vraag aan Kiek setpoint berekening

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
TheavdB
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 aug 2016, 17:09

vraag aan Kiek setpoint berekening

Bericht door TheavdB »

Hallo Kiek
Zou je voor mij mijn setpoint willen berekenen svp?
Ik prik altijd op dezelfde tijd, nuchter zonder medicatie en in hetzelfde lab. Hashimoto.
Dit zijn de waardes die ik heb verzameld.

grt Thea
schildklierwaardes.jpg
schildklierwaardes.jpg (124.77 KiB) 1001 keer bekeken
Laatst gewijzigd door TheavdB op 12 aug 2016, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: vraag aan Kriek setpoint berekening

Bericht door Kiek »

Dag Thea,

Je 2de en 3de set waarden (13/15-7/17) zijn met andere apparatuur bepaald.
Daarmee kan de app niets.
Met enig gedraai komen er waarden uit die niet realistisch zijn.
Ofwel, niet passen bij de fysiologie van de mens.

Met de rest van je waarden krijg ik een set point van een FT4 van ca. 16 pmol/l (15.86) met een TSH van tegen de 1.5 mU/l (1.38).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Vriendelijke groet,
Kiek
Thea aug 2016.jpg
Thea aug 2016.jpg (37.59 KiB) 980 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
TheavdB
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 aug 2016, 17:09

Re: vraag aan Kiek setpoint berekening

Bericht door TheavdB »

Hallo Kiek
Dankjewel voor je snelle reactie.
Sorry dat ik je naam verkeerd schreef, ik heb het maar even aangepast. ;-)

Ik denk dat je berekening wel aardig kan kloppen. Met de waardes van april voelde ik me inderdaad het prettigst.
Eind april heb ik een flinke griep gehad waarna de waardes in juni weer gestegen waren, (wat ik ook voelde).
Het voorstel van de huisarts was toen om te verhogen met 25 mcg. Aangezien dat voor mij de helft was van mijn dosis vond ik zelf die stap veel te groot en heb ik verhoogd met 12,5 mcg. Zolang de waardes volgens het boekje lopen vind de huisarts alles mooi. Zelf weet ik inmiddels beter.

Inmiddels ben ik 8 weken verder met deze dosis. Ik voel me redelijk goed en heb weer meer energie. Eerst had ik het altijd steenkoud maar nu lekker warm. Maar ik merk de laatste week dat ik toch wel iets van hartkloppingen heb. Even de boost van meer energie en lekker warm is wel even heel fijn, maar de hartkloppingen zijn iets minder fijn.
Zelf heb ik het idee dat ik een beetje aan het hyperen ga. Als ik dan naar je berekening kijk denk ik dat mijn gevoel misschien wel gelijk heeft. Vandaar dat ik mijn setpoint wilde weten.
Ik weet dat je geen arts bent maar vind het wel heel fijn om mijn vraag aan een ervaringsdeskundige te kunnen stellen.

Wil je even met me meedenken?
Is het mogelijk dat de waardes in juni ontregeld waren door de eerdere griep van eind april/mei?
Is het een goed plan om aan de huisarts een verlaging van bijv. 6,25 mcg voor te stellen, zodat ik weer in de buurt van de waardes van april kom? Gelukkig vind mijn huisarts het prima als ik meedenk.

Mijn 2de en 3de set waarden waren met andere apparatuur bepaald. Hoe kan dat? Zelfde lab, zelfde omstandigheden.

Bedankt alvast voor het meedenken.
grt Thea
TheavdB
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 aug 2016, 17:09

Re: vraag aan Kiek setpoint berekening

Bericht door TheavdB »

Hoi Kiek
Daar ben ik weer even. Inmiddels een paar maanden verder. Eerst van hyper naar toch nu weer een beetje hypo.
De TSH blijft schommelen met grote verschillen van 0,5 naar 3.3, terwijl de medicatie niet zo heel veel verschilt. De huisarts staat redelijk open voor mijn klachten. Medicatie steeds iets erbij of iets eraf.
Om een lang verhaal kort te maken heb ik weer een aantal uitslagen voor je, passen deze nog in bovenstaande curven of wordt het nu een heel ander verhaal?

5-9-2016 TSH: 3.3, Ft4 15.2 50mcg euthyrox

12-10-2016 TSH: 3.3 FT4 16,6 56,25 mcg euthyrox

Ik denk er zelf over om nog met 6,25 op te hogen. Ben nog heel snel moe. Goed plan, of zeg jij houden zo?
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: vraag aan Kiek setpoint berekening

Bericht door Kiek »

Hallo Thea,

Op de curve hieronder zie je je laatste waarde 2 hokjes boven het oranje set point zweven.
En je voorlaatste waarde staat daar weer links van.
De eerste lijkt een beetje de weg kwijt.
De ander zit redelijk goed.

Nogmaals geprobeerd je eerste drie waarden erbij te zetten: TSH/FT4: 40.3/9.4-15/13-17/7.
Dat lukt ook nu niet. Het geheel aan waarden past niet binnen de criteria van het set point.
Met de resterende waarden zit je set point nu op een FT4 van ca. 16.5 met een TSH van iets meer dan 1.1 mU/l.

Lastig als je zulke zwervende waarden hebt.
Als je nuchter prikt zonder levothyroxine in je maag, dan lijkt het dat de FT4 methode van je lab niet zo erg precies is.
Wat precisie betreft is de TSH-meetmethode wereldwijd standvastiger te noemen.

Tja, je zou 6.25 µg levothyroxine kunnen ophogen.
Misschien is om de dag 56.25 - 62.50µg een voorzichtiger idee.
Thea okt 2016.jpg
Thea okt 2016.jpg (39.05 KiB) 871 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
TheavdB
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 aug 2016, 17:09

Re: vraag aan Kiek setpoint berekening

Bericht door TheavdB »

Dankje voor je antwoord, Kiek. Het blijft een geklungel met die schommelende waarden.Heb jij enig idee waarom het nog steeds zo schommelt?
Ik dacht dat ik aardig op weg was, maar het wil nog niet echt.
Denk jij dat om de dag ophogen met 6,25 genoeg is? Ik slik nu om de dag 50 - 62,50
Ik vraag me soms af hoe ik ooit van die TSH 3,3 bij mijn setpoint kom.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: vraag aan Kiek setpoint berekening

Bericht door Kiek »

Thea, 6.25 µg meer per dag is wel een verhoging van 10%.
Je bent bezig met de fijnafstelling.
Doe het daarom heel rustig aan.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
TheavdB
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 aug 2016, 17:09

Re: vraag aan Kiek setpoint berekening

Bericht door TheavdB »

Ja je hebt gelijk. Je denkt er niet zo bij na bij 1/4 tabletje, maar als je procentueel gaat kijken is het opeens niet meer zo heel weinig.
Ik ga nu om de dag 56,25 - 62,50 en dan over 6 weken weer prikken. Wel een heel geklungel dat kwart pilletje telkens, maar dat lukt wel. Waar een wil is is een weg. :-)
Bedankt Kiek, je hoort vast wel weer van me.
TheavdB
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 aug 2016, 17:09

Re: vraag aan Kiek setpoint berekening

Bericht door TheavdB »

Hallo Kiek
De afgelopen 2 maanden heb ik de medicatie met 6,25 mcg verhoogd. Ik slik nu om en om 62,5 mcg en 56,25 mcg. Ik voel me goed en de waarden zien er ook goed uit. Kun je met deze waarden nog iets, tussen al die andere zwevende waarden? Zou het dan eindelijk een beetje gaan stabiliseren na 1 jaar?

2-12-2016
TSH: 1.0
FT4: 18.3
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: vraag aan Kiek setpoint berekening

Bericht door Kiek »

Hallo Thea,

Het set point-beeld wordt bevestigd en wordt stevig.
Je set point blijft stabiel, en vrijwel onveranderd op een FT4 van 16.55 pmol/l met een TSH van 1.26 mU/l.

Een mooie plaats, zo vlak onder je set point.
Met dus een iets hogere FT4 dan het set point.

Houden zo!
Kiek
TheavdBjan2017.jpg
TheavdBjan2017.jpg (39.43 KiB) 683 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie