Graag advies

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt
Bella

Re: Graag advies

Bericht door Bella » 20 okt 2017, 13:28

Rustig en duidelijk. Sterkte, Knoffie!
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.

BB1100XX

Bericht door BB1100XX » 01 nov 2017, 15:34

Patricia31 schreef:
19 okt 2017, 13:05
Als ik het goed samen vat houdt het dus eigenlijk in dat iedereen voor zich, de waardes altijd onder dezelfde condities laat prikken.......
Is dat de ene keer met een boterham op maar zonder medicatie om 8.30 dan doe je dat de volgende keer ook weer?!
Sinds ik het forum lees is dat wel wat ik ben gaan doen.
0700 wekker. tandjes poetsen. wel zo aardig voor de prikzuster. kleding aan lopend naar het ziekenhuis. rond half 8 word ik geprikt. neem me meds. als ik thuis kom ongeveer 15-20 min later kan ik mijn ontbijtje fixen :p
03-11-17 TSH: 8,1 / FT4: 9,3
20-09-17 TSH: 2,0 / FT4: 11,0
23-08-17 TSH: 0.13 / FT4: 11.2
19-07-17 TSH: 0,01 / FT4: 23,1
26-06-17 TSH: 0,01/ FT4: 24,9
11-05-17 TSH: 0,3 / FT4: 21,1
10-04-17 TSH: 0,81/ FT4: 12,4
23-01-17 TSH: 10,49/ FT4: 9,0

Patricia31

Bericht door Patricia31 » 01 nov 2017, 17:22

Fijn dat je in ieder geval je tanden poetst..........deze prikzuster ruikt soms heel wat :P

Knoffie

Bericht door Knoffie » 21 nov 2017, 09:42

Ik zit nu ruim 4 1/2 week weer op de Thyrax (68.75mcg) Van Thyrax (100mcg) naar Euthyrox (75. 81,25 en 87,5 en vice versa) naar Tirosint (63, 69,5 en 75 en vice versa) gegaan en nu dus weer terug op de Thyrax. Eerst ging het best goed maar de laatste week een stuk minder. Erg slap en duizelig en alsof alle kracht uit je lijf getrokken wordt. Was eigenlijk nog niet van plan om te gaan prikken maar ben dat vanochtend toch gaan doen. Anders had ik pas vrijdag moeten prikken dus zoveel scheelt dat niet.
Voor het weekend heb ik dan de uitslagen zodat ik de dosering wat kan aanpassen, dat merk ik altijd vrijwel meteen. Die 68.75mcg was natuurlijk een gok en ik denk, op basis van bovenstaande doseringen van sterkere merken zoals Euthyrox en Tirosint dat ik met de Thyrax meer moet gaan slikken. Alhoewel ik toch wat hyperklachten heb maar ja dat loopt bij mij toch een beetje door elkaar.

En ja ik heb voor het eerst dus nuchter geprikt. Voelde me best lekker hoor zo zonder medicatie.
Alleen zou ik op basis van de waardes met medicatie kunnen inschatten of ik meer of minder medicatie moet nemen. Nu ik nuchter heb geprikt liggen die waardes dus anders en hoop ik dat het goed kan inschatten. Zodra ik de waardes heb, cortisol duurt wat langer dus het zal pas vrijdag worden, zal ik ze hier posten. Mocht ik er niet uitkomen of ik meer of minder moet slikken hoop ik op jullie advies hierin.

Groetjes Knoffie

Florence

Bericht door Florence » 21 nov 2017, 12:27

Maf is dat toch, je tijdelijk even lekker voelen zonde medicatie.
Verwarrend vind ik dit.
Ben benieuwd naar je waarden en cortisol.
Nog even geduld, groet Forence

Knoffie

Bericht door Knoffie » 21 nov 2017, 14:45

Zeker maf...ik zet elke ochtend om 7 uur de wekker voor mijn medicatie en als ik dan mijn bed uit ga voel ik mij 9 van de 10 keer beter dan een uur later als de medicatie zijn werk aan het doen is. Dat had ik voorheen nooit dus denk ik dat het wel zal verdwijnen als je goed bent ingesteld.
En nu zat ik natuurlijk veel langer zonder, had meer lucht en kracht in mijn lijf en liep die 2a300meter lekker door. Op dat soort momenten denk ik inderdaad ik stop want ik voel me zonder beter dan met. Zal wel tijdelijk zijn.

Het ging met jou ook niet al te best las ik. Gaat het nu wat beter? Is het bij jou ook zo wisselend gedurende de dag? Zit je nog steeds op de 31.25mcg?

Groetjes Knoffie

Florence

Bericht door Florence » 21 nov 2017, 19:39

Hoi Knoffie,

Ook dat herken ik, dat had ik een tijd geleden ook. Me goed voelen voor de medicatie, en daarna minder. Momenteel word ik naar wakker. Last van mijn hoofd, vol druk, soms doof gevoel.
Ook een algeheel nerveus gevoel. Wat schommelt over de dag.
En het vervelendste zijn de hartritmestoringen en de paniekaanvallen of wat het dan ook moge zijn. Bizarre opvliegers? Ik denk nog steeds aan postmenopauze pech. Uitgewoond ben ik daarna.
Ik kom veel herkenning tegen op forum vrouw en overgang.

Mijn man ontdekte dat ik heel hoog en snel lig te ademen in mijn slaap,
dat zou het nare wakkerworden kunnen verklaren. Lig dus mogelijk behoorlijk te hyperventileren.
Ik zit nu 12 dagen op 31.25 . Vrijdag ga ik naar 25, en dan na 4 weken
prikken.
Ik verlang er naar weer een beetje meer mens te zijn. Mijn sociale contacten lijken alleen maar uit artsenbezoeken te bestaan.
Ben ook te moe en beroerd voor meer.
Kortom nog steeds niet zo lekker. Morgen weer een nieuwe dag,

Hartelijke groet, Florence

Knoffie

Bericht door Knoffie » 22 nov 2017, 12:47

Florence,

Is het niet zo dat je lichaam een bepaalde hoeveelheid T4 nodig hebt en als dat niet afdoende is door medicatie je schildklier (als die nog wat doet) de rest aanvult? Ik kan me dan zo voorstellen dat dit met horten en stoten gaat totdat alle medicatie uit je lichaam verdwenen is. Hierna zal je schildklier alles weer overnemen en de T4 dan naar behoefte afgeven. Als mijn redenatie klopt dan snap ik dat je je beroerd blijft voelen totdat je schildklier weer zelfstandig zonder medicatie gaat functioneren.
Maar misschien is dit te simpel gedacht.

In ieder geval sterkte voor de komende tijd en zeker als je vrijdag naar de 25mcg gaat.

Groetjes Knoffie

Florence

Bericht door Florence » 22 nov 2017, 14:51

Dank je wel. Het zou een redenering kunnen zijn, Knoffie.

helemaal niet zo gek gedacht hoor.

Groetjes Florence

Knoffie

Bericht door Knoffie » 25 nov 2017, 11:07

Grrrr, bel ik gister voor de uitslag is de huisarts met vakantie. Slecht hoor, normaal gesproken zetten ze dat op hun website en hou ik dat altijd in gaten ivm bloedprikken en uitslagen. Nu stond er helemaal niets. Meteen het lab gebeld maar daar krijg ik de uitslag niet van. De plaatsvervangende huisarts was s'middags alleen voor spoedeisende gevallen bereikbaar. Dus ik er naar toe, zit in het zelfde gebouw als eigen huisarts, maar kon op mijn kop gaan staan. Moet wachten tot maandag. Balen want ik wilde eigenlijk voor het weekend mijn medicatie al wat aanpassen. Op de terugweg sloeg mijn hart ineens op hol. Ook pijn op borstbeen, ik dacht nog even doorbijten dan ben je thuis en kan je gaan liggen. Uiteindelijk kwam ik thuis en heeft het zeker nog 15minuten geduurd eer de boel iets rustiger werd. Wat was dat weer schrikken zeg. Meteen extra betablokker genomen.
Voel me nu ook nog niet toppie.

Het is zo jammer dat ik nooit kan aanvoelen of ik omhoog of omlaag met de medicatie moet.
Hart op hol dan zou ik zeggen minder, maar heb me eerder al eens vergist. Daarbij is de dosering 68.75 natuurlijk wel wat aan de lage kant als je ziet hoe ik met de Euthyrox en Tirosint zat.
Zit helaas niets anders op dan tot maandag te wachten.

Groetjes Knoffie

Plaats reactie