Help

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
sproetjes
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 feb 2016, 15:47

Help

Bericht door sproetjes »

Ik heb sinds mijn 16e last van hypothyreoïdie, eerlijk gezegd ben ik eerder niet veel met de waarden bezig geweest, de huisarts vertelde dat de schildklier gewoon goed was altijd. Ben ook naar een internist geweest voor verder onderzoek voor mijn vermoeidheidsklachten (tijd terug).
op dit moment voel ik mij totaal niet goed en eigenlijk. Nu probeer ik een beetje te verdiepen in wat nu een goede waarde is (heb donderdag een afspraak over m'n waarden van veel eerder). Weet alleen die van februari en vorige week. Ik slik op dit moment 75 mcg en de huisarts raadt nu aan om 50 mcg te gaan slikken, is dat goed advies? (deze twee zijn nuchter en op hetzelfde tijdstip en lab geprikt).

Februari: TSH: 1.66 T4: 25.9
Vorige week: TSH: 0.99 T4 25.2
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Help

Bericht door Kiek »

Welkom, Sproetje!

Je lijkt hyperwaarden te hebben.
Je voelt je vast moe, en zo nu en dan onrustig.

Heb je geprikt zonder de levothyroxine?
Je huisarts heeft gelijk om je 50 µg aan te raden.
Ben je ook veranderd van levothyroxine-merk?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
sproetjes
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 feb 2016, 15:47

Re: Help

Bericht door sproetjes »

Beste Kiek,

Bedankt voor je antwoord (ik kwam er na het lezen van de richtlijn net inderdaad achter dat ik eerder hyperwaarden heb).
Ik ben niet gewisseld van medicatie, ik neem vanaf het begin euthyrox en heb inderdaad zonder euthyrox laten prikken (ben nu 26 jaar).

Ben inderdaad erg moe en neerslachtig voornamelijk (ook een paar maanden niet ongesteld geweest, nu wel weer).
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Help

Bericht door Kiek »

Een onjuiste instelling op schildklierhormoon zou mogelijk je menstruatieschema kunnen verstoren.
Ook teveel schildklierhormoon heeft flinke invloed op allerlei processen in je lijf.

Je huisarts stelt terecht voor wat minder te slikken.
Als deze waarden, FT4 25 pmol/l, zonder levothyroxine geprikt zijn, betekent dit dat je over de hele dag/nacht nog forsere hyperwaarden hebt.
Het is dus heus beter je FT4 te verlagen door je levothyroxine te verminderen.

Misschien produceert je schildklier nog aardig wat hormoon?
Stel je voor!

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
sproetjes
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 feb 2016, 15:47

Re: Help

Bericht door sproetjes »

Bedankt! ga nu eerst minderen met de euthyrox. Ben benieuwd.

Zou dat kunnen dat de schildklier zichzelf herstelt? of iig meer hormoon uit zichzelf gaat produceren?
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Help

Bericht door Kiek »

Héél soms neemt de schildklier de (zelfs gewone) productie weer over.
Wie weet!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
sproetjes
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 feb 2016, 15:47

Re: Help

Bericht door sproetjes »

Na mijn medicatie verandering naar 50mcg verschilt mijn TSH waarde weer erg van de vorige keer (alles hetzelfde verder, nuchter zelfde tijd zelfde lab).

Februari: TSH: 1.66 T4: 25.9
November: TSH: 0.99 T4 25.2
December: TSH: 4,7 T4: 18,9

Enig idee hoe dit verklaart kan worden? Ze willen nu de euthyrox weer iets verhogen..Voel me trouwens nog steeds niet goed.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Help

Bericht door Teun »

Lijkt me een goed plan om weer iets te verhogen, maar doe dit dan met een lagere dosis. Maximaal 12,5 mcg zou ik zeggen. Het is logisch dat je je nog niet goed voelt, je lichaam had eerst last van de hyperwaardes en nu sla je door naar de andere kant. Hoe hard moet je lijf dan wel niet werken met die verandering. Van beiden kun je je lamlendig voelen.
sproetjes
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 feb 2016, 15:47

Re: Help

Bericht door sproetjes »

Arts stelde verhoging van 12,5 mcg ook voor :) Dank voor je antwoord.

Over zes weken maar weer even checken.
sproetjes
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 feb 2016, 15:47

Re: Help

Bericht door sproetjes »

Ik blijf mij ontzettend vermoeid voelen. Ik werk trouwens onregelmatig (verpleegkundige), hoe hebben anderen dit? hebben jullie dan ook meer last van vermoeidheid? En andere tips? Proberen jullie regelmaat te hebben in naar bed gaan en opstaan? Ik kan op vrije dagen moeilijk mijn bed uit komen :(

Waarden:
Feb 2016: tsh: 1.66 T4: 25.9
Oktober 2016: tsh: 0.99 T4: 25.2
December 2016: tsh: 4.6 T4: 18.9

Waarden van april:
TSH: 2.83
T4: 21.1
Toen ook op vit B12 en vit D getest, dit was allemaal in orde.
Plaats reactie