Graag advies

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Ik zit nu ruim 4 1/2 week op de 69.5mcg en ik begin toch weer klachten te krijgen van teveel medicatie. Nerveuzig gevoel en wat schokkerige benen. Ik had hiervoor al 10 weken op de 69.5mcg (een FT4 van 20.3) gezeten en dat ging toen best redelijk. Waarom nu niet? Moet het nog dalen en komt het nog goed of zit ik echt te hoog. Laatste paar dagen ook weer erg duizelig. Ik doe dan mijn ding en dan ineens alsof er iets in mijn lichaam knapt voel ik mij toch beroerd worden. Dan moet ik een paar uur op bed liggen en dan komt het soms weer wat tot rust.

Moet over 4 weken pas weer prikken maar ik moet wel wat beter worden. Mijn partner moet over 2 weken een zware operatie ondergaan en ik wil wel op ziekenbezoek kunnen komen. Ik kan op dit moment amper voor mezelf zorgen.
Ik maak er vandaag maar weer een beddag van in de hoop mij morgen iets beter te voelen. Na 10 wk een FT4 van 20.3 kan nu na 4 1/2 wk op de 69.5 mcg toch niet hoger zijn? Moet ik nog even geduld hebben en hier doorheen? Zit ik echt te hoog? Dit voelt niet goed. Moedeloos word ik hiervan.

Gr.Knoffie
Linty
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2017, 21:56

Re: Graag advies

Bericht door Linty »

Waarom slik je niet wat minder medicatie? Je FT4 is toch mooi hoog?
Of voel je je met minder medicatie slechter?
Linty
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2017, 21:56

Re: Graag advies

Bericht door Linty »

Gebruik je naast de medicatie nog andere tabletten, voedingssuplementen?
Rook je?
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Ik gebruik smelttabletten B12 en vitD al een tijdje. Ik ben ruim 4 jaar geleden gestopt met roken en de ellende is ongeveer een jaar later begonnen.
Als ik naar beneden ga naar de 63 dan was de FT4 17 en de TSH. 19 dat is niet goed.
Toen ik 10wk op de 69.5 zat had ik een FT4 van 20.3 en een TSH van 11. Uiteraard ook geen goede TSH maar ik moet toch wat. Daarom vind ik het nu zo vreemd dat ik deze klachten heb terwijl ik maar 4 1/2 week op de 69.5 zit.

Gr.Knoffie
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag advies

Bericht door Kiek »

Wat een miserie dat je je weer zo vervelend voelt.
Je hebt nu al jaren een veel hogere TSH dan gemiddeld.
Het zwabbert maar heen en weer.
En het wordt niet beter.

Het set point lijkt ook verschoven naar de hoogste regionen van ab-?normaal.
Het toont immers het patroon van je opgegeven waarden.

Ik kan me voorstellen dat je ooit bent begonnen met schildklierhormoon vanwege een chronisch te hoge TSH.
Met normale FT4.
Dat is blijkbaar nooit beter geworden, schildklierhormoon of geen schildklierhormoon.

Waarom produceert je hypofyse deze hoeveelheden TSH?
Vraag je behandelaar eens wat de mogelijkheden zijn.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Hoi Kiek,

Ik heb vaker gevraagd wat de reden zou kunnen zijn waarom de hypofyse teveel TSH produceert. Krijg hier niet echt een antwoord op en het wordt ook verder niet onderzocht. Het vorige ziekenhuis had het maar steeds over schildklierhormoonresistentie en waar ik nu kom wordt gezegd dat mijn schildklier misschien af en toe wat T4 afstoot of dat mijn hypofyse misschien af en toe wat extra TSH afstoot.

Wat zou jij nu doen? Die 69.5 mcg blijven slikken en het nog even aankijken? Lig nu in mijn bed en heb ineens diarree en ben erg misselijk. Zou dat de boel verstoren? Heb toch niet iets vreemds gegeten.
Als ik qua medicatie te hoog zit dan heb ik ook altijd van die wegtrekkers. Die begin ik ook alweer een beetje te krijgen. Toch terug? Daar zal mijn endocrinoloog niet blij mee zijn. Ik weet het niet meer.

Gr.Knoffie
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag advies

Bericht door Kiek »

Ik ben eigenlijk een slecht voorbeeld, want soms roekeloos.
Maar nu je het toch vraagt...ik zou met de huisarts overleggen om radicaal te stoppen met levothyroxine.
En iedere week de TSH/FT4 prikken. Dan zie je wat er gebeurt met je hormonen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Huh? Dat lijkt mij inderdaad wel wat roekeloos.
Ik dacht dat als je Hashimoto hebt je levenslang aan de medicatie moet zitten.
SEROLOGIE
Analyse Uitslag Normaalwaarde
TPO antistoffen : positief, 483 , NW <100 IU/ml
Conclusie Datum autorisatie: 22-06-2017
Duidelijke aanwijzing voor schildklierautoimmuniteit.

Ik kan toch niet zomaar ineens stoppen? Vraag mij af of mijn huisarts hierin meegaat.
Dan wordt mijn TSH toch torenhoog?
Linty
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2017, 21:56

Re: Graag advies

Bericht door Linty »

Kan het niet zijn dat die B12 smelttabletten de boel verstoren. Neem je ze wel ruim na elkaar in
Ik ken wel mensen die dat ook naast de schildkliermedicijnen gebruiken maar dan in de vorm van injecties.
Ik denk dat wanneer dit het ook niet is en je verder niks geks doet het idee van Kiek helemaal zo gek nog niet is.
Sterkte!!
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Graag advies

Bericht door Knoffie »

Elke ochtend om 7u neem ik mijn Tirosint in. S'middags na de lunch de smelttabletten dus dat heeft geen invloed.
Ik ben ook nogal gevoelig voor hartritmestoornissen en als ik nu ineens stop met medicatie krijgt mijn hart dan geen opsodemieter?
En daarbij ik wil mij niet nog beroerder gaan voelen ik moet namelijk op de been blijven voor mijn partner. Zou langzaam afbouwen dan niet beter zijn? Wat is wijsheid.
Plaats reactie