Graag advies

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag advies

Bericht door Kiek »

Hoi Knoffie,

Je cardioloog lijkt meer te weten over schildklieren dan je huisarts.
Natuurlijk moet je niet méér levothyroxine gebruiken. Je FT4 is immers hoog zat.
Maar dat weet je ook wel.

Mensen met een autoimmuunziekte, zoals Hashimoto/Graves, lijken meer kans te hebben op het ontwikkelen van een andere autoimmuunziekte.
Daar is coeliakie er ook een van.
Coeliakie veroorzaakt een ontstekingsreactie in de darmen.
Mensen met coeliakie verdragen geen gluten.
En dat is levenslang, las ik net.

Je mesoloog vertelt je verhalen waar ik geen notie van heb.
Ik heb nog nooit een onderzoek gelezen waarin staat dat de structuur van gluten lijkt op schildklierhormoon.
Het lijkt dat je in de val bent gelopen van de huidige gluten-hype.
Jij betaalt en de kassa rinkelt vrolijk.

Als de levothyroxine nog beter wordt opgenomen dan stijgt je (F)T4.
En dat wil je nu juist niet.
Als je last blijft houden van je ritmestoornissen, dan lijkt het de moeite waard om je huisarts voor te stellen je dosering levothyroxine (dat is T4!) te verlagen.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Hoi Kiek,

Misschien heb je gelijk en ben ik inderdaad in de val van de gluten-hype gelopen.
Maar, ik ben nu 2 jaar bezig om goed ingesteld te raken, via huisarts, internist, huisarts, endocrinoloog, huisarts en nu weer naar de internist, ik word er moedeloos van. Ik wil zo graag mijn leven weer terug. Mis de sociale contacten, mijn wandelingetjes, het fietsen en vakanties.
En ben de opmerkingen van artsen beu die zeggen dat niet al mijn klachten van de schildklier af kunnen komen, als dat zo is ga dan verder zoeken, waar komt het dan vandaan? Ik moet er maar mee leren leven. En dat kan ik vooralsnog niet.
Ik heb ruim 10 jaar nergens last van gehad en nu de laatste 2 jaar met de overstap van thyrax naar euthyrox is de ellende begonnen. Ik geef het in ieder geval een kans. Ik ga het een maand of 2 proberen en ben dan benieuwd hoe ik mij ga voelen en wat de resultaten van het bloedonderzoek zijn. Mocht het allemaal niks uithalen dan is er geen man overboord maar voor mijn gevoel moet ik wat.

Gr. Knoffie
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Ben ik weer.

Die hartoverslagen gaan door de metoprolol heen. Omdat ik zo niet wil wachten tot 5/9 dat ik bij de internist terecht kan tussendoor maar weer bloed geprikt. Net de uitslag gekregen. TSH 11 en de T4 staat op 26. Vooralsnog, in overleg met huisarts, met 6.25 mcg gezakt naar nu 81.25 mcg. Wij gokken erop dat de hartoverslagen door de hoge T4 komt en niet door de hoge TSH. Die hoge TSH moeten we dan maar even voor lief nemen.

Vraagje: is het niet beter om 1 dag even geen Euthyrox te nemen om, zoals Kiek dat wel eens omschrijft wat extra T4 te lozen. En maar hopen dat het inderdaad door de T4 komt.

Ik snap echt niets meer van mijn waardes, kan het niet aan de Euthyrox zelf liggen?

Bvd
Knoffie
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag advies

Bericht door Kiek »

Nou, dit is een rare uitslag.
Dat past niet bij een gewone doorsnee hypothyreoïdie.

Het lijkt wel alsof je schildklier onregelmatig een shot T4 afscheidt.
Aan de andere kant zou je dan geen hoge TSH hebben.

Zojuist schreef ik bij Sunny ook al dat je een hoge TSH en een hoge FT4 kunt bewerkstelligen door een poos niet of zeer onregelmatig de pillen levothyroxine te nemen.
Waarna een inhaalslag, maar te kort om je waarden te corrigeren.
Het schijnt voor veel mensen best moeilijk te zijn een dagelijkse slik-discipline aan te leren.

Heeft je huisarts dit aangedragen als mogelijkheid?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Hoi Kiek,

Ik ben een stipte slikker. Eerst elke avond stipt om 22.30 uur en nu sinds 2 weken weer om 7uur s'morgens. Ben teruggegaan naar de ochtend, ten eerste bevalt dit mij beter en ik had gehoopt dat de T4 wat zou zakken. Er zit dus regelmaat in het innemen van de Euthyrox. Ontbijten doe ik iets over 8 uur. Er zit dus ruim een uur tussen.

Mijn huisarts heeft dit niet als mogelijkheid aangedragen. Mijn huisarts weet het niet meer en vindt de waardes uiteraard ook vreemd. Ik gaf al aan haal hem er maar uit. Maar dat is volgens hem geen optie. Hij ziet het meer als medicatieprobleem.
Zal ik, gezien mijn hoge tsh mijn medicatie maar niet een dag overslaan?

Bvd
Knoffie
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Graag advies

Bericht door laura »

hoi Knoffie,

Is het niet verwarrend dat je onder behandeling bent bij een endocrinoloog, cardioloog, mesoloog en huisarts?
Blijkbaar met ieder een andere aanpak.

Want nu ben je weer van avondslikken naar ochtendslikken gegaan.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Hoi Laura,

Ik was altijd onder controle bij de huisarts tot 2 jaar geleden. Thyrax potje naar blister begonnen de problemen. Omdat mijn huisarts het toen niet meer wist stuurde hij mij door naar de internist. Daar heb ik een half jaartje gelopen, waardes waren redelijk dus weer terug naar de huisarts. Toen ging het weer mis en heb ik gevraagd om een endocrinoloog in het AMC. Toen ook daar de waardes 2x goed waren zei de endocrinoloog zelf dat ik weer terug kon naar mijn huisarts.

Omdat het nu weer niet goed gaat en omdat ik zo'n last had van de hartoverslagen stuurde mijn huisarts mij in 1e instantie naar de cardioloog, deze kon gelukkig niks vinden op afwijkende schildklierwaardes na. De cardioloog verwees mij weer terug naar de internist waar ik 2 jaar geleden ook liep. Ik ben sowieso van plan hier nu een tijdje te blijven en niet zomaar weer terug te gaan naar de huisarts.

Het advies om s'avonds de medicatie in te nemen kwam vanuit het AMC. Omdat mijn FT4 zo hoog was en ik gelezen had dat avondinname resulteert in een hogere FT4 heb ik zelf het besluit genomen weer terug te gaan naar de ochtend. Dat bevalt mij toch beter. Dat ik tussendoor mijn huisarts hebt geraadpleegd was meer omdat ik pas op 5/9 terecht kan bij de internist. Vanaf 5/9 zal ik uiteraard alleen onder controle staan bij de internist. De mesoloog zie ik eerder als aanvulling.

Gr. Knoffie
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Snap het niet meer

Bericht door Knoffie »

Hoi,
Inmiddels ben ik bij de internist geweest. Ik schreef al dat ik gezien de TSH van 11 en een FT4 van 26 met de medicatie iets naar beneden was gegaan. De eerste 2 dagen slikte ik 81.25 daarna toch teruggegaan naar 75 mcg Euthyrox. Omdat ik naar de internist ging weer geprikt. Tussen de 2 prikbeurten zat maar 3 weken. Uitslag TSH van 5.3 en FT4 van 24. Knap hé dat als je zakt met je medicatie van 87.5 naar 75 mcg de TSH ook zakt. Zou fijn zijn als dit doorzet maar dat zal wel niet.

Ik vroeg nog of mijn schildklier misschien af en toe een stoot T4 kan afscheiden maar volgens de internist doet mijn schildklier het helemaal niet meer. Is hij klein en verlittekend. Eigenlijk staan wij allebei voor een raadsel. Misschien waren het omzettingsproblemen hoewel de T3 nu goed was.
Afijn, doorgaan met 75 mcg Euthyrox en over 6 weken weer prikken.
Ben benieuwd.

Gr. Knoffie
Kofreaked
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mar 2016, 01:02

Re: Graag advies

Bericht door Kofreaked »

ik ben zelf ook op zoek naar oplossingen, vermijd je nog steeds gluten? En merk je al verschil? Ik ga namelijk ook gluten en lactose mijden om enig verschil te merken.

Hoe kijken jullie aan tegen Ellen tiben?
Hormoon balans dieet.

Gr
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag advies

Bericht door Kiek »

Hallo Knoffie,

Je schrijft:
Uitslag TSH van 5.3 en FT4 van 24. Knap hé dat als je zakt met je medicatie van 87.5 naar 75 mcg de TSH ook zakt. Zou fijn zijn als dit doorzet maar dat zal wel niet.

Kop op!
Het lukt je heus wel om weer waarden te krijgen, die gewoon passen bij de fysiologie van de mens.
Als je FT4 zo hoog blijft, dan verlaag je toch in overleg met je huisarts je levothyroxine nog verder?

Misschien blijft je FT4 wel zo hoog, zonder dat je levothyroxine gebruikt.
Levothyroxine slikt je immers niet om je TSH omlaag te krijgen, maar om je FT4 op een prettig niveau te houden.


Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie