Help

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Help

Bericht door Kiek »

Hallo Sproetje,

Wat lastig dat je nog steeds zo moe bent!
Heb je je de afgelopen maanden zo nu en dan al beter gevoeld?

In het najaar heb je flink gehyperd.
En aan het eind van het jaar had je te weinig schildklierhormoon.
Nu lijk je een beste hoeveelheid te slikken: je FT4 iets boven het set point met een FT4 van 20.93 pmol/l met een TSH van 3.21 mU/l.
Je ziet het op de curve.

Ik hoop dat je dit kunt gebruiken.
In ieder geval een richtpunt.

Vriendelijke groet,
Kiek
SproetjeMei2017.jpg
SproetjeMei2017.jpg (38.78 KiB) 1425 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Help

Bericht door pga »

Ik blijf mij ontzettend vermoeid voelen. Ik werk trouwens onregelmatig (verpleegkundige), hoe hebben anderen dit? hebben jullie dan ook meer last van vermoeidheid? En andere tips? Proberen jullie regelmaat te hebben in naar bed gaan en opstaan? Ik kan op vrije dagen moeilijk mijn bed uit komen :(
Zit ook in de zorg ,gelukkig nog steeds vaste late diensten.Moet er eerlijk gezegd niet aan denken wisselende diensten te moeten draaien...
Ga altijd laat naar bed(avondmens) ,en nu ik eigenlijk beter raak ingesteld wil ik gek genoeg langer blijven liggen...
sproetjes
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 feb 2016, 15:47

Re: Help

Bericht door sproetjes »

Bedankt Kiek!, begrijp ik goed dat ik nu nog niet helemaal goed ingesteld sta? Wat zou je advies zijn?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Help

Bericht door Kiek »

Misschien is het beste om ongeveer op de plek te blijven staan, waarop je de laatste keer stond [FT4 21.1 - TSH 2.83].
Ik weet niet welke dosis daarbij past.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
sproetjes
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 feb 2016, 15:47

Re: Help

Bericht door sproetjes »

Hier ben ik weer eens..
Afgelopen week weer geprikt, nu worden ook antistoffen tegen de schildklier gecontroleerd (zie hieronder)
Ik voel me op zich wel goed. Maar vraag mij af waarom het zo kan schommelen?
Daarnaast probeer ik zwanger te worden, is mijn laatste waarde dan goed?

feb 2016 1.66 25.9
Okt 2016 0.99 25.2
Dec 2016 4.67 18.9
April 2017 2.83 21.1
Juli 2017 1.9 22.9
Nov 2017 4.6 20.2

Allemaal zelfde lab, nuchter en zelfde tijd. Ik slik 62,5 microgram (in juli ook).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Help

Bericht door Kiek »

Hallo Sproetje,

Volgens mij zit je in een goede hoek, wat betreft je waarden.
Ik hoop dat je je ook zo goed vóelt.

Je waarden zijn zo consistent als het maar wezen kan.
Je set point blijft omstreeks de FT4 van 21 pmol/l (nu 21.3) met een TSH van 3 mU/l.
De passingsgraad is hoog ca. 91.5%.
Je TSH/hypofyse reageert niet zo héél erg gevoelig op de FT4.
Daarom is je set point FT4 ook relatief hoog, met een relatief hoge TSH.
De gevoeligheid van de TSH wordt weergegeven in de vorm van je curve: niet zo steil.
Dat wordt ook weergegeven in een getal 'phi'.
Jouw phi is 0.236.

Je gaat nu starten aan de volgende fase in je leven.
Veel succes!
Kiek
Bijlagen
SproetjeDec2017.jpg
SproetjeDec2017.jpg (43.35 KiB) 1285 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
sproetjes
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 feb 2016, 15:47

Re: Help

Bericht door sproetjes »

Dankjewel kiek!!
Ik voel mij inderdaad ook goed.
Dosering kan ik dus zo laten?
Het blijft best een ingewikkeld verhaal met die curve :P
Maar zoals ik goed begrijp zit ik erg dicht bij m'n ideale waarden.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Help

Bericht door Kiek »

Misschien heb je al afspraken gemaakt met je huisarts, over het protocol van zwangeren aan de levothyroxine:
Je oestrogenen-stijging veroorzaakt meer binding van de T4, waardoor je minder FT4 overhoudt.
Meestal stijgt de TSH dan ook.
Je FT4 moet bijgespijkerd worden, door de totale T4 op te krikken door meer levothyroxine (=T4) te slikken.
Streef naar een TSH van maximaal 3 mU/l.

- Zodra je weet dat je zwanger bent, voeg je 25% toe aan je 62.50 µg levothyroxine.
- Je komt dan terecht op ongeveer 78 µg.
- Dat zou je kunnen afronden naar boven. Want momenteel zit je ook nét aan de onderkant van je dosering.
- Laat in week 4 van de zwangerschap je FT4 en TSH bepalen. En pas eventueel de dosis aan.
- Daarna week 8, 12, 16, etcetera. En steeds je dosis eventueel aanpassen.

Hieronder de richtlijn van de huisarts.
Bestaande hypothyreoïdie

De huisarts bepaalt bij aanvang van de zwangerschap de TSH-R-antistoffen, indien aanwezig verwijst deze de patiënt naar de internist-endocrinoloog.46) Indien er geen TSH-R-antistoffen aanwezig zijn, kan de huisarts ervoor kiezen om de patiënte zelf te begeleiden tijdens de zwangerschap. Bij verwijzing naar de internist-endocrinoloog verhoogt de huisarts alvast de dosering levothyroxine met 25% om adequate maternale schildklierwaardes te behouden.47) Bij zwangere patiënten met hypothyreoïdie die de huisarts zelf behandelt is het volgende beleid van toepassing:

verhoog de dosis levothyroxine met 25% zodra een zwangerschap is aangetoond;
controleer bij zwangerschap 1 maal per 4 weken, het TSH en vrije T4;
streef naar een TSH tussen de 1 tot 2 mU/l;
verhoog vervolgens de dosering levothyroxine op geleide van het TSH en vrije T4; de uiteindelijke dosering is 25 tot 50% hoger dan de dosering voor de zwangerschap;
verlaag direct na de bevalling de dosering naar de dosering van voor de zwangerschap;
controleer vervolgens na 6 weken het TSH;
verwijs de patiënte naar de internist-endocrinoloog indien het niet lukt om patiënte goed in te stellen.

Bij een hypothyreoïdie vastgesteld tijdens de zwangerschap overlegt de huisarts met de internist-endocrinoloog over de behandeling en verwijst de patiënt vervolgens indien gewenst naar de internist-endocrinoloog.

Tijdens borstvoeding is de behandeling met levothyroxine veilig en kan deze worden toegepast om fysiologische schildklierhormoonspiegels bij de moeder te bereiken.48)
https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... idp1101984
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
sproetjes
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 feb 2016, 15:47

Re: Help

Bericht door sproetjes »

Ik had inderdaad al het eea gelezen daarover. Bedankt!

Mijn TSH is nu 4,6 en je schrijft streef naar een TSH van maximaal 3 . Maar ik hoef de dosering pas aan te passen wanneer in zwanger ben? of denk te zijn?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Help

Bericht door Kiek »

Je schreef om 12.24 h: ik voel mij inderdaad ook goed.
Dat is zo belangrijk!

Je evenwichtswaarde van FT4 zit rondom de 21 pmol/l en je hebt nu een FT4 van 20.2 pmol/l.
Veel scheelt het niet.
Bij jou staat de TSH op 3 mU/l als je een FT4 hebt van 21 pmol/l.
Maar de TSH beweegt bij de ene mens meer, dan bij de ander.
Je relatief hoge FT4 met een relatief hoge TSH laat zien dat jij een zwierende TSH hebt.
Daarom vaak niet exact te vangen.

Zodra je zwanger bent, daalt je FT4.
Dat moet je wel corrigeren met de levothyroxine.

Je zou er dus inderdaad ook voor kunnen kiezen om nu alvast met 10% op te hogen.
Dan zit je straks alvast wat steviger in je FT4.

Die curve is niet zo ingewikkeld.
Zelfs ik begrijp het.
De onderliggende fysiologie van de schildklierhormonen is de basis van de set point theorie.
De TSH stijgt als de FT4 daalt. En andersom. Altijd op dezelfde individuele wijze, omdat de werking en bouw van jouw hypofyse-hypothalamus in principe niet verandert in je leven. Je bent ermee geboren.
En of je nu afhankelijk bent van levothyroxine of niet, de TSH blijft op dezelfde wijze reageren op het niveau van de FT4, in pil of uit de schildklier.

Zie de TSH als een knikker in een bewegend kommetje: heen en weer, steeds over het laagste punt van het kommetje, de scherpste bocht.
Deze scherpste bocht is het evenwichtspunt van de schildklierhormonen. Bij sommige mensen beweegt de TSH nauwelijks. En bij anderen zwiert ie soms het kommetje uit. Maar het stijgt en daalt steeds in reactie op de FT4, met dezelfde individuele sterkte.
Het evenwichtspunt is het set point.
Wiskunde-mensen hebben dat in een model gegoten. En dat heeft mij een app opgeleverd!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie