen voor zich, de waardes altijd onder dezelfde condities laat prikken.......
Is dat de ene keer met een boterham op maar zonder medicatie om 8.30 dan doe je dat de volgende keer ook weer?!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag advies

Bericht door Kiek »

Die waarden komen uitsluitend ten goede van jezelf.
Het is niet voor de dokters.

Wil je je waarden goed begrijpen, en je weet welke invloeden er zijn, en je wilt ze vergelijken, dan wil je de invloeden beperken.
Ik eet dus inderdaad geen boterhammen vooraf.
Maar heus weleens per ongeluk routinematig een boterham gegeten, voordat ik naar het lab ging.

Sommige mensen hebben een streng dieet om wat voor reden dan ook.
Die kunnen niet zonder boterham.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Hallo,

Gisteren bij mijn endocrinoloog geweest en een zeer pittig gesprek gehad. Gelukkig was ik de laatste patiënt en heb zodoende 3 kwartier binnen gezeten.
Nogmaals aangegeven dat ik mij hondsberoerd voel en wil dat er nu na ruim 3 jr eens verder gekeken wordt. Waarom heb ik deze waardes, waarom blijf ik mij hondsberoerd voelen ongeacht waardes en ongeacht de dosering. Ze wilde eerst de waardes stabiel hebben en dan pas verder kijken. Eigenlijk zou ik qua medicatie omhoog moeten. Ik heb aangegeven dat niet te willen, althans niet met de Tirosint. Lig te stuiteren, ben nerveus van binnen en dat hartritme zit ook niet mee. Terwijl ik weet dat een TSH van 14 en een FT4 van 20 een ophoging wel rechtvaardigt.

Van stoppen met de medicatie om te kijken of de schildklier nog wat doet wil ze al helemaal niets van weten. Als ik dan niet omhoog wil moest ik maar terug naar de Euthyrox. Nou, daar heb ik 3jr op gezeten en dat is ook geen optie. Eltroxin kent ze niet en wil ze daarom niet uitschrijven. Ze hebben alleen ervaring met Euthyrox en Thyrax.
Afijn, om een lang verhaal kort te maken zit ik vanaf vandaag dus maar aan de Thyrax. Ik gaf al eerder aan hier nogal huiverig voor te zijn omdat de ellende hiermee is begonnen (potje/blisterverhaal) maar ik geef het zeker een kans. Thyrax heeft mij daarvoor ruim 10jr geholpen en wie weet helpt het mij nu ook weer. Ik moet starten met 68.75mcg (2x25 en 3/4 van 25).
Over 6 weken prikken. Wel wordt nu vit.D, calcium en cortisol meegenomen. En omdat ik afgesproken heb het bij mijn huisarts te doen zal ik vanaf nu nuchter en voor de zekerheid ook zonder ontbijt prikken.
Ben benieuwd.

Groetjes Knoffie
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Graag advies

Bericht door Bloem17 »

Moge,

Hoop dat het je wat gaat brengenn. Strekte!
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Bella »

Rustig en duidelijk. Sterkte, Knoffie!
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Graag advies

Bericht door Patricia31 »

Fijn dat je in ieder geval je tanden poetst..........deze prikzuster ruikt soms heel wat :P
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Ik zit nu ruim 4 1/2 week weer op de Thyrax (68.75mcg) Van Thyrax (100mcg) naar Euthyrox (75. 81,25 en 87,5 en vice versa) naar Tirosint (63, 69,5 en 75 en vice versa) gegaan en nu dus weer terug op de Thyrax. Eerst ging het best goed maar de laatste week een stuk minder. Erg slap en duizelig en alsof alle kracht uit je lijf getrokken wordt. Was eigenlijk nog niet van plan om te gaan prikken maar ben dat vanochtend toch gaan doen. Anders had ik pas vrijdag moeten prikken dus zoveel scheelt dat niet.
Voor het weekend heb ik dan de uitslagen zodat ik de dosering wat kan aanpassen, dat merk ik altijd vrijwel meteen. Die 68.75mcg was natuurlijk een gok en ik denk, op basis van bovenstaande doseringen van sterkere merken zoals Euthyrox en Tirosint dat ik met de Thyrax meer moet gaan slikken. Alhoewel ik toch wat hyperklachten heb maar ja dat loopt bij mij toch een beetje door elkaar.

En ja ik heb voor het eerst dus nuchter geprikt. Voelde me best lekker hoor zo zonder medicatie.
Alleen zou ik op basis van de waardes met medicatie kunnen inschatten of ik meer of minder medicatie moet nemen. Nu ik nuchter heb geprikt liggen die waardes dus anders en hoop ik dat het goed kan inschatten. Zodra ik de waardes heb, cortisol duurt wat langer dus het zal pas vrijdag worden, zal ik ze hier posten. Mocht ik er niet uitkomen of ik meer of minder moet slikken hoop ik op jullie advies hierin.

Groetjes Knoffie
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Zeker maf...ik zet elke ochtend om 7 uur de wekker voor mijn medicatie en als ik dan mijn bed uit ga voel ik mij 9 van de 10 keer beter dan een uur later als de medicatie zijn werk aan het doen is. Dat had ik voorheen nooit dus denk ik dat het wel zal verdwijnen als je goed bent ingesteld.
En nu zat ik natuurlijk veel langer zonder, had meer lucht en kracht in mijn lijf en liep die 2a300meter lekker door. Op dat soort momenten denk ik inderdaad ik stop want ik voel me zonder beter dan met. Zal wel tijdelijk zijn.

Het ging met jou ook niet al te best las ik. Gaat het nu wat beter? Is het bij jou ook zo wisselend gedurende de dag? Zit je nog steeds op de 31.25mcg?

Groetjes Knoffie
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Florence,

Is het niet zo dat je lichaam een bepaalde hoeveelheid T4 nodig hebt en als dat niet afdoende is door medicatie je schildklier (als die nog wat doet) de rest aanvult? Ik kan me dan zo voorstellen dat dit met horten en stoten gaat totdat alle medicatie uit je lichaam verdwenen is. Hierna zal je schildklier alles weer overnemen en de T4 dan naar behoefte afgeven. Als mijn redenatie klopt dan snap ik dat je je beroerd blijft voelen totdat je schildklier weer zelfstandig zonder medicatie gaat functioneren.
Maar misschien is dit te simpel gedacht.

In ieder geval sterkte voor de komende tijd en zeker als je vrijdag naar de 25mcg gaat.

Groetjes Knoffie
Plaats reactie